آموزش منهای پرورش!

چندسالی است، تیغ‌انداختن روی دست، ران پا و حتی سر، یا همان خودزنی به یک روال معمول میان برخی دخترهای نوجوان تبدیل شده‌است که چنین رفتاری در برخی مدارس کشور دیده می‌شود که برخی از روان‌شناسان علت آن را بازتاب خشونتی می‌دانند که در جامعه، خانواده و حتی در ساختار نظام آموزشی کشور می‌تواند باشد […]

چندسالی است، تیغ‌انداختن روی دست، ران پا و حتی سر، یا همان خودزنی به یک روال معمول میان برخی دخترهای نوجوان تبدیل شده‌است که چنین رفتاری در برخی مدارس کشور دیده می‌شود که برخی از روان‌شناسان علت آن را بازتاب خشونتی می‌دانند که در جامعه، خانواده و حتی در ساختار نظام آموزشی کشور می‌تواند باشد و با خودزنی، بدن خود را هدف قرار می‌دهند چراکه نمی‌توانند فهمیده شوند.رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی از نقش کمرنگ مشاوران مدارس در انتقال مفاهیم عمیق تربیتی و اجتماعی انتقاد کرد و گفت: آموزش و پرورش به حوزه امور تربیتی و مشاوره به عنوان ضعیف‌ترین بخش خود نگاه می‌کند.بر اساس بررسی‌های انجام شده همه دخترها از مهارت لازم برای مواجهه با مسائل اجتماعی برخوردار نیستند و امروزه خشونت به عنوان یک پدیده و هیجان منفی در میان نوجوانان و جوانان کشور شکل گرفته است. این اقدام، یک پرخاشگری مازوخیستی است و چندان ارتباطی میان آن با خشونت‌های بیرونی نمی‌توان پیدا کرد. خشونت داخلی و درونی علیه خود فرد ریشه در بسیاری مسائل دارد. این شخص به خودش آسیب می‌رساند تا فشار و استرسی را که ناشی از نداشته‌های او در طول زندگی است تخلیه کند.اگر آموزش و پرورش بر اساس دو واژه آموزش و پرورش به حد کافی و صددرصدی عمل کند هیچ آسیبی در جامعه نخواهیم داشت. آموزش و پرورش عاملی قوی و دارای نقش در این میان است. آموزش و پرورش ممکن است اعتیاد را به صورت مستقیم ترویج نکند، اما مهارت کنترل خشم و حل مساله را نیز منتقل نمی‌کند.عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ارائه گزارش در مورد آسیب‌های اجتماعی در مدارس از جمله تیغ‌زنی دانش‌آموزان در کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: لازم است آموزش و پرورش مسائل آموزشی و پرورشی خود را احیا کند.همچنین نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مسئله تیغ‌زنی دانش آموزان را یک رخداد اجتماعی دانست و تصریح کرد: معلمان باید با استفاده از روش‌های مناسب تربیتی مبتنی بر یافته‌های علمی دنیا و ارزش‌های اعتقادی زمینه رفع چنین آسیب‌هایی را به وجود آورند.در این باره عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است علل ایجاد آسیب‌های اجتماعی، خودزنی و تیغ‌زنی در مدارس شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های مجازی است و خانواده‌هایی که از ماهواره استفاده می‌کنند بیشتر در معرض این خطرات هستند.عضو دیگر کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه رفتارهای پرخطر در مدارس رو به افزایش است گفت: کمیته آسیب‌های اجتماعی باید در سطح وزارتخانه نقش خود را پررنگتر کند و مدرسه‌ها باید مروج سلامت باشند و از رفتارهای پرخطر پیشگیری کنند.عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ارائه گزارش در مورد آسیب‌های اجتماعی در مدارس از جمله تیغ‌زنی دانش‌آموزان در کمیسیون متبوع خود خبر داد.فاطمه سعیدی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به برخی آمار و گزارش‌ها درباره خودزنی برخی دانش‌آموزان در مدارس از جمله تیغ زنی در ۲، ۳سال اخیر گفت: تیغ‌زنی از جمله رفتارهای پرخطر به شمار می‌رود که چند سالی است در مدارس مشاهده می‌شود؛ البته کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، زیرمجموعه‌ای به نام کمیته اجتماعی دارد و مقرر شده تا جلسه روز ۱۰بهمن کمیسیون، گزارشی درباره این قضیه که یکی از آسیب‌های اجتماعی فعلی در مدارس است، تهیه و در کمیسیون ارائه شود.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمار آسیب‌های اجتماعی بالا نرفته است، افزود: اخیرا آسیب‌های اجتماعی مدارس شفاف‌سازی می‌شود زیرا اطلاعات در مدارس حبس بود و از مدارس به صورت واضح و شفاف بیرون نمی‌رفت اما مدتی است که این اطلاعات به گوش مسئولان می‌رسد؛ به همین علت مردم تصور می‌کنند آمار آسیب‌های اجتماعی بالا رفته است در حالی که این قبیل آسیب‌های اجتماعی کمابیش در مدارس و همه جا وجود داشته است.عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تیغ‌زنی و برخی رفتارهای اینچنینی در مدارس نوعی اعتراض بچه‌گانه یا نوجوانانه است، به سابقه مدیریتی خود در مدارس اشاره و تصریح کرد: چشم و هم‌چشمی یک رفتار یا خصیصه‌ای است که برخی از دانش‌آموزان آن را دارند و زمانی که می‌بینند دوست یا همکلاسی خود فلان کار را انجام داده، می‌خواهند خود نیز آن را تجربه کرده و حس دوست و همکلاسی خود درک کنند؛ سرایت کردن پدیده تیغ زنی به همکلاسی‌ها هم در این مقوله قابل ارزیابی است.

