ماجراجویی آقای مدیرکل با ماجراجویان!
حرف آنلاین:دولت تدبیر و امید براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و برنامههای خود حمایت از بخش خصوصی را در سرلوحه کار خود قرار داده است تا جایی که براساس اصل 44 قانوناساسی بسیاری از دستگاهها خدمات خود را به بخش خصوصی واگذار کردهاند و همچنان ادامه دارد؛ اما در این میان دستگاهی در مازندران پیدا […]
حرف آنلاین:دولت تدبیر و امید براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و برنامههای خود حمایت از بخش خصوصی را در سرلوحه کار خود قرار داده است تا جایی که براساس اصل 44 قانوناساسی بسیاری از دستگاهها خدمات خود را به بخش خصوصی واگذار کردهاند و همچنان ادامه دارد؛ اما در این میان دستگاهی در مازندران پیدا میشود که چوب لایچرخ بخش خصوصی میگذارد بدون آنکه به منافع اقتصادی استان توجه کند.
سازمان حج و زیارت مازندران دستگاهی است که به دلیل منافع مالی سازمانی بدون توجه به شعارهای رئیس جمهور و استاندار مازندران در حمایت از بخشخصوصی، برسرراه فعالان صنعت گردشگری استان سنگاندازی میکند. البته کار مدیر این سازمان از سنگ گذشته و دست به قلوه سنگ برده و به سمت بخش خصوصی پرتاب میکند.
ماجرا از این قرار است که آژانس جهانگردی «ماجراجویان کرانه پارس» با داشتن مجوز فعالیت از سازمان هواپیمایی و سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پرواز ساری به نجف در روزهای یکشنبه هر هفته را راهاندازی کرده است. استقبال مازندرانیها از این امکان بوجود آمده باعث احساس خطر از سوی سازمان حج و زیارت استان شده و برای تعطیل کردن این پرواز از هیچ کاری دریغ نکرده است. آخرین اقدام این سازمان نیز اقدام به پلمب دفتر آژانس ماجراجویان از طریق دادستانی ساری بوده که به دلیل مقاومت مدیران آژانس به سرانجام نرسید.
* جزئیات پرواز و ادعای تخلف
پرواز ساری به نجف با ایرلاین عراقی “فلای بغداد” از سوی آژانس ماجراجویان چارتر شده و تاکنون 17 پرواز انجام داده است. این ایرلاین در استانهای دیگر نظیر تهران( بیش از 900 پرواز)، مشهد، اردبیل، شیراز و … نیز در حال خدماترسانی به ایرانیان است.مدیرحجوزیارت مازندران مدعی است که پرواز مورد نظر مجوز ندارد و تنها ارگانی که میتواند به عراق مسافر اعزام کند حجوزیارت است. ادعای غیرمجاز بودن در حالی مطرح میشود که ایرلاین و پرواز، خارجی هستند و چندین وزارتخانه و سازمان هواپیمایی بعنوان مرجع تخصصی و نظارتی مجوز لازم برای این پرواز را صادر میکنند؛ مگر مسافرکشی از ساری به قائمشهر است که هر فردی به دلخواه انجام دهد؟! البته ادعای غیرقابل باور و عجیب مدیرحج وزیارت استان در جلساتی به مقامات ارشد استانی بصورت حضور و غیرحضوری ارائه شده و برای آنان نیز غیرقابل باور بوده است. نکته قابل توجه حمایت استانهای دیگر از این پرواز است ولی در مازندران طبق رسم همیشگی بهجای آنکه دست یکدیگر گرفته شود، پا را میگیرند.
