اشتغالزایی با اتصال زنجیره تولید و دانش‌بنیان

حرف آنلاین: یک مدرس دانشگاه با اشاره به راهکارهایی برای اجرای شعار سال به تفکیک نقش مردم، بخش خصوصی و دولت پرداخت و خواستار فرهنگ‌سازی جدی توسط دولتمردان شد. بهنام مهردل در گفت‌وگوی اختصاصی با حرف مازندران پیرامون ارائه پیشنهاداتی در راستای اجرا شدن شعار (تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین) در مازندران به نامگذاری هر ساله […]

حرف آنلاین: یک مدرس دانشگاه با اشاره به راهکارهایی برای اجرای شعار سال به تفکیک نقش مردم، بخش خصوصی و دولت پرداخت و خواستار فرهنگ‌سازی جدی توسط دولتمردان شد.


بهنام مهردل در گفت‌وگوی اختصاصی با حرف مازندران پیرامون ارائه پیشنهاداتی در راستای اجرا شدن شعار (تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین) در مازندران به نامگذاری هر ساله توسط مقام معظم رهبری اشاره و اظهار کرد: امام خامنه‌ای از سال ۱۳۶۹رهبر انقلاب تا به امسال هر سال را با محوریت توجه به مهمترین موضوع همان زمان نامگذاری کرد که بیش از ۱۹ بار کلمه “تولید” را تکرار کردند.
رئیس اداره فنی و حرفه‌ای قائم‌شهر و سیمرغ با اشاره به اینکه معمولا مقام معظم رهبری از دولت انتقاد صریح نمی‌کند، افزود: اما اخیرا نسبت به توجه بیشتر به اجرای شعار سال هشدار دادند و این نشان از حساسیت موضوع به‌خصوص در بحث تولید دارد.
*شعارهایی که مظلوم واقع شدند
میردل با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۷، مسئولیت ریاست اداره فنی و حرفه‌ای قائمشهر و سیمرغ را برعهده گرفت، توجه مدیران به بحث تحقق شعار سال را پایین دانست و تصریح کرد: متاسفانه در این زمینه مقام معظم رهبری مظلوم واقع شده است، چرا که اگر به شعار سال قبل توجه کنیم درمیابیم که هنوز پرونده مانع‌زدایی روی زمین مانده و رتبه اشتغال کاهش پیدا کرده چطور میتوانیم به تحقق شعار جدید کمک کنیم.
این کارشناس حوزه کسب و کار با اشاره به وجود موانع برای اشتغال به‌کار جوانانی که همه امکانات را در دست دارند، تاکید کرد: موانع بسیاری اعم از عدم تخصیص امتیازات لازم برای اجرای یک پروژه کسب و کار انگیزه را از جوانان گرفته و گاها بساط مهاجرتشان را فراهم می‌کند.
وی بر لزوم طراحی سیاست‌های بهصرفه و درست توسط دولت تاکید کرد و ادامه داد: ما مدیران حتی اگر کارآمد و دلسوز باشیم هم تحت یک سری سیاست‌های اشتباه عملا خروجی خوبی نخواهیم داشت از این رو انتظار داریم دولت در این مورد راهکاری ارائه کند.
*عدم ارتباط صحیح بین نیروی کار، بخش خصوصی و دولت
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برای گسترش تولید دانش بنیان و اشتغالزایی نیاز به سه مولفه نیروی کار، بنگاه اقتصادی و حمایت بخش دولتی احساس می‌شود، گفت: بخش خصوصی کار ایجاد می‌کند و تنوع آن هم کم نیست اما محصولات در مکان و زمان درست تولید نمی‌شوند، نخود مشهدی برای خوی است، هویج بنفش در ارومیه تولید می‌شود اما شهر وان در ترکیه با تولید آب هویج بنفش استفادهاش را میبرد، کدوی مازندران در هلند با قیمت چندین برابری عرضه میشود پس عملا سهم هر استان از ارزش افزوده ناچیز است، پیشنهادم شناسایی این بنگاه و آموزش آن‌ها است.
مهردل با بیان اینکه نیروی کار متخصص کم است و یا اصلا نیست، گفت: وظیفه ما در سازمان ارائه آموزش‌های لازم برای آماده کردن یک نیروی کار است که پیشرفت‌هایی حاصل شده، طبق نیازسنجی بنگاه‌ها نیاز به نیروهایی متخصص در رشته برق، جوشکاری، plc (اعلام خرابکاری دقیق کارخانه) و غیره دارند، اما در مجموع نیرویی همه فن حریف میخواهند که ما آموزش چندگانه نداریم، در این راستا پیشنهادم برپایی کارگاهی جامع بود که به‌صورت پایلوت در قائمشهر در حال فعالیت است.
