اخبار ویژه روزنامه حرف مازندران/۲۸آذرماه

*فرمانداری‌ها سگ‌های ولگرد را رها کرده‌اند! در حالی که معضل سگ های ولگرد یکی از معضل های اساسی شهرهای استان مازندران شده است، بسیاری از شهرداری ها از عدم همکاری فرمانداری ها در این زمینه گلایه دارند. براساس گزارش روزنامه حرف مازندران، سگ های ولگرد در ساری و قائم شهر و آمل یکی از اخبار […]

خبر-ویژه

*فرمانداری‌ها سگ‌های ولگرد را رها کرده‌اند!
در حالی که معضل سگ های ولگرد یکی از معضل های اساسی شهرهای استان مازندران شده است، بسیاری از شهرداری ها از عدم همکاری فرمانداری ها در این زمینه گلایه دارند.
براساس گزارش روزنامه حرف مازندران، سگ های ولگرد در ساری و قائم شهر و آمل یکی از اخبار روز و نگران کننده در حوزه شهری مازندران محسوب می شود، این روزها کمتر در فضای مجازی تصاویری از حضور سگ های ولگرد در برخی شهرهای بزرگ دیده می شود، شورای اسلامی شهر تنکابن در آخرین اظهارنظر با اشاره به تصویب دستورالعمل مصوب سال 1387 وزارت کشور مبنی بر عقیم سازی سگ های بلا صاحب گفته است: کارگروه عقیم سازی سگ های بلا صاحب در شهرستان تنکابن تشکیل شده که بر اساس چارت سازمانی وزارت کشور، ریاست این کارگروه، فرماندار و دبیر آن شهردار و دستگاههای اجرایی مرتبط بعنوان اعضای آن هستند
فلاحتکار عضو این شورا اضافه کرده: در آخرین نشستی که در این کارگروه برگزار، مقرر شد تا زمینی برای نگهداری سگهای بالاصاحب خریداری شود و شورای اسلامی شهر تنکابن هم مصوب کرد که هر زمان این زمین خریداری شد، شهرداری تنکابن قدر السهم خود را بپردازد اما با وجود گذشت چندین ماه از آن نشست، هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.عضو شورای اسلامی شهر تنکابن اظهار امیدواری کرده که فرماندار شهرستان تنکابن با بهره گیری از این چارت سازمانی به بخشها و شهرهای سه گانه ابلاغ کند تا با پرداخت قدر السهم خود در خرید این قطعه زمین کمک کنند تا این حیوانات در آنجا نگهداری شوند.

*اظهارات عجیب نائب رئیس نظام مهندسی مازندران!
در حالی که بسیاری از مردم از شیوه های ساخت و ساز مسکن در استان مازندران گلایه مند هستند و مهندسان ساختمان را به کم فروشی متهم می کنند، نائب رئیس جدید نظام مهندسی ساختمان مازندران عدم رعایت اصول ایمنی را بر گردن مردم انداخته است.
این عضو نظام مهندسی ساختمان مازندران که با هیات مدیره جدید به دیدار نماینده ولی فقیه در استان رفته بود، گفته مردم همکاری زیادی برای مقاوم سازی ساختمان ندارند، اگر زلزله هفت ریشتری در استان رخ دهد، تیر و ستون های ساختمان سالم می ماند ولی دیوارها فرو می ریزد و این نشان می دهد که مردم زیاد به مبحث فنی توجه ندارند.
این سخنان در حالی بیان می شود که کیفیت پایین ساخت و سازها و کم فروشی در این حوزه را منتسب به مهندسان ساختمان می دانند. حضور مهندسان در مناصب شهرداری ها هم از دلایل عدم نظارت شهرداری ها در حوزه ساخت و ساز است.

*بچه بازی به سبک اعضای شورای شهر قائم شهر!
در حالی که شهر قائم شهر از مشکلات بسیاری رنج می برد، اعضای شورای شهر قائم شهر به جای تمشیت امور، بچه بازی را در پیش گرفته اند.
اعضای شورای شهر قائم شهر در پارلمان محلی، توان انتقاد از یکدیگر را ندارند یا هنوز نمی دانند چگونه باید از یک دیگر انتقاد کنند، همین امر موجب شده است که در جدیدترین اقدام، یک عضو شورا، حکم جلب دو عضو دیگر را گرفته است و این دو عضو به جای قرار دادن وثیقه 100هزار تومانی، درخواست کرده اند که به زندان بروند.
این رفتار اعضای شورای شهر واسفایی دارد به اندازه تمام آرزوهایی که مردم یک شهر در رای دادن به این سه عضو داشته اند.همچنین نباید نقش فرماندار شهرستان به عنوان مسئول کمیته انطباق در این میان برای برقراری آشتی را نادیده گرفت!

