آقای صدا و سیما؛ خط قرمز تریبون زنده شما تا کجاست؟!

یادداشت /شکرالله رضازاده شرمه/آقای صدا و سیما؛ خط قرمز تریبون زنده شما تا کجاست؟!

یادداشت /شکرالله رضازاده شرمه/آقای صدا و سیما؛ خط قرمز تریبون زنده شما تا کجاست؟!

✅ مناظره زنده تلویزیونی دو نامزد راه یافته به مرحله دوم در حالی به روی آنتن رسانه ملی رفت که پیرامون آن می توان مطالب فراوان و نکات بسیاری نوشت و گفت.مناظره ای که در آن یک نامزد کاملا برنامه مند و برنامه دار و دیگری با رویکرد هر چه پیش آمد خوش آمد و بی برنامه حضور یافتند.

✅راه در رو در چنین آوردگاهی اگرچه ناممکن به نظر می رسد اما برخی ها ظاهرا در فرار از این دالان سخت هنرمند عجیبی دارند و هنرمندی! برای خودشان هستند. وقتی در این مناظره زنده تلویزیونی دو نفره، از یک طرف دست یک شرکت کننده خالی از برنامه باشد و از سوی دیگر دست طرف مقابلش، کاملا پر و با برنامه ای مشخص و قابل اندازه گیری باشد، آن وقت تنها یک راه برای برون رفت از این دالان سخت باقی می ماند و آنهم ایجاد سر و صدای سطحی و محاوره ای.

✅در یک طرف ادبیات فاخر و نخبگانی و در یک سو ادبیات کوچه بازاری. متاسفانه چون طرف بی برنامه بر امپراطوری بزرگ رسانه ای کشور با تمام وجود چنگ انداخته، این تفاوت فاحش گفتمانی هیچگاه در رسانه ها دیده یا شنیده نمی شود. اصلا این امپراطوری اجازه طرح چنین نکته دقیقی را نمی دهد و مخاطب را بصورتی هدفمند و کانالیزه شده در مسیر هدف نهایی خود قرار می دهد.

✅برای کسانی که در حوزه رسانه فعال هستند این حرکت امپراطوری رسانه ای ابدا و اصلا چیز عجیبی نیست. عجیب این هست که دستگاه تبلیغاتی رسمی جمهوری اسلامی هم در همین چرخه می افتد و به تعبیری به یکی از بازیگران این چرخه معیوب تبدیل می شود. برنامه زنده تلویزیونی ” زمانه” که بلافاصله بعد از مناظره به روی آنتن می رود در اقدامی عجیب، هم اقدام به تطهیر فتنه ننگین 88 نمود و هم خیلی راحت، مناظره کننده بی برنامه و هیحانی را، اخلاق مدار جا زد!

✅واقعا معلوم هست در آن صدا و سیما که نام سنگین ” جمهوری اسلامی” را یدک می کشد چه خبر هست؟! اینکه فتنه گران فتنه ننگین88 را با این توجیه که عامل فتنه آن سال مناظرات بود از همه چیز مبرا کنیم واقعا عجیب است! مناظره عامل فتنه آن سال بود سخن جدیدی نیست. این جمله بارها و بارها و بکرات از زبان خائنان فتنه طلب با هدف تبرئه خود، بیان شد اکنون و البته با تاسف باید گفت همین جمله از زبان دستگاه رسمی تبلیغاتی کشور جاری می شود!

✅ از طرفی دیگر مناظره تلویزیونی دو نفره اخیر می توانست حواشی بسیاری داشته باشد. متانت و سعه صدر یکی از دو نامزد موجب شد تا آب از آب تکان نخورد. نباید و نمی توان این برخورد کریمانه را به طرف مقابل تعمیم داد و او را هم در این دایره دید. اگر نامزد مذکور پایش را از حیطه اخلاق مداری فراتر می گذاشت قطعا اکنون فضای دیگری بر فضای انتخاباتی کشور حاکم بود. چرا بی جهت و بی دلیل صدا و سیما نامزد هیجانی را اخلاق مدار معرفی می کند؟! شاید فضای سنگین مجری سالاری برخلاف ادعای مسئولان صدا و سیما، همچنان در این دستگاه عریض و طویل حاکم هست که کسی جرات تذکر به مجری برنامه مذکور را ندارد!