بیداری اسلام،تقابل و تهاجمات سرمایه داری
امروزه، گروه های اسلامی، از فعال ترین جریان های سیاسی جهان به شمار می روند. این گروه ها معتقدند جهان و جهانی شدن ارتباط تنگاتنگی با مذهب دارد. از این رو، اهمیت و نفوذ فزاینده اندیشه ها و نهادهای مذهبی آشکارا در سراسر جهان دیده می شود، به گونه هایی که سال 1992 م را […]
امروزه، گروه های اسلامی، از فعال ترین جریان های سیاسی جهان به شمار می روند. این گروه ها معتقدند جهان و جهانی شدن ارتباط تنگاتنگی با مذهب دارد. از این رو، اهمیت و نفوذ فزاینده اندیشه ها و نهادهای مذهبی آشکارا در سراسر جهان دیده می شود، به گونه هایی که سال 1992 م را سال بیداری اسلامی خوانده اند، در حالی که در 1964 م .غربی ها و شرقی ها اعتقاد داشتند اسلام در برابر تجدد گرایی یا مدرنیزاسیون کاملاً بی دفاع است. همچنین در سال 1979م. دولت آمریکا بیداری اسلامی را از عوامل نابودی جهان خواند و فعالان مسلمان به عنوان رزمندگان شرکت کننده در جنگی معرفی شدند که به اعتقاد سایروس ونس، وزیر خارجه وقت امریکا، در صورت وقوع ، احتمالاً می تواند منافع امریکا را به شدت به خطر اندازد. وی از این جنگ، با عنوان جنگ اسلام و غرب نام می برد. رهبران اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز هیچ گاه ترس خویش را از بیداری اسلامی انقلابی و خطرات آن برای کشورشان کتمان نکردند. کارشناسان غرب و شرق، این همه سخن گفتن از بیداری اسلامی را ناشی از وقوع و استمرار پدیده انقلاب اسلامی می دانند.
پیوند میان بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی
برای روشن تر شدن موضوع ، بررسی دیدگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی ضروری به نظر می رسد. امام خمینی(ره) فرموده است: «باید همان طور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید، تمام ملت ها قیام کنند و این فساد را به زباله دان ها بریزند»«ما این نهضت را یک نهضت ایرانی نمی دانیم، بلکه نهضت اسلامی و نهضت مستضعفین در مقابل مستکبرین است. ای مستضعفان جهان! به پاخیزید و خود را از چنگال دشمنان بشر نجات دهید؛ بیش از این زیر بار ظلم نروید که خدا با مظلومان است.دیگر دنیا طوری نیست که ابرقدرت ها هر چه بخواهند، بکنند؛ مستضعفین باید به پا خیزند، همه ممالک باید حق خودشان را با مشت محکم بگیرند.
انقلاب اسلامی ایران،صدور افکار انقلابی و بیداری اسلامی جهانی:
انقلاب اسلامی ایران،نقطه آغازی برای خیزش تفکر اسلامی است.قرن بیستم با عقبنشینی اسلام در پی ضعف و ناتوانی امپراطوری عثمانی آغاز شد؛اما پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سالهای پایانی این قرن،آغاز دوره جدیدی از ظهور مجدد اسلام را نوید داد.اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی،یک روند فراگیر،نه فقط مسلمانان،بلکه تمام مستضعفان جهان را به حرکت درآورد؛چرا که مخاطب امام،مستضعفان سراسر کره زمین بود. انقلاب اسلامی ایران براساس مبانی عقیدتی خود نوعی واکنش خشمگینانه نسبت به اوضاع موجود نشان داد و نارضایتی خود را از نظم کنونی و جایگاه اسلام در دوران معاصر به منصه ظهور گذاشت.از طرف دیگر با طرح عقاید روشنگرانه،نارضایتی خود را نسبت به استراتژی دیگر جنبشهای اسلامی برای رسیدن به اسلام ایدهآل ابراز نمود و ندای رهایی از جریان حرکت تاریخ را سرداد-جریانی که براساس مفروضات از پیش تعیین شده مدرنیزاسیون بود-بر این اساس از یک طرف،خواهان افزایش توان مبارزاتی و تغییر الگوی عمل بود و از طرف دیگر،آلترناتیو مناسبی برای رهایی از وضع موجود و ایجاد وضع مطلوب داشت.