این دکترای حقوق بین‌الملل در بخش دیگری از سخنانش به عدم صرف وام‌های کلان در حوزه اشتغال‌آفرینی اشاره کرد و گفت: قطعا تا زمانی که کارآفرین احساس کند با ایجاد اشتغال شاید با باخت مواجه شود پس از دریافت وام دولتی کلان قسمتی یا همه آن را صرف سرمایه‌گذاری روی ملک یا زمین می‌کند.
این مسئول با بیان اینکه متاسفانه اکوسیستم و زیست بوم ما ایراد دارد به نقش دولت در حوزه فرهنگ‌سازی اشاره کرد و گفت: دولت باید حلقه مفقوده بین سه ضلع نیروی کار، بخش خصوصی و دولت را پیدا کند، تا با کاهش حضور سرمایه‌گذاران و نیروی کار شاهد کاهش تولید نباشیم، اینجاست که برندسازی و کارآفرینی مفهوم خود را از دست میدهد و ما عقب می‌مانیم.
*لزوم انجام کار فرهنگی برای هدایت نیروها به بازار کار
وی خواستار انجام کار فرهنگی برای هدایت جوانان به سمت بازار کار شد و تاکید کرد: باید فرهنگ کارآفرینی را برای جوانان تعریف کنیم متاسفانه ما در اجماع واژه‌ها هنوز مشکل داریم، افزایش کارایی مهم است، ولی سازمان‌های دولتی نمی‌خواهند اقتدار و قدرت را از دست بدهند، مدیران تحت سیاستهای غلط باید کار کنند.
میردل یادآور شد: نت مرداد ماه سال ۱۳۹۹ در قائمشهر ۶۵۹ مشاور املاک داشتیم اما تعدادشان تا آبان ماه به ۱۴۰۰، به هزار و ۹۰۰ واحد رسید یعنی افزایش سه برابری، همه نخبگان و مغزهای اقتصادی به این سمت آمدند چرا که به این باور رسیدند که صرفه اقتصادی دارد تا جایی که تعدادشان الان به ۳ هزار تا املاک رسید در حالی که یک زمانی کل مغازه‌ها ۳ هزار واحد رسید.
*تولید و دانش بنیان مجزا هستند رئیس اداره فنی و حرفه‌ای قائمشهر و سیمرغ تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در هیچ جای دنیا نمیتواند اشتغال ایجاد کند، کارهای استارتاپی همچون اسنپ ارزش‌آفرینی کرد با اینکه کل پرسنلش به ۱۰ نفر نمی‌رسد، تولید و دانش‌بنیان هر کدام مجزا هستند، البته بستگی به نوع نگاه دارد، و این زنجیره زمانی که متصل شود تولید، ایده‌پردازی و اشتغال‌آفرینی صورت می‌گیرد.
این کارشناس حوزه کسب و کار گفت: در بحث فنی و حرفه‌ای، ما از کارخانه‌ها تقاضا کردیم که کارخانه‌ها نیاز به نیروی کار را اعلام کنند تا بر حسب نیازها که متفاوت است آموزش بدهیم و یک سری شغل‌‌ها را باید ایجاد کنیم، چرا که نیروی خروجی دانشگاه نمی‌تواند وارد بازار کار شود. وی با بیان اینکه ۸۰ درصد از مشاغل ما خدماتی هستند، یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ این میزان به ۹۳ درصد برسد، در حالی که باید به سمت تولید پیش برویم، تا به خودکفایی برسیم.
*هیچ چیز سر جای خودش نیست
مهردل به پیش‌بینی ایجاد ۱۹ نوع اشتغال با بلال (ذرت) اشاره کرد و گفت: بسیاری از ظرفیت‌های ما مورد توجه گرفته نشده و آموزش منطبق ارائه نشد، تا زمانی که مسافران با خود تغذیه می‌آورند و در چادر میخوابند گردشگری در مازندران شکل نمیگیرد، کشاورزی ما صنایع تبدیلی می‌خواهد که خبری نیست.
این مدرس دانشگاه در پایان از وجود بیش از ۳۰۰ عضو هیات علمی در ۴۱ رشته دکتری، ۱۳ هزار دانشجو در ۸۴ رشته فوق لیسانس، بیش از ۱۰۰ کاردانی و غیره خبر داد و گفت: با این وجود دانشگاه قائمشهر چه مشکلی را حل کرد، برعکس تبدیل به کارخانه بیکاری شد، ۶۷ هزار نفر دکتری در کشور در سال ۱۳۹۷ در فنی‌و حرفه‌ای در رشته‌های غیرمرتبط آموزش دیدند تا وارد بازار کار شوند، این یعنی هیچ چیز سرجای خودش نیست و تا زمانی که وضع به این صورت است پیشرفتی در کار نیست.