رفع بیکاری لازمه بهبود معیشت

حرف آنلاین: یادداشت_نادر رازقی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه مازندران| در آستانه سفر رئیس جمهور به مازندران جا دارد به مهمترین مشکلات اجتماعی به‌خصوص بیکاری اشاره کنیم، پر واضح است که افکار عمومی از آیت الله رئیسی در دولت مردمی سیزدهم توقع توجه به مسائل مهم استان را دارند و با رفع معضل بیکاری مشکلات معیشتی نیز […]

حرف آنلاین: یادداشت_نادر رازقی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه مازندران| در آستانه سفر رئیس جمهور به مازندران جا دارد به مهمترین مشکلات اجتماعی به‌خصوص بیکاری اشاره کنیم، پر واضح است که افکار عمومی از آیت الله رئیسی در دولت مردمی سیزدهم توقع توجه به مسائل مهم استان را دارند و با رفع معضل بیکاری مشکلات معیشتی نیز کاهش می‌یابد.

در حال حاضر، مسئله بیکاری در استان ما تبدیل به بحران شده، بالا بودن میانگین نرخ بیکاری استان در کشور معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده و همچنین باعث بروز معضلاتی همچون، خشنونت، اعتیاد و غیره شده است.

همانطور که مقام معظم رهبری فرمورند محرومیت مازندران پشت سرسبزی استان پنهان شده است، از این رو می‌طلبد تا رئیس جمهور محترم توجه ویژه ای به استان داشته باشد به معضل بیکاری و عواقب ناشی از آن توجه کنند.

مازندران با مشکلات فراغتی به معنای ورزش‌های حرفه‌ای رو به رو است، اینکه اکثر شهرهای مازندران یک ورزشگاه حرفه ای ندارد مشکلی بزرگ است، تا جایی که امروز تیم فوتبال نساجی مازندران برای میزبانی از تیم‌های دیگر خانه به دوش شد، میدانیم این تیم حامیانی دغدغه مند دارد و این مشکل برای اهالی مازندران به‌وجود آمده و روحیه آن‌ها را تضعیف دچار ناامیدی کرده ولی مشکلات همچنان باپرجا است.

چالش‌های محیط زیستی و زباله هم از جمله معضلات دیگر است، در کنارش بحث توقف ساخت سد فینسک که بدون هیچ مطالعاتی انجام شده، تبدیل به خواسته‌ای عمومی شده چرا که رضایتی از انجام آن وجود ندارد.

مشکل دیگر که آینده مازندران را تحت تاثیر قرار می‌دهد تراکم جمعیتی در مازندران است، این معضل خودش را در دو دهه آینده نشان می‌دهد و تبدیل به بحران خواهد شد، متاسفانه شاهد مهاجرت مردم از استان‌های دیگر به‌دلیل بهره‌مندی مازندران از مواهب طبیعی هستیم، در حالی که همین الان مازندران به‌دلیل عدم برخورداری از زیرساخت‌های شهری و بین شهری مشکلاتی دارد.

جا دارد به ساخت و ساز بی حد و اندازه ویلاها در روستاهای استان اشاره کنیم، طبیعی است که مسئولان باید فکری کنند راه‌های زیادی زیادی از جمله دریافت مالیات از این خانه‌ها وجود دارد که باید در دستور کار قرار بگیرد.

در حقیقت مسائل اجتماعی با مسائل اقتصادی در هم تنیده هستند پس وضعیت مازندران به لحاظ بودجه‌ای نباید استانی دیده شود، در همین ایام نوروز حجم میلیونی جمعیت نیاز به نیروی انسانی و بودجه قوی دارد.

لازم به ذکر است که باید نگرش مردم نسبت به برنامه و طرح‌های باید تغییر کند و جامعه نیاز به نگاهی دارد که عدالت‌محور باشد، از این رو امیدواریم رئیس جمهور دستور بدانند تا کارگروهی ویژه برای رسیدگی به معضلات مهم استان تشکیل و نسبت به رفع مشکلات استان اقدام شود.