ورزش سوادکوه زیر خط فقر!

حرف آنلاين / سارا ربيعي : شهرستان سوادکوه همواره جز معدود مناطق ورزش پروربوده است،این شهرستان روزگار درازی جوانان مستعدی رابه خود دیده است چه آنکه امروز از آن به عنوان مهد کشتی یاد می شود. اما متاسفانه نبودامکانات ورزشی و نادیده گرفتن ورزش های دیگری به جز کشتی و فوتبال بدنه ورزشی این منطقه […]

حرف آنلاين / سارا ربيعي :

شهرستان سوادکوه همواره جز معدود مناطق ورزش پروربوده است،این شهرستان روزگار درازی جوانان مستعدی رابه خود دیده است چه آنکه امروز از آن به عنوان مهد کشتی یاد می شود.

اما متاسفانه نبودامکانات ورزشی و نادیده گرفتن ورزش های دیگری به جز کشتی و فوتبال بدنه ورزشی این منطقه را به تزلزل کشانده است. ورزشکاران سوادکوهی بخصوص بانوان،با وجود پتانسیل های بالا از داشتن کمترین امکانات محرومند و این عاملیست تا جوانان حرفه ای در رشته های مختلف پا در میادینی خارج از شهر و دیار خودبگذارند و آینده حرفه ای خود را در جایی غیر از سوادکوه جستجو کنند. تنها سهم ورزشکاران سوادکوهی از حمایت های ورزشی نهاد اداره ورزش و جوانان  مستقر در شهر پل سفید است که آنهم مانند کشتی بحران زده ای از نبود بودجه لازم برای حمایت های ورزشی شکایت دارد.

احمدزاده رئیس ورزش و جوانان سوادکوه  کمبود امکانات ورزشی را که منشا آن نبود بودجه لازم برای بخش سوادکوه است را مانعی برای رشد و ارتقا جامعه ورزشی سوادکوه می داند و اظهار می داد:تمامی ارگانها باید دست به دست هم دهند تا ورزش در سوادکوه رونق گیرد.

زمزمه های استقرار نمایندگی ورزش و جوانان در شهر زیرآب هم که  می رفت تا نویدی باشد برای جوانان ورزشکار  تنها در حد نویدی پوشالی باقی ماند و مسئولان به جای برداشتن گامی در این مورد تنها توپ را به زمین دیگری پاس می دهند و نیم نگاهی هم به وضعیت رو به  تزاید اعتیاد که بلای جان جوانان شده است نمی کنند.

شهری که که دارای تراکم جمعیتی رو به بالایی است و ورزشکارانی ملی و جهانی چونان سعید داداش پور،خردمندحیدری،سعید قلی نژاد،مهدی امیری و رمضان صالح نژاد  و را در خود پرورده است،حال حتی برای تاسیس نهادی برای ساماندهی ورزشی و حمایت از جوانان ورزشکار ناتوان مانده است. کمبود امکانات ورزشی نیزبه این بحران ها دامن می زند.

نام بانوان ورزشکارسوادکوهی نیز همیشه در گمنامی و کمبود امکانات گم شده است و با وجود قول ها و وعده های نمایندگان شوراو مسئولین برای ساخت ورزشگاه اختصاصی ویژه بانوان این قشر هنوز محجور مانده اند.

سیاست بازی ها و حزبی مسلکی  های مسئولان آتشی به ورزش سوادکوه زده است که اگر جلوی آن را  نتوان گرفت در آینده شاهد خالی بودن میادین ورزشی از ورزشکاران مستعد سوادکوهی خواهیم بود.

از طرفی انحصار نگری ها در رشته هایی چون کشتی و بعضا فوتبال باعث گمنامی  سایر رشته ها واقع شده است،حال اگر برگ های تقویم تاریخ را به عقب تر بازگردانیم و نگاهی دقیق تر به آن بیندازیم متوجه می شویم سوادکوه با جمعیت کم خود دارای ورزشکاران مدال آور در رشته های متعدد بوده است،اگرچه نمی توان قابلیت کشتی را در این خطه نادیده گرفت اما ورزش هایی مانند شمشیربازی،وشوو،کیک بوکسینگ و نیز روزگاری باعث درخشش نام سوادکوه در کشور بوده است.

باید یادآورشد با وجود اینکه نام مازندران با کشتی پیوندی تنگاتنگ خورده است اما امروزه  ما شاهد درخشش جوانان در رشته هایی چون والیبال هستیم تا آنجا که 4نفر از اعضای اصلی تیم والیبال ملی کشورمان را جوانان این خطه تشکیل داده اند ،سوادکوه نیز از این دیار جدا نیست و می توان با جذب مربیان کارآزموده و ماهر در رشته هایی غیر از کشتی و فوتبال  سطح کیفی رشته های مختلف ورزشی را در این منطقه بالا برد .تا مانند کشتی  حرفی برای  گفتن در میادین مختلف داشته باشند.

شورای شهرها بخصوص زیراب و مسئولان ذیربط در این حوزه باید به مسئله ورزش جدی تر از همیشه نگاه کنندو بودجه لازم را در اختیار نهادهای ورزشی قرار دهند تا جامعه ای سالم داشته باشیم.جای تاسف است که ما با وجود پتانسیل های قدرتمند ورزشی در تمامی رشته ها  شاهد زنده به گور شدن رشته های ورزشی در سطح شهرستان باشیم و جامعه مستعد و سالم را فدای منفعت طلبی های خود کنیم و یا انحصارگرایی در رشته های ورزشی، دیگر رشته ها را از یادمان ببرد و فراموش کنیم رشته های دیگر نیز اگر شرایط و امکانات فراهم باشد می تواند رشد کند،ببالد و جانی دوباره به پیکره  ورزش شهرستان تزریق شود.