دیپلماسی ‘فوتبال و جودو’ در سن پترزبورگ

بیست و دومین همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ روز گذشته با محوریت برجام و صدای واحد رهبران قدرت های جهانی برای حفظ این توافق بین المللی برگزار شد و استفاده از ‘دیپلماسی فوتبال و جودو’ در صحبت های سران فرانسه و روسیه، از جمله حاشیه های شاید پر رنگ تر از متن این اجلاس […]

French President Emmanuel Macron (left) and Russian President Vladimir Putin attend a meeting with Russian and French business people during the St. Petersburg International Economic Forum on Friday.

بیست و دومین همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ روز گذشته با محوریت برجام و صدای واحد رهبران قدرت های جهانی برای حفظ این توافق بین المللی برگزار شد و استفاده از ‘دیپلماسی فوتبال و جودو’ در صحبت های سران فرانسه و روسیه، از جمله حاشیه های شاید پر رنگ تر از متن این اجلاس بود.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به عنوان یکی از سران شرکت کننده در اجلاس بین المللی سن پترزبورگ، دیداری مهم با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در حاشیه این اجلاس داشت ضمن این که دو طرف در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک به سوال های خبرنگاران درخصوص موضوع های مختلف از جمله برجام و همکاری روسیه و اروپا، پاسخ دادند. این ملاقات دوجانبه، از مهم ترین برنامه های حاشیه ای اجلاس سن پترزبورگ بود.

به گزارش رسانه های رسمی روسیه و رسانه های معتبر بین المللی، مکرون و پوتین در ملاقات دوجانبه و نیز در سخنرانی هایشان، هنگامی که می خواستند یکدیگر را خطاب قرار دهند، فراتر از عناوین مرسوم در این گونه ملاقات و سخنرانی های رسمی، سعی در بکار بردن اسم کوچک همراه با الفاظ مودبانه داشتند و بارها یکدیگر را ‘ولادیمیر عزیز’ و ‘پوتین عزیز’ خطاب کردند.

مکرون در بخشی از سخنانش، هنگامی که از ضرورت همکاری بهتر روسیه با اروپا و ضرورت ادامه حضور روسیه در شورای اروپا با هدف کمک به تحقق اهداف این شورا به ویژه در حوزه های اقتصادی و تجاری سخن می گفت، با اشاره ای هدفمند به ورزش جودو به عنوان ورزش مورد علاقه پوتین، از همتای روس خود خواست تا در سیاست ها و رویکردهای خود نیز همچون ورزش جودو، انعطاف داشته باشد و همانگونه که یک جودوکار قوی در عین قدرت، به حریف خود احترام می گذارد، روسیه نیز اینگونه و انعطاف با کشورهای اروپایی رفتار کند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین استاد ورزش رزمی جودو و دارای کمربند مشکی در رشته است.

اروپایی ها اگر چه بیش از آنکه با روسیه اتحاد داشته باشند، متحد آمریکا هستند، اما برخی ویژگی های غیرقابل انکار روسیه از جمله منابع غنی انرژی وقدرت بالای نظامی ودفاعی آن، باعث شده نتوانند خود را بی نیاز از روسیه بدانند و از نقش مسکو در معادلات منطقه ای و جهانی چشم پوشی کنند.

مکرون در ادامه سخنانش، همچنین به ورزش فوتبال و این که روسیه تا چند روز دیگر میزبان بازی های جام جهانی فوتبال 2018 خواهد بود، اشاره کرد و با اشاره تلویحی به فوتبال به عنوان نماد همکاری گروهی در مقابل جودو که یک ورزش انفرادی است، گفت: ولایمیر عزیز، من هم به فوتبال علاقمندم.

این سخنان جهت دار و هدفمند مکرون اما بی پاسخ نماند.زمانی که نوبت به سخنان پوتین رسید،در پاسخ به اظهارات مکرون، او هم بطور مشخص به ‘فوتبال و جودو’ اشاره کرد و با انتقاد تلویحی از خارج شدن آمریکا از توافقنامه برجام، برهم زدن قواعد بازی و زیرپا گذاشتن مقررات همکاری های بین المللی از سوی دونالد ترامپ، همتای فرانسوی اش را با اسم کوچک خطاب قرار داد و گفت: ‘امانوئل عزیز’، وضعیتی که امروز در جهان شاهد آن هستیم، ظاهرا چیزی شبیه به یک میدان بازی فوتبال به نظر می رسد با این تفاوت که برخی بازیگران این میدان، به جای رعایت قوانین فوتبال، به فن ها و تکنیک های جودو روی آورده اند. به همین خاطر است که این میدان دیگر نه یک بازی فوتبال است و نه یک میدان جودو. میدان هرج و مرج است.

پاسخ پوتین به اظهارات ورزشی-سیاسی مکرون، هرچند کوتاه، اما جامع و معنادار بود و پوتین هوشمندانه از این فرصت استفاده کرد تا در حضور سران نزدیک ترین متحدان اروپایی واشنگتن، یک بار دیگر یکجانبه گری های آمریکا در عرصه همکاری های جهانی و بی اعتنایی های پی در پی ترامپ به مقررات بین المللی و بی اعتنایی های او حتی به نزدیک ترین متحدان اروپایی آمریکا را یادآوری کند.

امانوئل مکرون از جمله رهبران اروپایی بود که پیش از دیگر سران اروپایی، تلاش هایی را برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام آغاز کرد و پیش از اعلام تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برجام، شخصا به واشنگتن سفر کرد و ملاقاتی با ترامپ انجام داد؛ ملاقاتی که مفید واقع نشد.

بیست و دومین اجلاس اقتصادی سن پترزبورگ از روز پنجشنبه گذشته با حضور سران و نمایندگان 140 کشور جهان با شعار «اعتمادسازی برای اقتصاد» به مدت دو روز برگزار شد.

همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ در یک دهه گذشته به بستر مهمی برای دیدار و گفت وگوی نمایندگان کارگروه ها و بحث و تبادل نظر درباره مسائل مهم اقتصادی جهان تبدیل شده است.امسال یکی از محورهای آن برجام و خروج آمریکا از توافق هسته ای 1+5 با ایران بود.