آغاز مطالعه طرح احداث منوریل در شهرهای مرکزی مازندران

استاندار مازندران گفت: مطالعه طرح احداث منوریل در شهرهای مرکزی مازندران استان ، مطالعه طرح احداث منوریل در شهرهای مرکزی مازندران توسط متخصصین این حوزه آغاز شده است. ‎ به گزارش حرف آنلاین و به نقل از روابط عمومی استانداری مازندران ، سیدمحمود حسینی پور در نشستی با متخصصین حوزه منوریل با اظهار این که منوریل تاثیر زیادی […]

استاندار مازندران گفت: مطالعه طرح احداث منوریل در شهرهای مرکزی مازندران استان ، مطالعه طرح احداث منوریل در شهرهای مرکزی مازندران توسط متخصصین این حوزه آغاز شده است. ‎

به گزارش حرف آنلاین و به نقل از روابط عمومی استانداری مازندران ، سیدمحمود حسینی پور در نشستی با متخصصین حوزه منوریل با اظهار این که منوریل تاثیر زیادی در تسهیل ترافیک استان دارد ، افزود : برای وارد شدن این پروژه به فاز اجرایی نیاز است که یک شرکت بین المللی مجری در این حوزه باحضور در مازندران، جنبه های مختلف این طرح را بررسی و پایش کند.

وی با بیان اینکه بخش عمده ادارات و نهادهای دولتی در شهرهای مرکزی استان قرار دارد، گفت : فاز اول این طرح در شهرهای ساری، بابل و قائمشهر و فاز دوم در شهرهای غربی استان اجرایی می شود.
نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به ظرفیت های مهم گردشگری و اقتصادی در استان، تاکید کرد: احداث منو ریل منجر به تسهیل فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در استان می شود و این مهم؛ رونق و توسعه مازندران را به دنبال دارد.

مونوریل که به آن قطار هوایی هم می گویند شیوه ای از حمل‌ونقل با واگن های مخصوص است که یک ریل منفرد دارد  و واگن‌ها بر روی همین ریل که در مرکز واگن قرار می گیرد ، حرکت می‌کنند. اصولاً مونوریل‌ها از سطح زمین فاصله می‌گیرند و بالاتر از آن قرار دارند.

مونوریل‌ها در شهرهای توریستی، شهربازی‌ها، مقاصد تفریحی، کاری، حمل‌ونقل درون‌شهری و همچنین برون‌شهری به‌کاربرده می‌شوند. به‌عنوان‌مثال در شهرهای ژاپن، مالزی ، چین، سنگاپور، آلمان و  آمریکا از این سامانه‌ی حمل‌ونقل شهری استفاده می‌شود.

مونوریل‌های جدید قادر هستند با ۶ واگن و سرفاصله زمانی ۲ دقیقه حدود ۳۰ هزار مسافر را در امنیت کامل در یک ساعت و در یک‌جهت جا به جا کنند.

بیشتر مونوریل‌ها در مناطقی که از لحاظ جغرافیایی و اقلیمی شرایط خاصی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌طور مثال در شهرهای بسیار شلوغ که فضای کافی برای توسعه جاده و راه‌های درون شهر و خیابان‌ها وجود ندارد، یا شرایط لازم برای حفر زمین به‌منظور ایجاد مترو فراهم نیست، از منوریل استفاده می‌شود. همچنین از مونوریل برای تردد روزانه‌ی مردم و به‌منظور حمل‌ونقل تجاری ، جا به جایی گردشگران ، حمل بار در کارخانه‌ها و عبور و مرور از رودخانه‌ها و بندرها استفاده می‌شود. 
تاریخچه منوریل در ایران به شهر قم برمی‌گردد. مونوریل قم سال ۸۸ کلنگ زنی شد ولی هنوز به اتمام نرسیده است.