نام ها و راه های نو در پیشگیری از اعتیاد

حرف آنلاین:مهتاب مظفری سوادکوهی : کشور افغانستان به عنوان بزرگترین تولید و تامین کننده مواد مخدر در جهان با داشتن لابراتوارهای مجهز صنعتی و شیمیایی یک تهدید جدی در منطقه به شمار می آید که به دلیل همسایگی با ایران و داشتن بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک بهترین مسیر ترانزیتی جهت صادرات مواد مخدر […]

حرف آنلاین:مهتاب مظفری سوادکوهی : کشور افغانستان به عنوان بزرگترین تولید و تامین کننده مواد مخدر در جهان با داشتن لابراتوارهای مجهز صنعتی و شیمیایی یک تهدید جدی در منطقه به شمار می آید که به دلیل همسایگی با ایران و داشتن بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک بهترین مسیر ترانزیتی جهت صادرات مواد مخدر به بازار مصرف اروپا محسوب می گردد. بنا بر اعلام نیروی انتظامی بیش از 70 درصد از کشفیات مواد مخدر در ایران انجام می شود. شهرستان قائم شهر نیز به عنوان دومین شهر متراکم کشور به لحاظ جمعیتی با قرار گرفتن در این مسیر ترانزیتی و شریانهای اصلی مواصلاتی در شمال کشورهمواره مورد توجه قاچاقچیان بوده که به لقب بارانداز قاچاقچیان در سطح استان مرسوم است. طبق آخرین آمار گرفته شده از وضعیت زندانیان قائم شهر، بیش از 70 درصد از آمار زندانیان این شهرستان مربوط به جرائم ناشی از توزیع و مصرف مواد مخدر می باشد. به گفته ی مدیر کل بهزیستی مازندران در سالهای نه چندان دور میانگین مصرف مواد مخدر حدود 55 سال بوده که امروزه این رقم به زیر 20 سال تقلیل یافته و امروزه مصرف مواد مخدر از شکل سنتی به صورت مواد صنعتی و شیمیایی تغییر یافته است. شاید به همین دلیل است که قائم شهر در سال جاری به عنوان شهر پایلوت در زمینه ی مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد در کشور انتخاب شده است. شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ، نیروی انتظامی ، بهزیستی و … نهادهای انتظامی ونظارتی هستند که در مسیر مبارزه با مواد مخدر و فرهنگ سازی در امر پیشگیری از اعتیاد فعالیت دارند. اما از آنجا که دولت به سبب برخی از محدودیتهای مالی و پرسنلی و همچنین مقتضیات زمانی و مکانی قادر به ورود در بسیاری از آسیبهای اجتماعی ازجمله اعتیاد به طور صد درصد نیست ، تشکل های مردم نهاد در این راستا تاسیس شدند که با انجام فعالیتهای گوناگون فرهنگی و تشکیل اتاق فکر و با استفاده از کادری مجرب و دلسوز علاوه بر انجام مشاوره نسبت به شناسایی و ارائه ی راهکارهای مناسب پیرامون رفع معضلات رایج در این خصوص گام های بلندی برمی دارند.

