علیرضا صبوری فیلمساز مازندرانی نیازهای فعالان این عرصه میگوید
با همه این تفاسیر، هنرمندان این استان همواره در سطوح مختلف میدرخشند، خبر درخشش دو فیلمساز مازندرانی در جشنواره تسنیم استان گلستان بهانهای شد تا پای دردودلهای یک هنرمند پیشکسوت که یکی از برگزیدگان این جشنواره نیز هست بنشینیم.
علیرضا صبوری که در بخش نماهنگ این جشنواره موفق به کسب رتبه شد، متولد ۱۳۵۴ در روستای کمیشان نکا بوده و حدودا سه دهه است کار هنری انجام میدهد و از سال ۱۳۹۸ باهدف جلب حمایت مسئولان فرهنگی و هنری استان گلستان، مازندران را به مقصد گرگان ترک کرد.
علیرضا صبوری کیست؟
وی در گفتوگو با حرف مازندران، با اشاره به جزییاتی از موفقیتها و آثار هنری خود، گفت: بنده مولف ۱۲ عنوان کتاب اعم از فیلمنامه، نمایشنامه و غیره هستم و بیش از ۲۰ تندیس و دیپلم افتخار در جشنوارههای مختلف کسب کرده، دو دوره بهعنوان پژوهشگر برتر ، به تازگی نیز کتاب اطلس هنرمندان مازندران نیز را به چاپ رسانده که جلد اول آن به درگذشتگان اختصاص دارد، تهیه کنندگی و کارگردانی سریالهای مختلفی چون؛ ماجراهای آقا جمال (فیلم نامه نویس)، عمه خانم (تهیهکننده و کارگران)، سریال مینور (کارگردان) و پنج تله فیلم اعم از روزهای بنفشه (تهیه و کارگردان)، گل نسا (تهیهکننده)، خواب نرگس و پاییز بلند (تهیهکننده و کارگردان) و آسمان هشتم (کارگردان) و غیره هستم.
وی با بیان اینکه تاکنون نماهنگ و کلیپهای بسیاری برای مرکز موسیقی و سرود صداوسیما تولید کردهام، افزود: مستند (آب، خاک و آتش) محصول شبکه چهار سیما راجع به تاریخچه آجر و معماری، مستند مایسا درباره فرهنگ و سنن ازدواج ترکمنها و غیره نیز از جمله آثار هنری من است که به ثبت رسیده و در جشنوارههای مختلف درخشیده است.
صبوری درباره علت مهاجرتش از مازندران، خاطرنشان کرد: میخواستم تجربیات جدیدی در عالم هنر داشته باشم، استان گلستان بهخصوص ترکمن صحرا پتانسیلهای فراوان موضوعی و محتوایی برای ساخت فیلم دارد، چرا که مسئولان فرهنگی و هنری گلستان هم حمایت بیشتری از هنرمندان دارند، در حالی که شبکه طبرستان هیچگونه حمایت مالی از فیلمسازان غیرسازمانی ندارد و عدم حمایت از هنرمندان، باعث مهاجرت و یا خانهنشین شدن آنها شده است.
علت مهاجرت از مازندران به گلستان
این کارگردان پیشکسوت، یادآور شد: صداوسیمای مازندران پخش فیلم و سریال تولید کارگردانان را رایگان مطالبه میکند، در مازندران بهدلیل عدم همکاری دستگاهها شاهد حمایتی از هنرمندان نیستیم، رکود و رخوت هنری فضای استان را پر کرده، همه میدانند یک اثر هنری نیازمند حمایت مالی دستگاهها است، اما گاهی مسئولان توقع دارند هنرمند تمام هزینهها را از جیب خودش بدهد و خروجی کار در جشنوارهها مقام بیاورد.
وی با تاکید بر اینکه حمایتهای مالی باید در جهت ساخت و تولید آثار هنری باشد نه صرفا برگزاری جشنوارهها، عنوان کرد: دستگاههای مرتبط به عرصه فرهنگ و هنر اعم از صداوسیما، حوزه هنری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید سند چشماندازی تدوین کنند، اما امروز اینکه (سند چشمانداز هنری استان مازندران چیست) تنها سوال یک کارگردان پیشکسوت است و بس، از طرفی دستگاههای هنری استان نیز وحدتنظر و رویه مشترکی ندارند.
