سازمان برنامه و بودجه آمایش سرزمینی را جدی نمی‌گیرد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: سازمان برنامه و بودجه آمایش سرزمینی را جدی نگرفته و به‌عنوان یک موضوع دسته چندم به آن می‌پردازد. علی محمد شاعری در خصوص اهمیت و اجرای طرح ملی آمایش سرزمینی، اظهار داشت: با وجود آمایش سرزمینی بر اساس ظرفیت‌های طبیعی و توسعه‌ای که در کشور وجود دارد تصمیم‌گیری می‌شود و […]

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: سازمان برنامه و بودجه آمایش سرزمینی را جدی نگرفته و به‌عنوان یک موضوع دسته چندم به آن می‌پردازد.

علی محمد شاعری در خصوص اهمیت و اجرای طرح ملی آمایش سرزمینی، اظهار داشت: با وجود آمایش سرزمینی بر اساس ظرفیت‌های طبیعی و توسعه‌ای که در کشور وجود دارد تصمیم‌گیری می‌شود و بر اساس مطالعات که صورت می‌گیرد که این مطالعات ظرفیت‌های بارگذاری را در مناطق وفق منابع حیاتی مانند آب، خاک، استعدادهای سرزمینی، اجتماعی و فرهنگی مورد بررسی قرار می‌دهند نحوه بارگزاری‌ها مشخص می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشوری که بر اساس آمایش حرکت کند قطعا به اهداف توسعه پایدار نزدیک‌تر می‌شود و روند توسعه آن دچار تلاطم نمی‌شود، گفت: با استفاده از آمایش سرزمینی اگر قصد داشته باشیم کشاورزی را توسعه دهیم به یکباره با بحران آب مواجه نمی‌شویم و یا اینکه اگر شهری مانند تهران را می‌خواهند توسعه دهند به‌جای 5 میلیون نفر جمعیت 10 میلیون نفر بارگزاری و این شهر تبدیل به شهری با ترافیک، آلودگی‌هوا و حاشیه نشینی نمی‌شود.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بروز پدیده‌هایی مانند بیکاری، آسیب‌های اجتماعی، تخریب محیط زیست، مهاجرت، ریزگردها، بحران آب و مسائلی از این دست این معنی را دارد که آمایش سرزمینی در کشور جدی گرفته نشده است و توسعه بر پایه آمایش حرکت نمی‌کند، ادامه داد: آمایش باید چراغ راهنمای توسعه کشورها باشد، مسئولیت آمایش سرزمینی در کشور ما برعهده سازمان برنامه و بودجه به‌عنوان تنظیم کننده توسعه در کشور است.

به گزارش خانه ملت ،وی با تاکید بر اینکه سال‌ها است که این شعار داده می‌شود اما در عمل چیزی رخ نمی‌دهد، عنوان کرد: علت این است که منابع لازم برای عملیاتی شدن این هدف مهم اختصاص داده نمی‌شود و سازمان‌هایی که باید با یکدیگر هماهنگ باشند و آمایش را بپذیرند و زیر چتر آمایش حرکت کنند و در این مسیر توسعه خود را رقم بزنند هماهنگی لازم را ندارند.

شاعری با بیان اینکه آمایش سرزمینی نیازمند یک تولیت قوی است، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه این موضوع را جدی نگرفته و به‌عنوان یک موضوع دسته چندم به آن می‌پردازد، تا زمانی که اولویت اصلی برای آمایش سرزمینی و برای توسعه‌ای پایدار در کشور قائل نشویم، وضعیت به همین گونه است که شاهد هستیم، در استانی مانند اصفهان به قدری در بخش صنعت بارگزاری شده که آلودگی هوا و کمبود آب گریبانگیر مردم شده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه با توجه به قوانین در اختیار دولت، کمبود برنامه و قانونی در این زمینه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مشکل را در اراده و باور علمی قوی می‌بینم که باعث می‌شود این مسئله جدی گرفته نشود.