* نادیده گرفتن منافع استان
استاندار مازندران، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اصحاب رسانه و مقامات ارشد کشور به این یقین رسیدهاند که صنعت گردشگری بویژه گردشگران خارجی نجاتدهنده اقتصاد مازندران است. حضور گردشگران خارجی بویژه کشورهای همسایه در مازندران از اهداف فعالان صنعت گردشگری و مسئولان است و این پرواز با توجه به در پیش بودن نوروز 95 ، بهار و تابستان سال آینده میتواند برای حضور گردشگران عراقی در استان بسیار موثر باشد. با وجود اینکه در پروازهای اخیر نجف به ساری نیز هم گردشگران وارد شدند و هم تعدادی عراقی برای درمان به استان مراجعه کردهاند که مطمئنا با آغاز سال جدید شاهد ورود حجم گستردهای از گردشگران مذهبی و سلامت از عراق خواهیم بود.
صادرات محصولات تولیدی استان به عراق نیز رونق گرفته و فعالان اقتصادی نیازمند رفتوآمد به کشور هدف هستند، آیا این پرواز نمیتواند در تسهیل اموراقتصادی بازرگانان موثر باشد؟ وقتی بخش خصوصی بدون درخواست ریالی از دولت، فضا را برای رونق اقتصادی استان مهیا میکند چرا باید چوب لای چرخ آن گذاشت و از فعالیت آنان جلوگیری کرد؟ انتظار میرود مدیرحج و زیارت استان از بخش خصوصی حمایت کند نه اینکه با استفاده از قدرت، سعی در حذف رقیب داشته باشد.
* منافع حجوزیارت چیست؟
منافع مالی سازمان حجوزیارت استان در اعزام زائران به عتبات و عالیات بر کسی پوشیده نیست و از حضور رقیبی بنام بخش خصوصی احساس خطر میکند. قیمت تمام شده کمتر با وجود امکانات بیشتر باعث شده تا شرکتهای فعال در اعزام زائران از این پرواز و تور ارائه شده استقبال کنند و منافع این پرواز میان فعالان و کاروانها عادلانه توزیع شود.
انتظار این است که استاندارمازندران براساس شعارهای دولت به این موضوع ورود پیدا کند و قاطعانه از بخش خصوصی کند تا مدیرانی که شمشیر به روی بخشخصوصی بستهاند غلاف کنند. مطمئنا وقتی در اینگونه موارد از بخش خصوصی و آژانسهای هواپیمایی حمایت شود، آنان وارد گود شده و پروازهایی نیز به کشورهای دیگر راهاندازی میکنند تا اقتصاد استان شکوفا شود.
نکته پایانی اینکه، به صلاح نیست در روزهایی که شاهد حذف تحریمهای ظالمانه اقتصادی برعلیه مردم وفعالان اقتصادی کشور هستیم، تحریمهای داخلی افزایش یابد و مانع اجرایی شدن شعارها و برنامههای دولت در مازندران شود.
روزنامه حرف براساس فرمایشات مقاممعظمرهبری حامی بخش خصوصی است و نه در شعار بلکه در عمل از بخشخصوصی حمایت میکند.روزنامه حرف آمادگی لازم برای انتشار پاسخ مدیر حجوزیارت استان را در شفافتر شدن این موضوع دارد.
پدر و مادر من رفتن با این پرواز ما بعد اینکه شنیدیم زیر نظر سازمان حج و زیارت نیست تنمون داشت میلرزید تا برگردن که غیرمجازه
چه سرمایه گذاری و بخش خصوصی مگه جون آدمی بازی قراره اول حفظ امنیت و ثبات برای آدم باشه بعد برید سراغ سود آوری همین قضیه منا که دولت مسئولش بود و زیرنظر حج بودعربستان جواب گوی دولت نبود چه برسه ی آژانس معمولی تازه بازم میگم این مسئولیت نپذیرفتن از سمت حج یعنی مسئولیت نپذیرفتن دولت خدا به داد برسه سرمردم چی میخواد بیاد خب ببندید این آژانسا رو که پدر مادرای ما که دلشون ذوق زیارت دارن نرن باهاشون تازه حتی انتقاد هم داشتن که ما خواستیم پیگیری کنیم نذاشتن
با سلام و احترام ، ضمن تشکر از سردبیر محترم روزنامه “حرف ” موارد ذیل با توجه به دو مطلب ارائه شده مربوط به دفتر ماجراجویان کرانه پارس در سایت حرف آنلاین در روز چهارشنبه 30بهمن ماه جهت اطلاع رسانی به عموم مردم شهید پرور استان در قبال فعالیت های آزاد و خارج از چارچوب بعضی دفاتر وشرکتهای فاقد مجوز زیارتی بحضورتان ارسال میگردد .
