زخم های پنهان کرونا ‏

گروه اقتصادی | پس از گذر از بحران سلامت و بهداشت شهروندان با شیوع بحران کرونا، همان طور که پیش بینی می شد؛ بحران های اقتصادی ناشی از کاهش تقاضا و نیز کاهش تولید نمایان می شود. به نظر می رسید با تعطیلی بخش مهمی از اقتصاد مازندران از محل دریا، گردشگری و تعطیلی واحدهای […]

گروه اقتصادی | پس از گذر از بحران سلامت و بهداشت شهروندان با شیوع بحران کرونا، همان طور که پیش بینی می شد؛ بحران های اقتصادی ناشی از کاهش تقاضا و نیز کاهش تولید نمایان می شود.

به نظر می رسید با تعطیلی بخش مهمی از اقتصاد مازندران از محل دریا، گردشگری و تعطیلی واحدهای بزرگ صنعتی در استان به زودی زخم های پنهان کرونا بر اقتصاد مازندران رونمایی می شود.

اقتصاد فصلی و آسیب پذیر مازندران در روزهایی که در حوزه گردشگری، خدمات و نیز صنعت به مانند همه کشور می توانست درآمد کسب کند دچار بحران کرونا شد.

حالا با گذشت 60 روز از بحران کرونا، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران برآوردهای اولیه میزان خسارت کرونا فقط به بخش‌های اقتصادی استان را حدود ۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است، رقمی که به گفته وی هنوز آمار دقیقی نیست و باید منتظر اعلام نهایی این آمار ماند.

همان طور که پیش بینی می شد سه حوزه های مهم درآمدزایی و اقتصادی مازندران در بحران کرونا دچار آسیب هایی شده است که با رفع محدویت فعالیت های اجتماعی و اقتصادی خود را بیشتر نشان خواهد داشت؛ به همین دلیل  مفید غلامی راد به ایرنا گفته این میزان خسارت به سه حوزه کشاورزی، گردشگری و صنعتی بوده است که بیش از ۹۰ درصد اقتصاد مازندران در این سه حوزه تعریف می شود.

وی بیشترین میزان براورد خسارت را در بخش گردشگری با حدود یک هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: جهاد کشاورزی حدود ۴۸۰ میلیارد تومان و فعالیت های حوزه صنایع و معادن و تجارت نیز حدود  ۴۷۰ میلیارد تومان از زمان شیوع ویروس کرونا خسارت دیده اند.

رئیس سازمان مدیرت و برنامه ریزی مازندران با اشاره به اینکه پیش بینی می شود خسارت بخش اقتصادی بیش از این باشد، اظهار داشته: به تازگی به تمامی دستگاه ها برای بررسی خسارت و ارائه آن به سازمان مدیریت دستور ابلاغ شده است.

غلامی راد با اشاره به اینکه برخی از بخش های اقتصادی هنوز با تعطیلی مواجه بوده و بخش هایی نیز با محدودیت فعالیت می کنند گفته: به طور حتم تداوم وجود ویروس کرونا خسارات به اقتصاد را بیشتر خواهد کرد.

وی با اشاره به برنامه دولت برای حمایت از کسب و کار و فعالیت های اقتصادی آسیب دیده افزوده: دولت از محل ذخیره قانونی در اختیار بانک مرکزی ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار دیده و در اختیار بانک ها برای پرداخت تسهیلات به بخش های آسیب دیده داده با این احتساب که بانک ها نیز حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در این حوزه تدارک ببینند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران ادامه دادخ: با توجه به اینکه اعتبار دولت با بهره صفر محسوب می شود، نرخ تسهیلات حوزه خسارات کرونا را از ۱۸ درصد به ۱۲ درصد کاهش خواهد داد که در اختیار واحدهای آسیب دیده قرار می گیرد.

غلامی با اشاره به اینکه هنوز شیوع ویروس کرونا ادامه دارد، افزوده: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای جبران خسارات نیاز به براوردهای نهایی دستگاه های اجرایی و خود واحد های خسارت دیده دارد که در حال احصا است.

پیش از این نیز مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران به این رسانه گفته بود؛ بیماری کرونا تا پایان فرودین ماه به مجموعه‌های اقامتی استان حدود سه هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

سیف الله فرزانه گفته: این خسارات مربوط به تنها ۳۵۲ واحد اقامتی رسمی شامل هتل، متل و هتل آپارتمان است که از هفته دوم اسفند با تعطیلی رو به رو شدند.

وی در باره چگونه محاسبه خسارت هم توضیح داد: در خسارت سنجی برای این اقامتگاه ها تنها میزان خسارت ناشی از لغو رزروهای صورت گرفته به اضافه پیش بینی ۴۰ درصدی مراجعه حضوری برای استفاده از اقامتگاه در ایام نوروز مورد استناد قرار گرفته است.

در حوزه فرهنگ و هنر نیز در روزهای پایانی سال و ایام تعطیلات فصل رونق نمایشگاه ها، جشنواره ها و مهم تر از همه کنسرت های موسیقی است، در بحران کرونا خسارت هایی را موجب شده است. در این حوزه نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از خسارت ۲۵۰ میلیارد ریالی به حوزه فرهنگ و هنر استان مازندران دربحران كروناخبر داده است.

عباس زارع حوزه ظریف فرهنگ و هنر با رسته های متعدد را یکی از حوزه هایی عنوان کرده که در بحران ویروس کرونا و طرح قرنطینه اجتماعی دچار خسارات عظیم مالی شده است. وی اضافه کرده: با برآورد کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، در سراسر استان، به حوزه های هنری ازجمله؛ مجتمع ها و پردیس های  فرهنگی، هنری و سینمایی، شرکت های تهیه و تکثیر آثار موسیقی، خانه مدولباس، استودیوهای صدابرداری، اجراهای تئاتر، آموزشگاه های هنری  و حوزه های فرهنگی نظیر: ناشران، کتابفروشان، کانون های آگهی و تبلیغات، موسسات فرهنگی، قرآنی، چاپخانه ها، حوزه رسانه ها از جمله: روزنامه ها، هفته نامه ها، پایگاه های خبری، موسسات مطبوعاتی و رسانه ای، رسانه های  دیجیتال … نزدیک به ۲۵۰ میلیاد ریال خسارت وارد شده است.

اگرچه میزان خسارت های اعلام شده هنوز نهایی نشده است و به نظر می رسد خسارت ها بیش از ارقام اعلام شده باشد، به نظر می رسد می باید منتظر حمایت های دولتی و شرایط حمایتی اقتصادی پسا کرونا نیز بود. شاید در شرایط پساکرونا با افزایش تقاضا و به موازات آن افزایش تولید بتوان بخشی از خسارت های اقتصادی کرونا را  جبران کرد اما خسارت های از دست رفته بخش مهمی از زندگی مازندرانی ها بود که رسیدگی به آن شرایط ویژه را می طلبد.