رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مازندران؛

از تجهیز ۳۹۷ نقطه به دوربین‌ های پایش تصویری تا توزیع ۵۵۰ کلاه ایمنی

حرف آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مازندران گفت: ۳۰۷ نقطه در مازندران مجهز به دوربین‌ های پایش تصویری هستند و در صورت وقوع تخلف ضمن ارسال پیامک به رانندگان، مراتب قانونی اعمال خواهد شد.

سرهنگ بیگلری در نشست خبری با بیان اینکه استان مازندران استانی پرترافیک است، اظهار کرد: در سه ماهه امسال نسبت به سال گذشته افزایش ۱۹ درصدی تردد در مدخل‌های ورودی استانی و افزایش ۳۸ درصدی تردد درون شهری داشتیم.

وی پل سفید، مرزن آباد چالوس و محور چلاو را از جمله محورهای پرترافیک اعلام کرد و گفت: در ایام تعطیلات شاهد حجم بسیار سنگینی از ترافیک در این محورها هستیم که انجام اقدامات برای کاهش آن در دستور کار قرار دارد.

بیگلری با بیان اینکه اگر در ساختمانی یک کفش ربوده شود یا اینکه دام و گوسفندهای را ببرند مردم سریعا با پلیس تماس گرفته و پیگیر مال خود میشوند، گفت: اما با وجود اینکه روزانه ۴۰ الی ۵۰ نفر در استان فوت می‌کنند، کسی از دستگاه‌ها متولی امر سوال نمیکند که چرا یک سواری پراید یا خودروی تولید داخل با چهار سرنشین از جاده خارج می‌شود و در دم هر چهار نفر فوت می‌کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مازندران ادامه داد: بحث ما این است که اگر به هر دلیلی راننده از جاده خارج شد جاده هم باید بخشندگی داشته باشد خودرو هم باید از ایمنی برخوردار باشد در این خصوص دستگاه‌ها باید فکری کنند تا تصادف منجر به فوت راننده و سرنشینان نشود‌.

تا سال ۱۳۸۶ سالیانه شاهد ۲۸ هزار کشته از تصادفات بودیم

این مسئول یادآور شد: تا سال ۱۳۸۶ در کشور سالیانه شاهد ۲۸ هزار کشته از تصادفات بودیم، اما پس از آن با تاکیدات مقام معظم رهبری و هم‌افزایی دستگاه‌ها این آمار به زیر ۱۷ هزار نفر رسید.

وی با تاکید بر اینکه در ستان مازندران در بحث کاهش فوتی‌ها باید شاهد کاهش ۱۲ درصدی باشیم در حالی که کاهش ۱۸ درصدی داریم، عنوان کرد: در حال حاضر ۳۲ یگان و ارگان به‌صورت غیرمستقیم و هشت ارگان هم به‌صورت مستقیم در بخش تصادفات نقش دارند که باید فکری به حال اوضاع وخیم تصادفات بکنند.

بیگلری اعلام کرد: در استان مازندران ۴۲ درصد از فوت شدگان سر صحنه، ۸ درصد در بین راه تا بیمارستان و مابقی هم در بیمارستان فوت می‌کنند، این ضرورت توجه مسئولان دانشکاه پزشکی را برای حضور بر سر صحنه نشان میدهد و رسیدگی در بیمارستان هم باید به سرعت انجام شود‌.

17 شهرستان مجهز به دوربین‌ های پایش تصویری هستند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مازندران گفت: در بحث هوشمندسازی جاده‌ای در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ۱۷ شهرستان مجهز به دوربین‌های پایش تصویری لینک به پلیس راهور هستند، طبق جانمایی شورای ترافیک باید در ۱۹۷ نقطه دوربین‌های ثبت تخلفات هوشمند نصب شود اما تاکنون ۲۱ مورد آن نصب شد.

بیگلری از نصب دوربین‌های هوشند در کمربندی غربی مرکز استان خبر داد و گفت: وجود این دوربین‌ها موجب شد که سه ماهه پارسال ۱۲ نفر فوتی داشتیم، امسال به دو نفر رسید، همچنین گشت تیم نامحسوس نیز موثر است، مقرر است در اکثر شهرهای مازندران دوربین‌های هوشمند نصب شود.

این مسئول گفت: در مازندران ۳۰۷ نقطه پایش تصویری داریم، ۱۱۴ نقطه حادثه‌خیز در سطح شهرهای مازندران وجود دارد که براساس فراوانی تصادفات ۱۱۰ نقطه پابرجاست و باید ایمن‌سازی شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱، در بحث تصادفات منجر به فوت ۵ درصد کاهش در تصادفات منجر به جراحت شاهد افزایش و در بخش تصادفات خسارتی افزایش ۲۰ درصدی را شاهد بودیم.

 ۳۹ درصد از فوت‌شدگان عابر پیاده و موتور و دوچرخه

بیگلری با بیان اینکه در سال گذشته، ۳۹ درصد از فوت‌شدگان عابر پیاده و موتور و دوچرخه و ۲۲ درصد خودرو بودند، از کاهش ۲۱ درصدی عابران پیاده در سه ماهه نخست جاری خبر داد و اظهار کرد: شهرهای؛ بابل، بهشهر، عباس آباد و محمودآباد بیشترین تصادفات منجر به فوت را داشتند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مازندران گفت: بیشترین ساعت وقوع تصادفات ما ۴ بعدازظهر تا ۸ شب است، بیشترین علت فوتی‌ها؛ عدم توجه به جلو توسط رانندگان با ۳۸ درصد ، ۲۳ درصد مربوط به عدم رعایت حق تقدم و ۴۰ درصد مربوط به عابران پیاده است‌.

۲۹۷ پل عابر پیاده در مازندران داریم

این مسئول با بیان اینکه ۲۹۷ پل عابر پیاده در مازندران داریم اما متاسفانه ۵ درصد مردم از این پل ها استفاده می‌کنند، تصریح کرد: ۶۰ درصد از فوت‌شدگان ما بالای ۶۰ سال دارند، همچنین ۹ پل عابر پیاده مکانیزه در سراسر استان وجود دارد، یک پل در بابل سالم است مابقی نقص دارد و در روز تعطیل که مشکل داریم هم تعطیل است.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از متوفیان موتورسوار جوان هستند، خاطرنشان کرد: ما پارسال هزار و ۴۰۰ کلاه ایمنی را به‌صورت رایگان بین موتورسوارها و ۵۵۰ کلاه ایمنی در سال جدید توزیع کردیم امسال هم در ۱۰ شهرستان همایش موتورسیکلت‌سواران در میدان اصلی شهر و همچنین طرح موتوریار برگزار شد چرا که والدین از فرزندانشان بیشتر حرف‌شنوی دارند تا از پلیس.

بیگلری با اشاره به اینکه تخلفات کلی راهنمایی رانندگی شاهد کاهش ۱۹ درصدی بوده‌ایم، اذعان داشت: در سال ۱۴۰۱ مردم مازندران ۱۹ درصد کمتر جریمه شده‌اند، برای کسانی که دور دور شبانه دارند طبق قانون انتقال خودرو به پارکینک انجام خواهد شد.