*معاون کمیته امداد: ۳۰ میلیون کمبود نیروی کار داریم
«حجت‌الله عبدالملکی» معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد مدتی قبل طی سخنانی در یک همایش استانی گفته است:
به گزارش ایسنا، او تصریح می‌کند: کشوری که ۳۰ میلیون نفر کمبود نیروی کار دارد از بیکاری می‌نالد که دلایل مختلفی دارد. صحبت‌های آقای عبدالملکی به گواه تحلیل آماری که پیرامون شاخص‌های مختلف بیکاری در کشور وجود دارد نیز صحیح هستند.
شاهد مثال دیگر این قضیه، صحبت‌های علی ربیعی، وزیر سابق کار است که در دو مقطع درباره خالی ماندن چند ده هزار شغل بلامتقاضی در وزارت کار و پدیده «بیکاری شیک» (افراد بیکاری که از سوی خانواده یا هر منبع دیگری تغذیه مالی می‌شوند و هر شغلی را نمی‌پذیرند) توضیحات مبسوطی را ارائه کرد.
در چارچوب کد مهم معاون کمیته امداد، بیان این نکته نیز ضروریست که برخی تحلیلگران معتقدند به دلیل کمبود نیروی کار، شیوع پدیده بیکاری شیک و انتظار درآمد بالا از شغل در ایران، بحث «واردات نیروی کار» نیز دور از تصوّر نیست.
گفتنیست، رئیس کمیته امداد اخیراً گفته است که به دلیل تورّم، میزان مراجعات به کمیته امداد ۵۰ درصد افزایش یافته است.
۱۰ سال قبل نیز رئیس وقت کمیته امداد در جملاتی مشابه، از نوسانات نرخ مسکن بعنوان دلیل افزایش مراجعات نام برده بود.

*انتصاب‌های فامیلی در بدنه دولت چه بلایی بر سر اعتماد اجتماعی می‌آورد؟
اخبار یک ماه اخیر نشان می‌دهد که فریدالدین حدادعادل، فرزند غلامعلی حدادعادل، سر از شورای اندیشه‌ورزی شبکه سه درآورده است. هادی رحمانی فصلی، فرزند وزیر کشور، به وزارت اقتصاد رفته و مشاور وزیر جدید اقتصاد شده و مهم‌تر از همه کامبیز مهدی‌زاده، داماد رئیس‌جمهور روحانی هم معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت شده است.
اخبار یک ماه اخیر نشان می‌دهد، فریدالدین حدادعادل، فرزند غلامعلی حدادعادل سر از شورای اندیشه‌ورزی شبکه سه درآورده است.
هادی رحمانی فضلی، فرزند وزیر کشور به وزارت اقتصاد رفته و مشاور وزیر جدید اقتصاد شده و مهم‌تر از همه کامبیز مهدی‌زاده، داماد رئیس‌جمهور روحانی هم معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت شده است. اخبار را که پی ‌بگیریم همیشه از این دست انتصاب‌های فامیلی در بدنه دولت‌ها و نهادهای غیردولتی در ایران بعد از انقلاب بوده، هست و گویا خواهد بود.
سال گذشته فرزند محمدرضا عارف لطف کرد و عبارت «ژن خوب» را به روزنامه‌نگاران هدیه داد تا نزدیکان نسبی به مقامات را با این عنوان بخوانند؛ اما حالا با اضافه شدن داماد رئیس‌جمهور به این صف، باید نزدیکان سببی را هم در دایره شمول «ژن‌های خوب» بدانیم.
همان طور که می‌دانید و می‌دانیم انقلاب بزرگ مردم ایران انقلابی مردمی بود برای رساندن قدرت به دست مردم که صاحبان اصلی آن بودند و هستند. با این حال، همچنان می‌بینیم که کج‌سلیقه‌گی‌هایی در حال آسیب زدن به این رویداد مهم است؛ اتفاقاتی که سرمایه‌های اجتماعی را ناراحت و ناامید می‌کند و در روزهای سخت به‌ جای دلگرمی دادن به آنها، بذر ناامیدی در دل‌هایشان می‌کارد. با این حال و با مشهود بودن اثرات منفی این رویدادها همچنان شاهد جولان نزدیکان صاحبان قدرت در مناصب مختلف هستیم.