ابتدا قوانین ومقررات موجود.
1- ماده 7 قانون اصلاح مواد 2 و 7 قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی ، که صدور یا تمدید هرگونه مجوز تأسیس و ایجاد دفاتر خدمات سیاحتی و زیارتی و تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی و نیز تعلیق یا لغو آن را به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( که سازمان حج نیز زیرمجموعه آن است ) نموده است .
2- تبصره 2 ماده 7 قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مبنی بر اینکه کلیه اشخاصی که بدون اخذ مجوز مبادرت به فعالیت غیرمجاز زیارتی می نمایند را مستحق جریمه نقدی از 5 تا 10 میلیون ریال و تعطیلی دائمی محل کار دانسته که جریمه مذکور بر اساس مصوبه مورخه 11/10/79 شورای عالی ایرانگردی و جهانگردی به 50 تا 100 میلیون ریال افزایش یافته است .
3- بند پ ماده 1 تصویبنامه شماره 14404/ت 23203 هـ مورخه 5/4/1380 هیأت محترم وزیران که ثبت نام ، تنظیم و انجام مسافرتهای زیارتی به داخل و خارج از کشور ، ذخیره مکان و هرگونه خدمات زیارتی را بر عهده دفاتر خدمات زیارتی و تحت قوانین و مقررات حج و زیارت قرار داده است .
4- ماده 3 تصویبنامه فوق الاشاره مبنی بر اینکه : کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به فعالیتهای مسافرتی ، سیاحتی ، جهانگردی و زیارتی می نمایند ، موظفند حسب مورد مجوزهای لازم را مطابق مواد این آئین نامه از مرجع مربوط ، اخذ نمایند . در غیر اینصورت نیروی انتظامی با معرفی مرجع مربوط از فعالیت آنان ممانعت بعمل آورده و متخلفان را به محاکم دادگستری دلالت می نماید .
5- تصویبنامه شماره 81903/1901 مورخه 9/5/84 شورای عالی اداری که صدور مجوز فعالیت دفاتر خدمات زیارتی را به سازمان حج و زیارت که وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد واگذار نموده و همچنین اهداف و وظایف آن سازمان را مشخص نموده است .
6- ابلاغیه مصوبات جلسه راهبردی سیاست خارجی 8923 ( 19/10/89 ) شورایعالی امنیت ملی ، مبنی بر اینکه گفتگو ، مذاکره ، عقد قرارداد و اعزام زائر به عتبات عالیات عراق منحصراً در اختیار سازمان حج و زیارت قرار گرفته و سازمان حج موظف گردید اعزام زائران به عراق را به گونه ای طراحی ، مدیریت و اجرا نماید تا اولاً مورد تأیید نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت بوده ، ثانیاً از سفر انفرادی شهروندان ایرانی به عراق جلوگیری نموده و ثالثاً ساز و کار اجرائی اعزام زائران تأمین کننده امنیت ، رفاه و آسایش برای زائران و عزت و سربلندی برای جمهوری اسلامی ایران باشد .
7- امریه حاکمیتی مقام معظم رهبری ثبت شده در بعثه مقام معظم رهبری به شماره 31718 مورخه 12/5/77 مبنی بر : سفارش اکید به سایر دستگاههای غیر مرتبط که دخالتی در امر حج و زیارت نکنند .
8- مصوبه شماره 205704/39166 مورخه 8/11/87 هیأت محترم وزیران مبنی بر اصلاح بند 1 تصویبنامه شماره 154592/38772 مورخ 24/9/86 که صراحت دارد : دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز بند ب از سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، صرفاً اجازه خواهند داشت نسبت به انجام تورهای زیارتی و سیاحتی ورودی از کشور عراق اقدام نمایند .
