سردرگمی خانوادهها از بازگشایی مدارس
در حالیکه وزیر بهداشت از شروع پیک ششم کرونا خبر میدهد و برخی دانشآموزان هنوز واکسینه نشدهاند، مسئولان آموزش و پرورش سخن از از بازگشایی همه مدارس از نیمه آبانماه به میان آوردهاند. مدتهاست جهان درگیر پاندمی کروناست و حتی با تسریع روند واکسیناسیون هم این ویروس منحوس همچنان با تغییر چهرههای مداوم جولان میدهد. […]
در حالیکه وزیر بهداشت از شروع پیک ششم کرونا خبر میدهد و برخی دانشآموزان هنوز واکسینه نشدهاند، مسئولان آموزش و پرورش سخن از از بازگشایی همه مدارس از نیمه آبانماه به میان آوردهاند.
مدتهاست جهان درگیر پاندمی کروناست و حتی با تسریع روند واکسیناسیون هم این ویروس منحوس همچنان با تغییر چهرههای مداوم جولان میدهد. از همان روزهای اولیه ورود بیماری به کشور، موضوع آموزش یکی از مهمترین چالشهای مقابل جوامع بود، اگر چه با توسعه زیرساختهای آموزش مجازی و راهاندازی شبکه شاد تلاش کردند دانشآموزان از تحصیل محروم نمانند و فاصله بین حضور در مدرسه و آموزش مجازی را به حداقل برسانند، اما به گفته کارشناسان به هیچوجه نمیتوان از آسیبهای آموزش مجازی و افت تحصیلی دانشآموزان غافل شد و همین دورافتادگی از محیط مدرسه موجب شد نقش تربیتی و آموزشی مدارس در جامعه و خانوادهها پررنگ شود.
در شرایطی که روند واکسیناسیون در کشور تسریع یافت و بعد از معلمان نوبت به دانشآموزان هم رسید، اما همچنان اما و اگرهای زیادی برای آموزشهای حضوری وجود دارد که این میتواند نشان از بیبرنامهگی این وزارتخانه بزرگ و تأثیرگذار باشد.
در حالی زمزمه بازگشایی مدارس از نیمه آبان ماه آغاز شد که سرپرست وزارت آموزشوپرورش میگوید: «واکسیناسیون دانشآموزان از مرز ۷۰ درصد گذشته است و این یعنی اگر آمارها دقیق باشد، هنوز ۳۰ درصد از دانشآموزان واکسینه نشدهاند و این گروه به همراه آمار برخی از مسئولان مدارس و معلمان که به دلایل مختلف هنوز واکسن تزریق نکردهاند، میتواند یک جامعه آماری ناقل قابلتوجهی را ایجاد و سیستم حضوری آموزش را کند و یا حتی مختل کند.
آموزشهای مجازی برای واحدهای درسی عملی کافی نیست/ نظام تربیت معلم باید بازسازی شود
این در وضعیتی است که به گفته کاظمی، بازگشایی مدارس تنها تابع واکسیناسیون نیست و در امر بازگشایی حضوری مدارس، تصمیمات شورای مدرسه و آموزش و پرورش مناطق، نتایج ارزیابی از شاخصهای رعایت دستورالعملها، رعایت فاصله اجتماعی و تمهید مقدمات و دریافت مجوز از دیگر عوامل مهم حضوری شدن مدارس است.
وی با بیان اینکه از ابتدای مهر، ۴۵ هزار مدرسه کشور با تراکم جمعیتی اندک به صورت حضوری بازگشایی شد، ادامه میدهد: «حدود ۵۰ درصد مدارس که از تراکم دانشآموزی بالایی برخوردار هستند، پس از ارزیابی و دریافت مجوز، فعالیتهای آموزش حضوری را در آبانماه آغاز خواهند کرد.
صحبتهای وزیر بهداشت در مورد جشن پایان کرونا دردساز شد!
از سوی دیگر با اعلام جشن پایان کرونا در بهمن ماه از سوی وزیر بهداشت و ایجاد شائبه در این خصوص که کرونا تمام شده است، رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم به حداقل رسیده؛ البته از سفرهایی که تعطیلات هفتههای اخیر نیز به دنبال داشت و بازگشایی کامل اماکن تفریحی و ورزشی و پذیرایی هم نمیتوان غافل شد که همه این شرایط را برای آغاز پیک ششم کرونا در کشور فراهم کردهاند و شاهد مثال آن هم افزایش روزافزون تعداد شهرهای قرمز کرونایی است، همین امر موجب ایجاد نگرانی خانوادهها برای حضور فرزنداشان در مدارس شده است.
