رویداد گردشگری مازندران با حضور ۲۰۰ فعال گردشگری روس برگزار می‌شود

استاندار مازندران از برگزاری رویداد گردشگری مازندران با حضور ۲۰۰ فعال گردشگری روسیه در مهرماه سالجاری برگزار خواهد شد.

به گزارش حرف آنلاین، سید محمود حسینی‌پور در نشست خبری ارائه گزارش سفر به روسیه، با بیان اینکه گردشگری یکی از مهمترین محورهای مذاکرات بود، اظهار داشت: حذف روادید، برگزاری رویدادهای مشترک و اقدامات مشترک بانکی در حوزه گردشگری در دستور ‌کار قرار گرفت.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه سفر هیات مازندران به روسیه براساس سیاست‌های دیپلماسی اقتصادی دولت انجام شد، تصریح کرد: با وجود همسایگی تعاملات بسیار محدود بود اما با این سفر راه برای افزایش توسعه باز شد و مازندران می تواند در محور کریدور شمال به جنوب باشد.

به گفته وی، از سه استانداری روسیه دعوتنامه داشتیم و پس از مطالعات و برنامه ریزی، نخستین سفر خارجی رسمی انجام شد و تلاش شد حداقل مدیران دولتی و حداکثر فعالان اقتصادی حضور داشته باشند. سفر شش روز به طول کشید و جلسات متعدد با مقامات و فعالان اقتصادی انجام شد.

استاندار مازندران ملاقات و مذاکره رئیس گمرکات روسیه را یکی از مهمترین رویدادهای این سفر بود، افزود: به دلیل اهمیت مازندران، ایشان شخصا در جلسه حاضر شد و پیگیر  رفع موانع بود، در این ملاقات دو موضوع گمرک و دامپزشکی جهت صادرات محصولات غذایی استان مهم بود که قرار شد با تعامل حداکثری برقرار شود و شرکت هایی  که به دنبال صادرات هستند، با شرکت در یک‌ دوره آموزشی ، به استاندارد مدنظر روسیه دست یابند.

وی به هدفگذاری تجارت ۱۰ میلیون تنی میام دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: قرارداد پایانه صادراتی روماک جهت عرضه محصولات کشاورزی در فروشگاه های معتبر زنجیره‌ای به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار یکی از اتفاقات مهم این سفر بود که این قرارداد برای اولین بار در تاریخ تعاملات تجاری دو کشور منعقد شد، تامین‌مواد پلیمری تا پایان سال ۲۰۲۴ به میزان ماهیانه ۱۰۰۰ تن قرارداد دیگری بود که توسط فعالان اقتصادی استان منعقد شد.

به گفته وی، تفاهم نامه های مختلف میان دستگاه های اجرایی استان نظیر پارک فناوری و دانشگاه فذا  نیز منعقد شد.

حسینی پور با بیان اینکه ساخت موتور کشتی در مازندران برای طرف روس بسیار تعجب برانگیز بود، گفت: تحریم مشکلات متعددی برای کشتی رانی روسیه ایجاد کرده که براساس مذاکرات صورت گرفته مسئولان مربوطه روسیه استقبال ویژه ای از این امکان استان مازندران انجام دادند.

 

وی تصریح کرد: رسانه ها گفتمان کریدور شمال به جنوب را گسترش دهند تا گفتمان غالب کشور شود زیرا این مزیت استان مازندران است که تاکنون از آن استفاده نشده است.

استاندار مازندران درباره وضعیت تولید و صادرات مرغ نیز گفت: صادرات مرغ را هم می توانیم به روسیه داشته باشیم اما فعلا چون نیاز داخلی بالاست فعلا امکان آن نیست، در مقطعی مشکل در جوجه ریزی باعث کاهش تولید و نوسانات شده و در آینده نزدیک برطرف خواهد شد.