برگزاری اولین کنگره سراسری رویکرد پزشکي ورزشي در ساري

به همت گروه پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و هیات پزشکي ورزشي استان ، اولين کنگره سراسري رويكرد پزشكي ورزشي در آسيب و سمينار تازه‌های علوم ورزشي برگزار شد. رئيس دانشگاه علوم پزشکي مازندران در مراسم افتتاحيه اولين کنگره سراسري رويكرد پزشكي ورزشي در آسيب و سمينار تازه‌های علوم ورزشي بابیان اينكه بين ورزش […]

به همت گروه پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و هیات پزشکي ورزشي استان ، اولين کنگره سراسري رويكرد پزشكي ورزشي در آسيب و سمينار تازه‌های علوم ورزشي برگزار شد.

رئيس دانشگاه علوم پزشکي مازندران در مراسم افتتاحيه اولين کنگره سراسري رويكرد پزشكي ورزشي در آسيب و سمينار تازه‌های علوم ورزشي بابیان اينكه بين ورزش و حوزه سلامت ارتباط بسياري وجود دارد، گفت: با توجه به تغيير سبك زندگي و ماشيني شدن آن، افراد فعاليت كمي دارند و ساختار جسمي انسان‌ها در طول تاريخ به‌گونه‌ای شکل‌گرفته كه بازندگی مدرن متناسب نيست و به همين دليل بدن انسان نيازمند تحرك بيشتر است تا با مشكلات جسمي مواجه نشود.

دکتر سید عباس موسوی فردگرایی را یکي ديگر از دستاوردهاي زندگي مدرن دانست و افزود: در ورزش فعالیت‌ها به‌صورت گروهي است بنابراين بهترين شيوه براي ايجاد روح جمعي توجه به فعالیت‌های ورزشي می‌باشد.

وی به  استرس به‌عنوان بخشی از زندگی جوامع امروزی اشاره کرد و گفت : استرس بیش‌ازحد می‌تواند سبب انقباض عضلاني، ضربان قلب، مشکلات گوارشي، عدم تمرکز و… شود كه فعاليت ورزشي می‌تواند در كاهش اين علائم كمك كند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر کاهش استرس ورزشکاران تأکید كرد و گفت: بسیاري از ورزشكاران به دليل استرس زياد و كنترل نكردن آن نمی‌توانند در رقابت به موفقيت برسند كه نقش روانشناسان در حوزه حائز اهميت است.

دکتر موسوی نقش انگیزه را در ورزشکاران بسیار مهم دانست و ادامه داد: ورزشکاران برای شرکت در ميادين بین‌المللی بايد در تمرينات و اردوها شركت كنند كه سبب بی‌انگیزگی آن‌ها می‌شود بنابراين نقش روانشناسان در ايجاد انگيزه بسيار مهم است.

همچنین در ادامه این مراسم دکتر غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکي ورزشي کشور اظهار کرد: رويكرد فدراسيون پزشكي ورزشي نقش پيشگيرانه، درمان و بازتواني است و مهم‌ترین هدف ما نگاه پيشگيرانه به آسيب می‌باشد.

وی افزود: باید برای جلوگیري از آسيب تدابيري انديشيده شود و در صورت آسيب بايد اقدامات درماني براي ورزشکارانجام و از عوارض آن جلوگيري شود.دکتر نوروزی بابیان اینکه فدراسیون پزشکي ورزشي حامي ورزشکار است، ادامه داد: ورزشكاران می‌توانند با پرداخت مبلغ ۱۵ هزارتومان به‌صورت سالیانه از مزایا و خدمات بیمه‌ای فدراسيون استفاده کنند.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی کشور بيان کرد: در کشور ما حوزه پزشكي ورزشي تخصصی‌شده است و متخصصين اين رشته نقش مؤثری در موفقیت‌های ورزشكاران در سطح كشور دارند.وی به نقش پیشگیری اشاره کرد و گفت:پيشگيري اوليه( جلوگيري از رخ داد آسيب)، ثانويه(درمان به هنگام)و ثالثيه( جلوگيري از بروز عوارض آسيب و توانبخشي) سه سطح پيشگيري است که بايد به آن توجه شود.

دکتر غلامعلی گدازنده، رئیس کنگره سراسری رویکرد پزشکي ورزشي در آسيب و سمينار تازه‌های علوم ورزشي، نیز در این مراسم اظهار كرد: گروه پزشكي ورزشي دانشگاه علوم پزشكي مازندران از سال ۱۳۹۲ کار خود را آغاز و گروه جوانی است.

وی به افزایش فعالیت ورزشی در سال‌های اخير اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته سالن‌های ورزشي افزايش پيدا کرد که هدايت و علمي کردن آن‌ها می‌تواند بسیار باارزش باشد.دکتر گدازنده با اشاره به تغییر سبک زندگی، افزود: امروزه بیشتر جمعيت جامعه در محیط‌های بسته زندگي می‌کنند که سبب آسیب‌های زيادي می‌شود در حال حاضر بيماران زيادي از كمبود ويتامين D رنج می‌بردند که یکی از عوامل تغیير سبک زندگي است.معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: باید از ورزش برای حفظ سلامتي مردم و حفاظت از ورزشکاران در برابر آسیب‌های ورزشي استفاده کنيم.

وی بابیان اینکه از سال ۱۳۹۲ در دانشگاه علوم پزشکی مازندران پذیرش دستیار آغاز شد، ادامه داد: سالانه سه نفر دستیار در دانشگاه علوم پزشکي مازندران تحصيل کردند و تاکنون سه دوره از دانشجويان رشته پزشكي ورزشي از اين دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند.