گزارش حرف از چشم‌انداز ساری 2022؛ چشم‌به‌راه فرصت

گروه اجتماعی: در سومین نشست وزرای گردشگری کشور‌های عضو اکو در تاجیکستان، شهر ساری، به‌عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال 2022 میلادی انتخاب شد. وزرای گردشگری عضو اکو ، پروپوزال انتخاب پایتخت گردشگری اکو که به ابتکار ایران مطرح‌شده بود مورد تصویب وزیران گردشگری قرار گرفت و شهر‌های ساری و اردبیل از ایران به‌عنوان پایتخت […]

گروه اجتماعی: در سومین نشست وزرای گردشگری کشور‌های عضو اکو در تاجیکستان، شهر ساری، به‌عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال 2022 میلادی انتخاب شد.

وزرای گردشگری عضو اکو ، پروپوزال انتخاب پایتخت گردشگری اکو که به ابتکار ایران مطرح‌شده بود مورد تصویب وزیران گردشگری قرار گرفت و شهر‌های ساری و اردبیل از ایران به‌عنوان پایتخت گردشگری اکو برای سال‌های 2022 و 2023 انتخاب شدند.

این امر فرصت مناسبی برای جهانی‌شدن مازندران در حوزه گردشگری عنوان است و مازندران در بخش گردشگری باید نگاه برنامه‌ای داشته باشد تا بتواند در رقابت با دیگر مناطق اکو و کشورهای حوزه راه ابریشم سهم خود را از اقتصاد توریسم دریافت کند.

مازندران پیشینه طولانی در گردشگری دارد و بخشی از زیرساخت‌های موردنیاز اعم از فرهنگی و اجتماعی یا امکاناتی و تجهیزاتی در این استان وجود دارد، اما کاستی‌های زیادی هم به چشم می‌خورد که باید تا پایان سال 2021 بخش زیادی از این کاستی‌ها به‌ویژه در ساری که پیشانی مازندران و شهر اصلی در این میزبانی بین‌المللی است، برطرف شود.

در حال حاضر سهم مازندران و ساری از گردشگران کشورهای عضو اکو اندک و ناچیز است و این درحالی‌که سال قبل 430 هزار و سه ماه اول امسال 15 هزار گردشگر خارجی به مازندران وارد شد که تعداد کمی از آنان از کشورهای اکو بوده است.

مازندران و ساری برای تبدیل‌شدن به پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو باید نگاه برنامه محوری داشته باشد تا بتواند در رقابت با دیگر مناطق اکو و کشورهای حوزه راه ابریشم سهم خود را از اقتصاد توریسم کسب کند.

فرصت جدید گردشگری مازندران

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رویداد «ساری ۲۰۲۲» را فرصتی مناسب برای جذب گردشگر و معرفی ظرفیت‌های جدید در مازندران دانست.

ولی تیموری در نشست مشورتی با مدیرکل و کارشناسان مازندران که در محل معاونت گردشگری کشور برگزار شد، با اشاره به رویداد «ساری ۲۰۲۲» پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو گفت: «حضور دبیرخانه اکو در ایران و اشتراکات فرهنگی، قومی و قبیله‌ای از نکات مهم در مناسبات بین‌المللی در این منطقه است.»

او با اشاره به آمار سازمان جهانی جهانگردی و وجود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون گردشگر در جهان گفت: «از هر پنج گردشگر چهار مورد در منطقهٔ خود حضور داشتند و این موضوع فرصت ایده آل برای جذب گردشگر در استان مازندران، ایجاد می‌کند.»

معاون گردشگری کشور گفت: «تفاوت‌های فرهنگی، جاذبه گردشگری ایجاد می‌کند و همچنین با معرفی محصولات و ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و صنایع‌دستی، می‌توان تمرکز سفر در مازندران را تنوع بخشید.»

او افزود: «میزبانی ایران از اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۱ و اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر، فرصت خوبی برای ورود به دو سال متوالی “پایتخت گردشگری” خواهد بود.»

تیموری ضمن قدردانی از زحمات و پیگیری‌های استاندار مازندران و تیم کارشناسی برای رسیدن به این رویداد مهم، همراهی تمام دستگاه‌ها و سرعت بخشی در امور اجرایی، تبلیغاتی و برنامه‌ریزی برای رسیدن به نتایج مثبت و هدفمند را خواستار شد.

او ضمن ابراز خرسندی از دریافت فرصت برگزاری پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در دوسال متوالی در ایران، گفت: «همراهی استان‌های اردبیل و مازندران در این خصوص ضروری است.»

«ساری ۲۰۲۲» افق روشن

سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران نیز در این نشست گفت: «برنامه‌ریزی برای اجرایی شدن این رویداد از سال ۹۶ شروع شد.»

او با اشاره به اهمیت سازمان همکاری اقتصادی اکو در منطقه گفت: «۱۱ و ۱۲ آبان ماه سال جاری، مازندران و رامسر میزبان وزرا و روسای رادیو و تلویزیون کشورهای عضو اکو خواهد بود که این رویداد، فرصتی مهم برای معرفی مازندران و تبلیغات گسترده “ساری ۲۰۲۲” خواهد بود.»

فرزانه گفت: «نمایشگاه جنبی در این اجلاس، با رویکرد معرفی صنایع‌دستی خاص مازندران و معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری از برنامه این اداره‌کل در این اجلاس خواهد بود.»

او با اشاره به وجود اشتراکات فرهنگی در بین کشورهای عضو اکو گفت: «گردشگری ورزشی یکی از ظرفیت‌های متنوع و جدید است که در رویداد “ساری ۲۰۲۲” توجه ویژه‌ای به آن خواهد شد.