صبوری در ادامه تلاش را تنها راهکار موفقیت برای هنرمندان دانست و گفت: تلاش مستمر، مطالعات و تجربیات عملی باید مدنظر باشد، یک هنرمند باید کفش آهنی بپوشد. این راه مسیری نیست که بخواهد جسته و گریخته طی کند، هنرمندان باید بهروز باشند. با علمی که مربوط به چند دهه قبل است به موفقیت نمیرسند.
چرا تولیدات فیلمسازی مازندرانیها کمتر از شبکههای سراسری پخش میشود
این هنرمند مازندرانی ساکن گلستان، گفت: پخش فیلم از شبکههای سراسری مستلزم این است که تولیدات به لحاظ موضوعی و فنی واجد شرایط بوده و استانداردهای لازم را داشته باشند که کمتر فیلمسازی میتواند به این درجه برسد البته بنده این تجربه را دارم، به همین جهت تاکید میکنم فیلمسازان در ابتدا باید تجربیات اولیه را در شبکه استانی کسب کنند یعنی شبکه استانی باید از هنرمندان استان حمایت مالی و هنری کند تا بتوانند به تجربیات جدیتری در شبکههای سراسری برسند اما در وضعیت فعلی فیلمسازان مازندرانی افق روشنی را برای خود متصور نیستند و در این وادی خود را تنها و بی حمایت میبینند.
راهکارهای موفقیت تولیدات در جشنوارهها
وی درباره علت موفقیت خود در جشنوارهها، تصریح کرد: یک فیلم نیازمند این است که حرفی برای گفتن داشته باشد. یک اثر هنری باید شاخص بوده و برای مردم و داوران جذاب باشد، هنری که خنثی نیست و مخاطب و مردم را تحت تاثیر قرار میدهد، موفق است، هنرمند باید اول سوژه خوب پیدا کند و بعد نحوه پرداخت و استفاده از تکنیکهای بالا و بهروز در ساخت آن ارتباط مستقیمی با موفقیت یا عدم موفقیت دارد.
صبوری همچنین تاکید کرد: یک فیلمساز باید خستگی ناپذیر باشد، مدام در حال مطالعات میدانی، مکتوب و مجازی بوده و در جامعه غرق شود، با خانهنشینی نمیتوان یک هنرمند قابل شد، همچنین معتقدم که یک هنرمند باید از مسئول خود بخواهد شفاف باشد و راجع به عملکرد خود و میزان بودجه اختصاصی توضیح بدهد، یعنی مسئولان فرهنگی و هنری باید نسبت به عملکرد خود به هنرمندان پاسخگو باشند که این پاسخگویی در مازندران وجود ندارد، تبعیض در اختصاص اعتبارات هنری بسیار است و بر اساس شایسته سالاری اعطا نمیشود.
خانواده هنری
خانواده هنرمند صبوری سالهاست در کنار هم فیلم میسازند و فعالیتهای انتشاراتی دارند، همسرش آسیه بناییان دانش آموخته انجمن سینمای جوان ساری است و با بالاترین نمره مدرک خود را در رشته تدوین اخذ کرده و تاکنون تدوینگر یک سریال، تله فیلم، چند مستند و تیزر بوده که از شبکههای مختلف پخش شده و همچنین در بحث انتشارات نیز، صفحه آرایی طراح جلد و امور اداری چند انتشارات را عهدهدار بوده است.
نیما صبوری (فرزند) که از نوجوانی سر صحنه فیلمهای پدرش حضور داشته و هم اکنون در حال اخذ مدرک کارشناسی فیلمبرداری و عکاسی است، وی در چند سریال، تله فیلم و مستند از فیلمهایی که در استان گلستان ساخته شده بهعنوان دستیار اول تصویر حضور داشته است.
نگین صبوری علاقمند به گریم است و در صنایع دستی تبحر دارد.
گفتنی است؛ در جشنواره تسنیم مجید قربانی در بخش ویژه روستا و علی رضا صبوری در بخش نماهنگ اهل مازندران حائز کسب مقامهای برتر شدند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0