بیداد گرانی در بازار پوشاک کودک

    یکی از بازارهای گران کشور به البسه و پوشاک کودک و بچه معطوف می شود،عرصه ای که متاسفانه به یکی از معضلات جدیِ بسیاری از خانوارهای صاحب نوزاد و کودک مُبَدَل شده است.تهیه مایحتاج و نیازهای کودک برای هر پدر و مادری نه تنها یک امر مهم،بلکه موضوعی اجتناب ناپذیر محسوب می شود […]

 

 

یکی از بازارهای گران کشور به البسه و پوشاک کودک و بچه معطوف می شود،عرصه ای که متاسفانه به یکی از معضلات جدیِ بسیاری از خانوارهای صاحب نوزاد و کودک مُبَدَل شده است.تهیه مایحتاج و نیازهای کودک برای هر پدر و مادری نه تنها یک امر مهم،بلکه موضوعی اجتناب ناپذیر محسوب می شود که حتی المقدور تلاش می شود بنابر بضاعت و توانمندی که والدین از آن برخوردارند،به بهترین نحو ممکن محقق شود.شاید همین حس عاطفی سرشار،عامل اصلی برخی سوءاستفاده ها در بازار البسه و پوشاک کودک محسوب می شود و به تعبیری می توان آن را بستر ساز سودجویی عده ای از افراد و گروه های فعال در این بازار قلمداد نمود.باید با صراحت به این واقعیت اشاره داشت که بازار لباس کودک،پا را فراتر از قیمت تمام شده گذاشته و به نوعی با سوء استفاده از احساسات والدین،کیسه ای گشاد برای آنها می دوزد.با یک بررسی میدانی در بازار مد و لباس کودک در پاساژها،فروشگاه ها و مراکز خرید بزرگ کلانشهرها،با ژورنال های رنگارنگ،متنوع و متعدد تولید کنندگان خارجی مواجه می شویم که در بازار ایران می تازند و چه سودهای کلانی که به جیب می زنند.

ساسان کاظمینی،یکی از فعالان  عرصه تولید لباس کودک با اشاره به ضرورت توجه مضاعف به ظرفیت های بالقوه موجود در حوزه لباس و پوشاک کودک در کشور گفت:اساسا صنعت پوشاک یکی از بسترهای بسیار مناسب برای توسعه فرصت های شغلی محسوب می شود،اما متاسفانه در طول سال های گذشته به نحو شایسته و مطلوبی از این حوزه بهره مندی نشده است.وی افزود:صنعت نساجی در کشور ایران،در زمره فعالیت های نسبتا قدیمی می باشد که به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب،اصولی و قاعده مند با چالش های بسیاری مواجه است.کاظمینی عنوان کرد:آن زمانی که عرصه نساجی در کشور فعال بود،کشوری همچون ترکیه از این نام و آوازه فعلی برخوردار نبود،اما با حمایت مضاعف دولت و برنامه ریزی مناسب،توانست به پیشرفت های قابل توجهی در این عرصه نائل شود و متاسفانه نساجی ما نه تنها همگام با پیشرفت های روز،پیش نرفت،بلکه به تناسب ظرفیت های موجود زمان خود،به نوعی دچار عقب گرد نیز شده است.وی افزود:شاید این سئوال به ذهن متبادر شود که اساسا چرا در موضوع لباس و پوشاک کودک،از صنعت نساجی یاد می شود و در پاسخ باید گفت،صنعت نساجی و عرصه پوشاک و البسه جزء لاینفک از یکدیگر محسوب می شوند که از رابطه تنگاتنگی با یکدیگر برخوردارند.کاظمینی عنوان کرد:متاسفانه در طول سالیان گذشته در عرصه نساجی مد،پوشاک و البسه با نارسایی های بسیاری مواجه شده ایم که اثرات و پیامدهای منفی آن بر ابعاد گوناگون تولید پوشاک بچه گانه و بزرگسال سایه افکنده است.این فعال حوزه تولید البسه کودک،گفت:در شرایطی که می توان با حمایت از واحدهای تولید پوشاک کودک  اشتغالزایی قابل توجهی را در این عرصه ایجاد کرد،اما متاسفانه همچون بسیاری از حوزه ها و بخش های دیگر، واردات بی رویه بازار اشاره شده را تحت الشعاع قرار داده است.

