۳۹ کتابخانه در مازندران در حال ساخت است
مدیرکل کتابخانههای مازندران بابیان اینکه ۳۹ پروژه کتابخانهای در دستساخت است گفت: از این تعداد ۲۹ پروژه روستایی است.آرزو ولی پور تعداد کتابخانهها و کتابهای موجود در کتابخانههای استان مازندران را ۱۱۴ کتابخانه عمومی فعال در استان عنوان کرد و گفت: ۸۶ کتابخانه عمومی نهادی و ۲۹ کتابخانه مشارکتی در استان مازندران فعالیت دارند و […]
مدیرکل کتابخانههای مازندران بابیان اینکه ۳۹ پروژه کتابخانهای در دستساخت است گفت: از این تعداد ۲۹ پروژه روستایی است.آرزو ولی پور تعداد کتابخانهها و کتابهای موجود در کتابخانههای استان مازندران را ۱۱۴ کتابخانه عمومی فعال در استان عنوان کرد و گفت: ۸۶ کتابخانه عمومی نهادی و ۲۹ کتابخانه مشارکتی در استان مازندران فعالیت دارند و از این تعداد، ۸۳ کتابخانه در محیط شهری و ۳۳ کتابخانه هم روستایی هستند.
وی تصریح کرد: ۳۹ پروژه کتابخانه سازی هم در استان فعال بوده که دراینبین، ۱۰ پروژه شهری و ۲۹ پروژه روستایی است.مدیرکل کتابخانههای عمومی استان مازندران گفت: تعداد منابع موجود در کتابخانههای عمومی استان، یکمیلیون و ۹۱۵ هزار و ۹۱۶ جلد کتاب و تعداد اعضای کتابخانههای عمومی هم حدود ۱۲۴ هزار نفر است.
ولی پور در پاسخ به اینکه چه کتابهایی بیشترین مخاطب را دارد افزود: کتابهای رمان، دینی و مذهبی، تاریخی و ادبیات دفاع مقدس بیشترین مخاطب رادارند که رمان همیشه پیشتاز بوده و علت تأکید همیشگی ما به توجه نویسندگان ارزشی به رماننویسی به همین دلیل بوده است.وی درباره برنامههای تشویقی شما برای ترویج کتاب و کتابخوانی گفت: به لحاظ برنامههای فرهنگی همواره سعی کردهایم برنامههای مبتکرانه، فراگیر، هدفمند و مؤثر داشته باشیم تا ترویج فرهنگ کتابخوانی بهطور دقیق برای همه اقشار جامعه بطوریکه موردپذیرش قرار گیرد، برگزار کنیم.
وی در ادامه افزود: برنامههایی مانند «مطالعه با طعم تابستان» و «کتاب آباد» که با رویکرد عدالت مطالعاتی در اقصی نقاط استان بهویژه روستاها برگزار و همچنین برگزاری سیرهای مطالعاتی و برنامههایی مانند «چند دقیقه خلوت با کتاب»، «برپایی کافه کتاب»، «مسابقات کتابخوانی»، «رونمایی از کتاب» و ویژهبرنامههای کودکان که در بخش کودک کتابخانهها انجام میشوند.
به گزارش مهر، مدیرکل کتابخانههای عمومی استان مازندران گفت: هر نوع فرهنگسازی نیازمند آگاهسازی و بصیرت افزایی است که علیرغم گستردگی رسانه در دنیای امروز اما مانایی و عمیق بودن فهم مطلب در مطالعه، سبب میشود که همچنان کتاب و مطالعه بهعنوان ابزار اصلی موردتوجه همگان برای فرهنگسازی باشد.
وی درباره برنامههای خود برای گرایش جوانان و خانوادهها به کتابخوانی گفت: متأسفانه سیستم آموزشی ما ارتباط جوانها با کتاب را به کتابهای درسی و کمکآموزشی گرهزده است و به همین خاطر دانش آموزان و حتی دانشجویان پس از درس و برای فراغت خود، جدایی از کتاب را برای استراحت و آرامش ذهن انتخاب میکنند؛ در صورتیکه مطالعه کتابهای غیردرسی میتواند بسیار لذتبخش و تمرین قوی ذهن باشد و اگر مطابق باعلاقه و سلیقه هم باشد، بسیار آرامشبخش خواهد بود.
ولی پور افزود: مشکل اصلی اینجاست که جوانانی که کتاب نمیخوانند، تجربه یک مطالعه لذتبخش را نداشتهاند و باید سلیقه آنها را شناخت و کتابهای خوب به آنها معرفی کرد تا روند مطالعه را شروع کنند؛ مطمئناً میتوان با این روش، کتابخوانی را به یک رفتار و هنجار اجتماعی تبدیل کرد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0