*کمبود جدی مشاوره در مدارس

وی افزود: اگرچه رفتار برخی افرادی که دست به این کار می‌زنند می‌تواند ریشه در خانواده آن دانش‌‌آموز داشته باشد که چنین مسائلی باید بررسی شود؛ اما متاسفانه مدارس با کمبود مشاور در این قضیه روبرو است؛ به طوری که در مدارس ۶سال ابتدایی هیچ نوع مشاوره‌ای وجود ندارد و زمانی که دانش‌آموز وارد مقطع متوسطه اول و دوم می‌شود، مشاوره‌ها حالت مشاوره تحصیلی پیدا می‌کند و مشاور زبده، نخبه و تحصیل‌کرده در این امر در مدارس دیده نمی‌شود.

 

 

سعیدی ضمن تاکید بر نیاز جوان‌ها به مشاوره و ریشه یابی این مسائل در مدارس گفت: با مشاهده اولویت‌ها در برنامه ششم توسعه درخواهیم یافت که آموزش و پرورش در بحث هفتاد و نهم (۷۹) گنجانده شده؛ درصورتی که با توجه به اهمیت آن آموزش و پرورش باید اولویت اول مملکت باشد چرا که خروجی مدارس کشور وارد جامعه می‌شوند و زمانی که خروجی‌های مدارس در جامعه دچار آسیب‌های اجتماعی باشد، بالتبع جامعه نیز دچار مشکل خواهد بود.

*فوق‌برنامه‌های ۴ساعته و ۶ساعته نوعی خشونت است

وی پیشنهاد داد: نیروی متخصص مشاوره در مدارس به خصوص مدارس دخترانه کشور تامین شود و این تامین نیرو صرفا فیزیکی نباشد. ضمن آنکه مدارس دخترانه کشور باید از ابتدا مشاوران متخصصی داشته باشند تا زمان دانش‌آموزان به صورت بهینه پر شود؛ چراکه خشونت‌ها و آسیب‌های اجتماعی در مدارس فقط خشونت‌های فیزیکی نیست و بسیاری از افراد نمی‌دانند برخی از رفتارها خشونت است؛ مثل ساعات اضافه‌ای که برای دانش‌آموز فوق‌برنامه می‌گذارند.