از دولت پزشکیان برای استانداری مازندران چه می‌خواهیم

ساری-گروه سیاسی | با انتخاب دو استاندار کهگلویه و بویراحمد در دولت چهاردهم، مساله انتخاب استانداران در کشور به مرحله جدیدی رسیده است و همان طور که پیش از این گفته می شد از اواخر شهریور ماه، دولت پزشکیان تغییر استانداران را کلید زده است.

ساری-گروه سیاسی

با انتخاب دو استاندار کهگلویه و بویراحمد در دولت چهاردهم، مساله انتخاب استانداران در کشور به مرحله جدیدی رسیده است و همان طور که پیش از این گفته می شد از اواخر شهریور ماه، دولت پزشکیان تغییر استانداران را کلید زده است.

مساله ای که به نظر در این برهه حساس برای مازندران دارای اهمیت باشد، معیارهای انتخاب استاندار برای این استان است. از هفته های گذشته برخی کاندیداهای تصدی این پست رایزنی های بسیاری را آغاز کرده اند که به نظر می رسد برای آینده استان مازندران نگران کننده باشد.

گزینه هایی که نام خود را برای تصدی استانداری مازندران رسانه ای کرده اند، هیچ سنخیتی با ملاک های اعلام شده توسط پزشکیان و مومنی وزیر کشور برای استانداری ها ندارند. مساله نگران کننده و شاید تعجب برانگیز در این مناقشه، ذبح شدن آینده سیاسی مازندران است که به نظر می رسد دستخوش تغییراتی خواهد شد.

بسیاری از فعالان سیاسی و افکارعمومی، گزینه های مطرح را برای تصدی استانداری مازندران، در اندازه شعارهای دولت چهاردهم برای ایجاد وفاق، جوانگرایی و ایجاد تحول نمی دانند. شاید همین مساله باعث شده است که دولت چهاردهم و وزارت کشور هنوز بر سر گزینه نهایی استانداری مازندران توافق نکرده اند و در لیست های احتمالی استانداران دولت چهاردهم نامی از گزینه های مازندران نیست.

وزارت کشور در انتخاب دو استاندار کردستان و کهگیلویه و بویر احمد نشان داد که به تعهدات و شعارهای خود در انتخاب استانداران وفادار است مساله ای که مازندرانی ها نیز از دولت چهاردهم مطالبه می کنند.

 

ملاک انتخاب استانداران از نظر وزیر کشور

 

وزیر کشور در این باره بارها گفته است یکی از مهمترین اولویت‌ها ما در این روزها تعیین استاندارانی است که بتوانند سیاست‌های دولت چهاردهم را در سطح کشور پیاده‌سازی کنند و علاوه بر شایستگی‌ شخصی بتوانند با هم‌افزایی که بین دستگاه‌های مختلف در سطح استان‌ها ایجاد می‌کنند، امکان پیشبرد سیاست‌های دولت را فراهم کنند.

گفته است در این میان ما چند اولویت دیگر را برای انتخاب مسئولان این وزارتخانه در نظر گرفتیم؛ از جمله داشتن سابقه کار در وزارت کشور، بازنشسته نبودن، عدم سابقه استانداری در یک استان مشخص که علت هم آن است که  امکان ورود ایده‌های جدید در مدیریت یک استان به وجود بیاید.

 

احمد فاطمی، نماینده مردم بابل هم در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره خصوصیات استاندارانی که در دولت چهاردهم برای راهبری استان‌ها انتخاب می‌شوند گفت: استانداران باید در درجه اول وفادار به شعارها و برنامه‌های آقای رئیس‌جمهور باشند، این نکته بسیار مهمی است. استانداران باید یک برنامه عملیاتی چهارساله داشته باشند.

او اضافه کرد: همچنین باید همکاران صدیق، دست‌پاک، متخصص، متبحر و کارآمدی را انتخاب کنند. کارآمدی استانداران اهمیت خیلی زیادی دارد. استانداری کارآمد است که بتواند سیاست‌های دولت، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی و برنامه توسعه را در استانی که حضور می‌یابد به‌خوبی اجرا کند.

نماینده بابل در ادامه توضیحات خود با اشاره به انتظاراتی که از استاندار منتخب مازندران دارد بیان کرد: به نظر من باید نسبتاً جوان و کارآمد باشد و انتظار دارم در یک بستر تعامل و همکاری با همه ارکان تصمیم‌ساز و تاثیرگذار استان ارتباط داشته باشد.

 

از دولت پزشکیان برای استانداری مازندران چه می‌خواهیم

 

مساله ای که حتی برخی ستادهای مختلف پزشکیان در انتخابات نیز در بیانیه های اخیر خود به آن اشاره کرده اند. مازندران در حافظه تاریخی خود خاطره تلخی از استاندار شدن افراد بدون رزومه وزارت کشوری دارد، سال‌ها در این استان، مناصب مهم اجرایی به رفاقت‌های ستادی و حلقه‌های دوستی تنزل یافت و بیم آن می‌رود که این دور باطل در این دولت نیز تکرار شود. میانگین مدیریت استانداران در مازندران ۱۸ ماه است، با انتخاب ناشایست این میانگین می‌تواند به کمتر از این میزان برسد.

به نظر می رسد هیچ کدام از نام های مطرح شده برای مازندران، در اندازه شعارهای دولت چهاردهم نباشد. افراد بازنشسته، بدون سابقه اجرایی در وزارت کشور و دارای رویکرد عدم وفاق حتی در میان اصلاح طلبان نشان می دهد که دولت چهاردهم باید به نتایجی به جز تبلیغات رسانه ای کاندیداهای خود خوانده تصدی استانداری مازندران برسد.