فعالیت 23تشکل در قائم شهر
در شهرستان قائم شهر بیش از 23 تشکل مردم نهاد در قالب NGO های مردمی در حال فعالیتند که مجوز خویش را از طریق فرمانداری ، بهزیستی و اداره ورزش و جوانان کسب نموده اند. متعاقب این امر گروه های اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد نیز تحت عنوان CBO در شهرها و روستاهای استان و تحت نظارت بهزیستی شکل گرفتند که مهمترین فعالیت آنها فرهنگ سازی و اطلاع رسانی ، اجرای برنامه های فرهنگی ، برگزاری کلاسهای آموزش مهارتهای زندگی و کلاسهای ورزشی و هنری در اماکن عمومی ، محیط های آموزشی ، مدارس و دانشگاههاست. به همین منظور و به مناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه (ع) و گرامیداشت روز دخترهمایشی در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی قائم شهر برگزار گردید که علی رغم سعی و تلاش اعضای هیئت مدیره و اطلاع رسانی اداره بهزیستی شهرستان جز عده ای معدود در این همایش حضور نیافتند و صندلی های سالن خالی از مدعوین و شهروندان قائم شهری بود. رییس هیئت مدیره این تشکل مردم نهاد و مدیر موسسه «به آیین قائم شهر» ضمن ابراز نگرانی از عدم توجه مسوولین نسبت به این مقوله ی مهم وحضورکم رنگ شهروندان در این همایش در گفت و گو با «حرف» گفت:حدود شش ماه از فعالیت CBO در قائم شهر می گذرد و این گروه با شعار نجات یک فرد معتاد نجات یک جامعه است و پیشگیری همیشه بهتر از درمان است در سطح شهرستان فعالیت می نماید. کاوس دارایی با بیان اینکه این همایش با هدف حمایت از کودکان بد سرپرست و بی سرپرست برگزار شده است افزود: با وجود سازمانهای دولتی زیربط مانند کمیته امداد ، بهزیستی ، اورژانس اجتماعی و….آمار این کودکان روز به روز بالاتر رفته و به صورت یک مسئله ی جدی، امنیت و سلامت جامعه را تهدید می نماید. وی از عضویت بیش از 70 نفر در CBO قائم شهر خبر داد و یادآور شد: آموزش و پرورش به عنوان عضوی از این خانواده می تواند در انجام بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و آموزشی برای فرزندان ما ایفای نقش نماید. دارایی با اشاره به اینکه فراهم نبودن زیرساختهای لازم جهت ایجاد اشتغال ، معضل بیکاری و فقر معیشتی در خانواده ها از مهمترین عوامل موثر در بالا رفتن آمار اعتیاد و جرائم ناشی از آن است اظهار داشت: گروه اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد پس از نیاز سنجی و هدف گذاری با اجرای برنامه های تدوین شده و برگزاری اردوهای مختلف ، مسابقات ، همایش ها و نمایشگاههای محلی نقش پذیری تک تک آحاد جامعه را نسبت به معضل اعتیاد به اثبات می رساند. کاوس دارایی ضمن تاکید بر رویکرد افراد جامعه در برقراری یک محیط سالم و بی خطر گفت: با تشکیل گروههای مردم نهاد فعال علاوه بر شناسایی آسیب های موجود، کنترل وضعیت محلات و اماکن مسکونی امکان پذیر شده و اعضا می توانند با احترام به حقوق یکدیگر و مداخله به موقع در مشکلات ، محیط زندگی خود را اصلاح و شرایط بهتری برای تربیت فرزندان پدید می آورند.

نام ها و راههای نو برای درمان اعتیاد
مدیر اداره ی بهزیستی قائم شهر نیز مهمترین رسالت بهزیستی را برخورد صحیح با معضلات و آسیبهای اجتماعی توصیف نمود و افزود: کاش شرایط برگزاری این همایش در میدان اصلی شهر و مرکز شهر و با حضور عموم شهروندان فراهم بود تا هر خانواده ی قائم شهری با رنج اعتیاد آشنا شده و با آگاهی از مهارت های لازم در راستای یاری رساندن به شهروندان و خانواده های رنج کشیده تلاش می کردند. رقیه اکبری ضمن تاکید بر اینکه CBO یک واحد اجرایی است و همه ی ارگانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی باید از آنها حمایت کنند اذعان داشت: در بسیاری از خدمات درمانی و بهداشتی لفظ CB شنیده می شود و CBO یک واژه ی جدید با رویکردی جدید است که نشانه ی پیشرفت و ارتقای کیفی فعالیتها در تشکل های مردمی است.
سخنرانی و ارائه ی مشاوره تخصصی و تربیتی دکتر حسن علی نورالهی مشاور دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر و اجرای موسیقی بومی و محلی توسط استاد ابوالحسن خوشرو از دیگر برنامه های این همایش بود که با استقبال حاضرین در جمع مواجه گردید. اگرچه اولین اجرای برنامه های CBO در قائم شهر با نقائص فراوانی همراه بود ، اما تلاش بی وقفه ی اعضای این گروه جدیدالتاسیس قابل تقدیر است و تحقق اهداف از پیش تعیین شده این تشکل مردم نهاد نباید تحت الشعاع اطلاع رسانی نامناسب ، عدم هماهنگی با دستگاههای زیربط و بی مهری مسوولین قرار بگیرد. شهرستان قائم شهر از پتانسیل های بالایی در زمینه های گوناگون علمی ، ورزشی ، فرهنگی و هنری برخوردار است و جوانان این مرز و بوم همواره توسط عاملین فروش و توزیع مواد مخدر که در جای جای این شهر لانه کرده اند تهدید می شوند. اعتیاد به مواد مخدر به خصوص از نوع صنعتی و شیمیایی پدیده ی شومی است که بدون سرو صدا و به آرامی وارد خانواده ها می شود اما به سختی و با سرو صدای زیاد از آن خارج می گردد. نظارت والدین بر فرزندان و تربیت صحیح خانواده ها با کمک مربیان آموزشی و پرورشی به تنهایی قادر به تضمین امنیت و سلامت آنها نیست بلکه حمایت و مساعدت سایر دستگاههای اجرایی ، انتظامی و نظارتی را می طلبد که حضور و همراهی آنها در چنین همایش هایی حداقل کاری است که می تواند در این راستا و در جهت همراهی با تشکلهای مردم نهاد صورت پذیرد.