براساس تصمیمی که گرفته شده، بازگشایی مدارس، ارتباطی به رنگبندی شهرها ندارد و حتی در شهرهای قرمز و نارنجی هم مدارس دایر خواهد شد.
در همین خصوص، علیرضا کمرهای سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه مدارس دایر خواهند شد، میگوید: «پیشبینی ما این است که در نیمه دوم آبان همه مدارس امکان فعالیت حضوری داشته باشند؛ اما شرایط کرونا حاکم است، اصل اساسی حفظ سلامت و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی است و نمیتوانیم از آن تخطی کنیم، اما کرونا شرایطش را به ما تحمیل میکند و اگر کلاس درس متراکم داشته باشیم، ناچاریم دانشآموزان را گروهبندی کنیم که در مدارس پر جمعیت بالای ۶۰۰ دانشآموز با کلاسهای متراکم، وضعیت متفاوتتری را رقم میزند و ممکن است حتی به دو روز در هفته آموزش حضوری بسنده کنیم و مابقی آموزشها از طریق روشهای دیگر ارائه شود.»
وی همچنین با اشاره به مدارس مشمول بازگشایی در نیمه اول آبانماه ادامه میدهد: «مدارسی که باید در نیمه اول بازگشایی شوند، خودارزیابی انجام داده و مجوز بازگشایی از سوی مناطق دریافت کردهاند. مناطق مشخص کردهاند که کدام مدارس مشمول بازگشایی در نیمه اول و کدام مشمول بازگشایی از نیمه دوم آبان ماه متناسب با الگو هستند.»
به گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش مدارس موظف هستند پس از بازگشایی، الگو و مشخصات روشهای ارائه خدمت خود را در ۲۸ شاخص اعم از ساعات فعالیت، تعداد دانشآموزان، زنگهای تفریح و غیره را ثبت کنند که قابلیت پیگیری، رصد و نظارت دارد.
رعایت مسائل بهداشتی در مدارس همراه با ابهامات است
در حالی که هدفگذاریها بر این است که تا پایان آبان مدارس به سمت بازگشایی حضوری بروند، اما هنوز مسائل و ابهاماتی وجود دارد که نیازمند شفافسازی است، به عنوان مثال هنوز تکلیف دانشآموزان دوره ابتدایی که واکسن شامل این گروه سنی نمیشود، مشخص نیست. برخی معلمان دوره ابتدایی، دانشآموزان دارای ضعف یادگیری را یک روز هفته و در ساعات محدود برای رفع اشکال به مدرسه فرا میخوانند با این وجود هنوز سیاست آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس دوره ابتدایی به صورت شفاف اعلام نشده است.
نکته حائز اهمیت این است که با تکیه به شعار بازگشایی مدارس نمیتوان مسئله را حل کرد، زیرا در طول مدت آموزش مجازی علاوه بر اینکه تعداد زیادی از دانشآموزان به دلایل مختلف از تحصیل محروم شدهاند، آن عدهای هم که در فضای مجازی برای آموزش حضور داشتند، دچار نقاط ضعف و افت تحصیلی هستند. از آنجا که تصمیمسازی، تصمیمگیری و اجرا و نظارت از سوی مسئولان آموزش و پرورش باید در معرض دید عموم قرار گیرد، اما متأسفانه در بخشهای تصمیمسازی و تصمیمگیری دچار مشکل هستیم، اجرا و نظارت مهمترین بخش تصمیمات بزرگ است، با توجه به روند واکسیناسیون، بازگشایی مدارس حتمی است، لذا آموزش و پرورش سریعاً دستورالعمل بازگشایی خود را با جزئیات در اختیار مدارس قرار دهد چرا که هر روز تعلل در ارسال این دستورالعمل به طور قطع به بینظمی بیشتر دامن خواهد؛ از این رو ضروری است در ارائه دستورالعملها برای بازگشایی مدارس به جزئیترین مسائل که دغدغههای خانوادهها برای حضور فرزندشان است توجه شود و مدیران مدارس خانوادهها را از برنامهریزیهای خود آگاه کنند و در غیر اینصورت بینظمیها و سردرگمیها همچنان ادامه خواهد داشت.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0