ناهید وکیلی،یکی از فعالان اسبق تولید لباس و پوشاک بچه گانه با اشاره به لزوم حمایت مضاعف دولت و دستگاه های ذیربط از واحدهای تولیدی لباس و پوشاک (اعم از بزرگسال و بچه گانه) گفت:متاسفانه به دلیل کم توجهی به حوزه مذکور،استعدادهای موجود در کشور،انگیزه ای برای شکوفایی ندارند.وی افزود:نتیجه این نارسایی به واردات بی رویه البسه و پوشاک منتهی شده و به نوعی بازار ایران را به حیاط خلوتی برای تولیدات خارجی تبدیل کرده است.وکیلی عنوان کرد:کمتر شاهد هستیم که در عرضه البسه کودک،فرهنگ اصیل و ارزشی ایرانی-اسلامی لحاظ شود و به نوعی طراحی ها و مدهای بکار رفته در لباس های مذکور،اکثرا غربی و غیر ایرانی هستند که فارغ از مخاطرات اقتصادی این عارضه،تهدیدات فرهنگی که به موازات این البسه شکل می گیرد،چالش های موجود را دو چندان می کند.این فعال اسبق تولید لباس و پوشاک بچه گانه گفت:بخش قابل توجهی از البسه کودک موجود در بازار،جزو تولیدات ضعیف خارجی محسوب می شوند که با قیمت هایی سرسام آور به والدین کودکان فروخته می شود و متاسفانه نظارت ضعیف در این بخش نیز مزید بر علت شده تا ریشه یابی دقیق و برخوردهای مقتضی در قبال البسه گران قیمت مذکور به نحو شایسته ای انجام نپذیرد.وی افزود:با حمایت مجدانه دولت،پیوند هر چه بیشتر دانشگاه و مراکز تولیدی،نظارت هدفمند و برگزاری نمایشگاه های مناسب و مطلوب با هدف عرضه محصولات ایرانی می توان انگیزه فعالان این عرصه را برای نبوغ،نوآوری و ارائه ایده ها و مدل های ایرانی-اسلامی بیش از پیش تقویت نمود که قطعا حصول این امر،زمینه ساز پیشرفت های بسیاری در بخش مذکور خواهد بود.

*دلیل گرانی لباس کودک چیست؟

وکیلی در پاسخ به سئوال باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص علت گرانی لباس کودک گفت:متاسفانه در سطح عوام این ذهینت وجود دارد که به دلیل کوچک بودن لباس و پوشاک کودک و پارچه مصرفی کمتر در مقایسه با البسه بزرگسالان،پس لزوما باید البسه اشاره شده با قیمت ارزان تری عرضه شود.

 

وی افزود:در صورتی که اساسا کیفیت و مواد اولیه البسه کودک،متفاوت از پوشاک بزرگسالان است،زیرا لطافت پوست کودک ایجاب می کند تا پارچه و الیاف استفاده شده در البسه کودک به مراتب از کیفیت هر چه مطلوب تری برخوردار باشد.این فعال اسبق در حوزه تولید البسه کودک گفت:از سوی دیگر دوخت و برش لباس کودک از ظرافت های خاص به خود برخوردار است که به دنبال آن هزینه تمام شده را بالا می برد.وکیلی در پایان یادآور شد:البته بنده،منکر برخی سوءاستفاده ها در عرصه مذکور نیستم و متاسفانه با وجود دلایل منطقی که برای بالا بودن قیمت لباس بچه گانه وجود دارد،لذا بعضا مشاهده می شود که قیمت ها و نرخ های تعیین شده فراتر از واقعیت های موجود می باشد که می طلبد با تشدید نظارت ها و حمایت از تولید کنندگان داخلی،اقدامات لازم و مقتضی برای مهار و کنترل قیمت های سرسام آور در این عرصه در دستور کار قرار گیرد.