160 منطقه نمونه گردشگری در انتظار میهمانان نوروزی

حرف آنلاین: سارا ربیعی/کمربندی شهرهای مازندران عمیقاً نیازمند اعتبارت ملی برای سرویس‎دهی به میلیون‎ها مسافر به ویژه در تعطیلات نوروزی هستند.اتومبیل‌هایی با باربندهای پرو پیمان که با ناشکیبایی تنگ در کنارهم و در امتداد راهی گویی بی‌پایان رو به سوی شمال ایران صف کشیده‌اند، منظره‌ای تکراری است و حتما اگر قصد سفر به شمال کشور […]

حرف آنلاین:

سارا ربیعی/کمربندی شهرهای مازندران عمیقاً نیازمند اعتبارت ملی برای سرویس‎دهی به میلیون‎ها مسافر به ویژه در تعطیلات نوروزی هستند.اتومبیل‌هایی با باربندهای پرو پیمان که با ناشکیبایی تنگ در کنارهم و در امتداد راهی گویی بی‌پایان رو به سوی شمال ایران صف کشیده‌اند، منظره‌ای تکراری است و حتما اگر قصد سفر به شمال کشور را کرده باشید در این دام گیر افتاده‌اید. داستان ترافیک در ایران و آثار ماندگار و ناخوشایند آن مثنوی هفتاد من کاغذی است که همواره در جاده های ما وجود داشته و راه حلهای ناقض و بی تدبیر نتوانسته آن را برطرف کند.«راه» یا جاده یکی از زیرساخت‌های مهم مرتبط با گردشگری است که به جز مقصدی که قرار است ما را به آن برساند، خود نیز می‌تواند جاذبه‌ای برای گردشگری باشد یا چنان دافعه‌ای ایجاد کند که فرد را به کلی از سفر منصرف کند. بی‌شک آنچه گردشگران داخلی را در تعطیلات کوتاه مدت به شهرهای مختلف شمال می‌کشاند، جاذبه‌های طبیعی آن، دریا، جنگل و… است‌.اما زیرساخت‌های نامناسب، مسیرهای پرترافیک که امکان برنامه‌ریزی و زمان‌بندی را از گردشگر می‌گیرد، عدم امکان استفاده از خدمات مناسب بهداشتی در طول مسیر، عدم دسترسی سریع و آسان به امدادهای پزشکی در صورت وقوع حادثه و … موانعی است که اگر قبل از عزم سفر به جزئیات آن اندیشیده شود، شاید گردشگر به کلی عطای این سفر را به لقای آن ببخشد! هرچند این مشکل مختص ایران و شمال آن نیست. در سال‌هاي اخير رشد صنعت گردشگري در كشورهاي مختلف جهان به‌ويژه قاره اروپا ميزان ترافيك را در شهرهاي اين قاره و به ويژه مقاصد برتر گردشگري آن افزايش داده است. اما به نظر می‌آید برنامه‌ریزان این کشورها، که نه فقط مقصد گردشگران داخلی که پذیرای گردشگرانی از سراسر دنیا هستند، توانسته‌اند مساله ترافیک را از وضعیت حاد و بحرانی آن خارج کنند و موجب تداوم توریسم و جذب گردشگر در این شهرها شوند. ادامه روند موجود در ایران و به‌خصوص در شمال ایران نه تنها منجر به توسعه و درآمدزایی منطقه نمی‌شود، بلکه مشکلات زیادی برای این مناطق گردشگرپذیر ایجاد می‌کند. استان مازندران ، سالانه پذيراي 15 ميليون گردشگر داخلي و 250 هزار توريست است . مازنـدران با بهـره منـدي از شرايـط آب و هـوايي مناسب ، طبيعت زيبـا و جذاب ، اماکن تاريخي و مذهبـي بهره مندي از 338 کيلومتر نوار ساحلــي ، اتصـال به پايتخت کشـور از سـه محور ارتباطي هراز ، کندوان و فيـروزکوه و مسيـر تردد زائران بارگاه ملکوتي امام رضا (ع) يکي قطب هـاي گردشگـري کشـور محسـوب مي شود . بيش از 90 درصـد از اين مسافـران استفـاده از مواهب طبيعي ، سواحل دريا ، جنگل هاي انبوه و چشمه هاي پرآب استان را علت اصلي سفر خود به مازندران عنوان مي کنند . با اين حال به اعتقاد برخي کارشناسان درحاليکه اين مواهب طبيعي و خدادادي مي تواند موجبات توسعـه همه جانبه استان را فراهم کنند اما نبود برخي زيرساخت ها در مازندران مانع از تحقق اين هدف است ؛ با توجـه به اينکه صنعت توريسم پس از صنعت نفت و خودروسازي سومين صنعت درآمدزاي جهان است و براي بسيـاري از کشورها سالانه ميلياردها دلار ارزآوري دارد کشور ما و به تبع آن مازندران با وجود دارا بودن هزاران جاذبـه گردشگري و توريستي از اين درآمد سرشار ، بي نصيب بوده و سهم چنداني در اين صنعت ندارد . راه هـاي مواصلاتي ، امکانات رفاهـي و خدماتي شهرها، نظارت و بازرسي دقيق از مرکز توريستي و جذابيت اماکن تفريحي ازجمله زيرساخت هاي لازم براي جذب گردشگر است که موجب مي شود گردشگران به سفر کردن تمايل پيدا کنند . اين درحاليستکه با وجود تلاش فراوان مسئولان استان براي اصلاح زيرساخت هاي گرشگري درمازندران هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داريم . يکي از مشکلات موجود در شهرهاي استان نبود کمربندي در شهرها و وجود بافت هاي فرسوده درآنهاست. اين مساله بويژه در فصول گردشگرپذير مانند بهار و تابستان مشکلات زيادي را براي شهروندان مازندراني و هم مسافران بوجود مي آورد که مهمترين اين مشکلات ترافيک گسترده شهرهاست ؛ بنابراين احداث کمربندي از مهمترين راه حل اين معضل به حساب مي آيد . گره های ترافیکی ایام نوروز در غرب مازندران مشکلات زیادی را برای ساکنین شهرهای منطقه و حتی خود مسافران به همراه دارد و تاکنون هیچ اقدام موثری در جهت رفع این معضل از سوی نهاد های مربوط صورت نگرفته است. در سال های اخیر اقداماتی از قبیل بازگشایی معابر، تعریض جاده ها و احداث چندین پل در جهت روان سازی بار ترافیکی محور های مواصلاتی غرب مازندران صورت گرفته ، اما حجم بالای خودروها در ایام تعطیل از یکسو و فقدان زیرساخت های مناسب در برخی از شهرها نتایج این اقدامات را کمرنگ کرده و سبب شده تا رفت و آمد در این مسیرها طبق روال سال های قبل به سختی صورت گیرد و شاهد اتلاف وقت و بروز تصادفات منجر به جرح و فوت باشیم .سیاست کلان و درست کشور در توسعه گردشگری مازندران که متناسب با ظرفیت‎های وسیع و غنی این استان اتخاذ شده و در صورت تحقق می‎تواند منبع سرشاری برای انتقال فرهنگ دینی این دیار و درآمد اشتغال‎آفرینی درخورتوجهی شود، نمی‎تواند با سازوکار جاری راه به جایی ببرد، ضمن آنکه خسارت و هزینه‎های زیادی روی دست کشور و مردم این استان خواهد گذارد.