آشنایی با استان مازندران

مازندران یکی از استان های شمالی می باشد که با طبیعت سرسبز و خاص خود در ایران بی نظیر است . جاذبه های زیاد و شگفت انگیز این استان با تاریخ و قدمت زیاد آن و امکانات گردشگری متعدد سبب شده است تا مازندران به عنوان گزینه اصلی مسافران و گردشگران در تمام طول سال مطرح باشد .

  این استان یکی از پایگاههای باستان شناسی در دنیا با قدمتی شش هزار ساله می باشد . این استان با وسعتی معادل ۱٫۴۶ درصد ایران و قرار گرفتن در جنوب بزرگترین دریاچه جهان و همجواری با چهار کشور ساحلی این دریا از یک سو و واقع شدن در شمال تهران از موقعیت استراتژیکی برخوردار است. امتیاز حمل و نقل دریایی با کشورهای همسایه از طریق منطقه ویژه اقتصادی بنادر امیرآباد، فریدون‌کنار و نوشهر و اسکله و سکوی نفتی نکا در شرق مازندران، اتصال آن به راه‌آهن سراسری ایران، وجود فرودگاه‌های بین‌المللی دشت‌ناز ساری، نوشهر و رامسر، برخورداری از سه جاده شوسه ارتباطی با استان تهران، و اقدام به سرمایه‌گذاری در طرح در دست ساخت آزادراه تهران – شمال با امکان دسترسی سریع با فاصله کوتاه ۱۲۱ کیلومتر ارتباط تهران ـ مازندران باعث تردد بالای مسافران و سرمایه گذاران به این استان شمالی شده است .  در این مطلب به معرفی این استان زیبا و گردشگرپذیر می پردازیم . پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید .

موقعیت جغرافیایی مازندران

مازندران با ۲۴ هزار کیلومتر مربع مساحت بین ۴۷ دقیقه تا ۳۸ درجه و ۵ دقیقه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۳۴ دقیقه تا ۵۶ درجه و ۱۴ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است.

دریای خزر در شمال مازندران و استان های سمنان،  تهران و قزوین در جنوب و گیلان در غرب و گلستان در شرق این استان قرارگرفته است.

 

وجه تسمیه مازندران

 تا قرن‌ها نام ناحیه‌ای، که بخش اصلی آن را مازندران کنونی تشکیل می‌داده، «تپورستان» یا «طبرستان» بوده‌است که به احتمال زیاد برگرفته از نام قوم باستانی تپورها می‌باشد. این قوم پیش از ورود آریایی‌ها در کنار آماردها قومیت اصلی منطقه بوده‌است. بعدها عبارت مازندران به نواحی جلگه‌ای جنوب دریای خزر اطلاق شد و در کنار طبرستان (برای نواحی کوهپایه‌ای) استفاده می‌شود. متأخر بودن نام مازندران برای این ناحیه این تردید را به وجود آورده‌است که مازندران در شاهنامه فردوسی به سرزمینی که اکنون مازندران نامیده می‌شود، اطلاق نمی‌گردد.

مسافرت در تابستان + فیلبند

استان مازندران چند شهرستان دارد

استان مازندران براساس آخرین تقسیمات کشوری دارای ۱۶ شهرستان به نام‌های آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، سوادکوه، قائمشهر، گلوگاه، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر است و دارای 63 شهر و ۴۴ بخش، ۱۱۳ دهستان و ۳۶۹۷  آبادی می‌باشد.

 

جمعیت استان مازندران

بر اساس آخرین سرشماری جمعیت این استان بالغ بر  3911834 نفر می باشد که به تفکیک شهر ها در ذیل آمده است

ساری با جمعیت 508.594 هزار نفر

بابل با جمعیت 540.571 هزار نفر

آمل با جمعیت 410.238 هزار نفر

سواد کوه شمالی با جمعیت 24.871 هزار نفر

بهشهر با جمعیت 176.472 هزار نفر

چالوس با جمعیت 120.851 هزار نفر

نکا با جمعیت 126.413 هزار نفر

بابلسر با جمعیت 140.619 هزار نفر

تنکابن با جمعیت 187.549 هزار نفر

نوشهر با جمعیت 163.815 هزار نفر

فریدون کنار با جمعیت 34.171 هزار نفر

رامسر با جمعیت 79.617 هزار نفر

جویبار با جمعیت 80.395 هزار نفر

محمودآباد با جمعیت 105.683 هزار نفر

نور با جمعیت 129.642 هزار نفر

گلوگاه با جمعیت 50.149 هزار نفر

رامسر با جمعیت 78.573 هزار نفر

سوادکوه با جمعیت 50.138 هزار نفر

عباس آباد با جمعیت 535.843 هزار نفر

کلاردشت با جمعیت 25.917هزار نفر

میان دورود با جمعیت 58.821 هزار نفر

سیمرغ با جمعیت 20.481 هزار نفر

قائم شهر با جمعیت 312.549 هزار نفر

 

شهرهای استان مازندران

شهرهای استان مازندران به مرکزیت ساری شامل ساری- بابل آمل قائم‌شهر بهشهر چالوس نکا بابلسر تنکابن نوشهر فریدونکنار-رامسر-جویبار- محمودآباد- امیرکلا-  نور-گلوگاه -کتالم وسادات شهر -زیرآب -عباس‌آباد-خلیل شهر -رستمکلا -خرم‌آباد-  شیرود –چمستان-کلاردشت  -هچیرود- ارطه -سلمان‌شهر- سورک –  شیرگاه- پل سفید- کیاکلا-بهنمیر-هادی‌شهر-رویان- ایزدشهر- گتاب -گلوگاه –سرخرود-مرزن‌آباد- نشتارود-کلارآباد-آستانه نو -امامزاده عبدالله آمل -خوش‌رودپی-اجبارکلا-زرگر—کیاسر-  پول –کجور-کوهی‌خیل-فرح آباد-طبقده-دابودشت- آکند -آلاشت -رینه -بلده -پایین هولارساری –مرزیکلا بابل –فریم ساری – گزنک می شوند.

فریدونکنار

بزرگترین و کوچکترین شهر مازندران

بزرگترین شهر مازندران ساری می باشد و پرجمعیت ترین شهر آن با جمعیت 540.571 هزار نفر بابل می باشد . همچنین کوچک ترین و کم جمعیت ترین شهر این استان سیمرغ می باشد . قائمشهر نیز با بیشترین تراکم جمعیتی در مازندران تنها شهرستانی است که از یک بخش تشکیل شده است .  لازم به ذکر است سه فرمانداری ویژه در شهرستان های آمل و بابل و تنکابن وجود دارد .

 

مرکز استان مازندران

کهن شهر ساری مرکز استان مازندران در طول جغرافیایی 28/48 و عرض جغرافیایی 40/36 درجه واقع شده که ارتفاع آن  از سطح دریا 40 متر است . رودخانه تجن که از بهم پیوستن رودهای زارم رود و سفید رود و شیرین رود تشکیل می شود از این شهر می گذرد . فاصله ساری تا تهران حدود 250 کیلومتر می باشد که با خط راه آهن نیز می توان به این شهر سفر کرد .

 

وجه تسمیه شهر ساری

بنای ساری مرکز استان مازندران رابه توس پسر نوذر نسبت میدهند که در قرن اول هجری تجدید بناشده‌است. گمانه‌زنی های غیر علمی در این مورد وجود دارد که یکی از آنها می گوید: یونانیان باستان آن را زادراکارتا ، پایتخت تمدن هیرکانیا، ذکر می‌کنند، اشپیگل شرق شناس و نئونازیست آلمانی آورده که نام ساری کنونی برگرفته از نام قوم سائورو بوده که پیش از هجوم اقوام آریایی به ایران در شهر باستانی اسرم، که هم اکنون نام دهی در 10 کیلومتری ساری است، زندگی می‌کرده‌اند. ادوارد پولاک گمان دارد که نام ساری دگرگونی واژگانی سادراکارتا می‌باشد، دکتر اسلامی نیز در کتاب خویش نوشته که احتمال آنکه زادراکارتا از نام زردگرد، باشد نیز است. در کتاب تاریخ باستان نام سارو به معنی شهر زرد برای ساری به کار می‌رود؛ که دلیل آن را وجود درختان متعدد مرکبات خصوصا نارنج و لیمو می‌داند. همچنین ذکر می‌کند که احتمالا زادراکارتا و سارو یکی هستند . ظهیرالدین مرعشی نیز در کتاب « تاریخ طبرستان و رویان و مازندران » به روایت نوشته است که فرخان بزرگ شهر ساری را به نام فرزندش، سارویه ساخته است.