ازاینرو،میتوان گفت مهمترین عامل تأثیر انقلاب ایران بر جهان اسلام و حتی مستضعفان کل جهان همان بعد ایدئولوژیک آن است. به این ترتیب،اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی،یک روند فراگیر،نه فقط مسلمانان،بلکه تمام مستضعفان جهان را به حرکت درآورد؛چرا که مخاطب امام خمینی(ره)،مستضعفان سراسر کره زمین بود: ایران مبدأ و نقطه اول و الگو برای همه ملتهای مستضعف است.در تمام اقشار عالم،مسلمین به پا خیزند،بلکه مستضعفین به پا خیزند.وعده الهی که مستضعفین را شامل است و میفرماید که ما منت بر مستضعفین میگذاریم که آنها امام ما بشوند در دنیا و وارث باشند،امامت حق مستضعفین است.وراثت از مستضعفین است. مستکبرین غاصباند،مستکبرین باید از میدان خارج شوند. در این میان،انقلاب اسلامی ایران،بیش از همه کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه سرمنشأ تحولات دامنهدار-از درون و بیرون-گردید.ایدههای انقلاب سلامی،خودبهخود در منطقه خاورمیانه گسترش یافت و موجب بیثباتیهای داخلی در بسیاری از کشورها گردید. رژیمهایی چون عراق و عربستان سعودی که به عنوان باثباتترین کشورهای منطقه در نظر گرفته میشدند . به شکل ناگهانی به آسیبپذیری خود پی بردند.هرچند ایران در تنشهای داخلی این کشورها مداخله مستقیم نداشت،اما کاملا واضح است که امواج انقلاب اسلامی تأثیر خود را گذاشته بود.کشورهایی که دارای جوامع شیعی بودند بیشترین تأثیر را از انقلاب اسلامی دریافت کردند.ناآرامیهای شیعیان در کشورهای کویت،بحرین،عراق و عربستان و …نشان داد که با ظهور انقلاب اسلامی آنها توانستند به ظلمی که دچار آن هستند،پی ببرند و دست به قیام بزنند.انقلاب ایران در افتخار و اعتماد به نفس مسلمانان چه سنی و چه شیعه و بدون توجه به ملیت یا تمایلات سیاسی آنها تأثیر بسیاری داشته است،به طوری که در سراسر جهان اسلام از یوگسلاوی و مراکش تا اندونزی و فیلیپین یک جنبش مردمی نضج گرفت.این تجدید حیات اسلامی به شکلهای مختلف ولی با بیان عقیدتی مرتبط با یکدیگر تجلی یافته است.این نیروی مردمی اسلامی،مرزهای جغرافیایی را درنوردید؛از ایدئولوژیهای سیاسی و نظامهای ملی فراتر رفت و به عنوان یک معضل جدی برای رژیمهای محافظهکار حاکم بر این کشورها عنوان شد.
راهکار:
براساس آنچه گفته شد،موفقیت اسلام شیعی در ایفای نقش ایدئولوژی انقلابی ایران،تشیع را به عنوان مهمترین کارگزار در سطح ژئوپلیتیک شیعه و حتی جهان اسلام مطرح کرده است؛ به طوری که بسیاری از جنبشهای اسلامی چه سنی و چه شیعی انقلاب اسلامی ایران را الگوی مبارزاتی خود قرار دادهاند.در واقع انقلاب ایران به همان سان که در بعد نظری،در محدوده جغرافیایی خاصی محصور نماند و اهداف و آرمانهای سیاسی اجتماعی جهانی را پیریزی نمود،در حوزه عملی نیز استراتژی خویش را به گونهای سامان داد،که دقیقا اهداف جهانی و انسانی انقلاب را که برخاسته از عقاید یک انقلاب دینی و اسلامی است مورد توجه قرار دهد و براساس راهبردهای همچون:عدم تعهد واقعی برمبنای اصول ایدئولوژیک، ایستارهای ضد استعماری،موقعیت منطقهای و جغرافیایی،اهداف زیر را دنبال کند: گسترش اسلام ناب(شیعی)،صدور انقلاب،تغییرات عمده در افکار عمومی و ایستارهای ملل محروم، حمایت از مستضعفان جهان،وحدت مسلمانان جهان،استقرار عدالت جهانی و…این اهداف در چالش با ساختار نظام بین الملل موردنظر امریکاست و به همین دلیل هژمونی آن را به مبارزه میطلبد.
منبع: دفتر تبلیغات اسلامی، صحیفه امام، پیام امام به زائران بیت الله الحرام
صغری درویش نائیج
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0