بیانیه هیات داوران سومین جشنواره تولیدات رسانه‌ای ابوذر مازندران

حرف آنلاین:سومین جشنواره تولیدات رسانه ای ابوذر مازندران با نگاه ویژه و بزرگداشت فیلسوف، دانشمند و متفکر جهان اسلام آیت اله علامه حسن زاده آملی و یاد وخاطره شهید هادی باغبانی به همت سازمان بسیج رسانه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و نهادهای فعال در حوزه فرهنگ و رسانه استان در 13 […]

حرف آنلاین:سومین جشنواره تولیدات رسانه ای ابوذر مازندران با نگاه ویژه و بزرگداشت فیلسوف، دانشمند و متفکر جهان اسلام آیت اله علامه حسن زاده آملی و یاد وخاطره شهید هادی باغبانی به همت سازمان بسیج رسانه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و نهادهای فعال در حوزه فرهنگ و رسانه استان در 13 محور برگزار گردید.

از 558 اثر ارسالی به جشنواره 431 اثر واجد شرایط داوری شناخته شد. داوران در بخش های مختلف به این باورند کارهای ارایه شده نسبتاً قابل قبول بوده، هر چند انتظار می رفت کمیت و کیفیت آثار ارایه شده فراتر از وضع موجود باشد فراموش نکنیم برگزاری این جشنواره باعث رشد و اعتلای رسانه های مازندران خواهد شد.

در بخش خبر اخبار ارسالی فاقد حداقل های حرفه ای بود این اخبار در قالب سخنرانی و یا گفت وگو به صورت «وی گفت و وی افزود» تنظیم شده بود و به شدت نیاز به ارایه جزئیات و پیشینه در آن احساس می شد لیدها نامناسب و طولانی در خیلی از آثار به چشم می خورد، تیترهای کلیشه ای و غیر جذاب از مهم ترین نقاط ضعف آثار ارسالی در این بخش بود، ضرورت استفاده از اجرای تیتر با تاکید به روتیتر در بعضی تیترها مشاهده می شد.

در بخش مصاحبه، علیرغم کثرت آثار، مصاحبه های قابل تامل بسیار اندک بود. ضعف دانش و مهارت رسانه ای نسبت به موضوع، محتوا و ساخت در این بخش مشهود است.

در بخش گزارش با وجود فاصله چشمگیر ما بین آثار ارسالی خوشبختانه شاهد انتشار و تولید گزارش های ارسالی دارای قابلیت تاثیرگذاری، نگاه توصیف گرایانه و توجه به ویژگی نظیر بکر بودن گزارش ها و پرداخت مناسب بودیم. حضور فعال و پرتعداد خانم ها در کار خبرنگاری و گزارشگری به میدان رقابت رونق بیشتری بخشیده است گزارش نویسان به شدت از طولانی نویسی و کشدار نویسی خودداری کنند.

در مورد مقاله و یادداشت فراموش نکنیم توجه به ساختار یادداشت شامل ورودی‌ها، بدنه شامل پاراگراف‌ های مرتبط به هم و پایان بندی مرتبط با ورودی در بسیار از آثار دیده نمی‌شود. در مورد اینفوگرافیک های ارائه شده برای داوری اکثراً فاقد ارکان اینفوگرافیک بوده و به لحاظ ساختار گرافیک با مشکلات روبرو بودند آثار اکثراً در خدمت اهداف جشنواره نبود. بعضی از آثار به لحاظ نوع محتوا اینفوگرافیک محسوب نمی‌شدند. موشن گرافیک ها دارای خلاقیت، نوآوری و متفاوت بودند در حالی که جای کار زیاد دارند. داوران در بخش کاریکاتور تصمیم گرفتند منتخبی نداشته باشند.

در بخش عکس خوشبختانه نگاه عکاسانه و نوآوری در ارائه و پرداخت عمیق به موضوع و از سوی دیگر مهارت در عکاسی و تکنیکهای آن را شاهد بودیم در عکاسی کار زیادی پیش رو داریم. گزارش های تصویری ارائه شده به جشنواره پرتعداد، متنوع و بسیار متفاوت و خلاق و نگاه درست به سوژه ها داشتند و به درستی توانسته بودند مسائل و مشکلات و مطالبات مردم استان مازندران را به نمایش بگذارند.

در مجموع، نگاه دقیق تر به سوژه ها و پرداختن عمیق به جزئیات، تاکید بیشتر به سوژه های محلی و بومی، پرهیز از کلی گویی و تطویل کلام تاکید بر رعایت ایجاز، بیان مستند و به دور از حب و بغض مسایل و رعایت تکنیک های عرصه های مختلف روزنامه نگاری اصولی هستند که رعایت آنها نقش بسزایی در اعتلای سطح آثار خواهد داشت.

شایان تاکید است که عدم آشنایی جمعی از شرکت کنندگان در جشنواره با تکنیک‌های روزنامه‌نویسی، موضوع و محتوای اغلب آثار را تحت‌الشعاع قرار داده است که به با‌ور هیات داوران برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای آشنایی با شیوه‌های مختلف روزنامه‌نگاری ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

هيات‌ داوران هر چند احتمال خطاهاي سهوي را در ارزيابي‌هاي خود منتفي نمي‌داند ولي با تمام توان كوشيده است در كمال بي‌طرفي و تنها با رعايت معيارهاي علمي و حرفه‌اي، آثار برجسته‌تر را برگزيند.
بديهي است معرفي آثار برتر به معناي ناديده گرفتن اعتبار و ارزش ساير آثار نيست.