بنابرین با توجه به قوانین ،مصوبات شورای عالی امنیت ملی ، فرمان حاکمیتی مقام عظمای ولایت وتصویبنامه های هیئت محترم وزیران که در دولت محترم تدبیر وامید نیز در حال اجرا میباشد در پاسخ به موارد مطروحه ، موارد ذیل جهت روشن شدن اذهان عموم مردم عزیزونویسنده محترم ارائه میگردد:
1- در حال حاضربیش از 220 کارگزار بخش خصوصی که حدود 80 درصد افراد آن را از نیروهای جهانگردی دارای بند (ب) تشکیل میدهند با دریافت مجوز زیارتی برابر مقررات سازمان حج وزیارت مشغول انجام امور حج، عمره وعتبات زائران میباشند بنابرین حج وزیارت از نادر دستگاههای اجرایی استان بوده که تنها 3 درصد از بودجه عمومی استفاده و97 درصد بودجه آن اختصاصی میباشد( یعنی رعایت دقیق اصل 44 قانون اساس که مقام معظم رهبری اعلام فرموده اند) وحتی برای این 3 درصد نیز تابع بودجه استانی نمیباشد فلذا حج وزیارت نه تنها هیچ سنگ اندازی در مقابل بخش خصوصی نمی نماید بلکه مشوق بکار گیری بخش خصوصی برابر قوانین ومقررات میباشد برای اثبات ادعا در سال گذشته از آنجاییکه اکثر دستگاهها مجاب واگذاری امور خود به پیشخوان دولت بودند سازمان حج وزیارت با داشتن 2500 دفتر زیارتی کشور از این امر مستثی وهمین دفاتر زیارتی بعنوان پیشخوان بخش خصوصی برای ارائه خدما ت مورد قبول قرار گرفتند . دفتر ماجراجویان وسایر دفاتر جهانگردی نیز می توانند ضمن داشتن بند (الف) و(ب) می توانند بند (پ) را نیز برابر مقررات دریافت وبه امور زیارتی بپردازند. مثل دفتر ایشان 220 دفتر در استان نیز قادر به راه اندازی پرواز میباشند ولیکن از آنجاییکه با توجه به منابع محدود در عراق بخصوص کمبود هتل مرغوب ، آنان تابع مقررات سازمان میباشند .
2- در حاضر از طریق شرکت مرکزی سراسری ایران (شمسا) که مادر تمامی شرکتهای استانی میباشد تاکنون 3پرواز چارتر شده وپرواز چهارم نیز کار خود را 13 بهمن سال جاری آغاز خواهد کرد (مجموعا 4 پرواز )، ضمن اینکه همین الان نیز شرکت مرکزی زیارتی استان این آمادگی رادارد چنانچه دفتر ماجراجویان وسایر دفاترزیارتی استان نیز پکیج قیمتی خود را برابر مقررات سازمان ارائه نمایند از خدمات ایشان نیز استفاده نماید. سئوال اینجاست چرا نویسنده محترم اشاره ای به 4 پروازی که توسط دفاتر زیارتی مجاز خصوصی از فرودگاه ساری اجرا میشود اشاره نمی نماید .
3- با توجه به موارد بالا ما در استان 220 شرکت زیارتی سرمایه گذار داریم نه یک دفتر بنام دفتر بنام ماجراجویان ، اصلا” اگر دقت کنیم در بعد اعزام مسافر با توجه به اینکه زائر از ماهها قبل مبالغ هزینه سفر را بصورت کلی پرداخت می نماید آیا دفاتر از آورده نقدی خود استفاده می نمایند حتی سازمان حج وزیارت هم همینظور آیا میشود گفت سرمایه گذاری ؟ سرمایه گذاری زمانی اتفاق می افتد که دفاتر جهانگردی برابر تصویبنامه هیئت وزیران(بند 8 فوق) جهانگرد از خارج کشور وارد ایران نمایند(واردات ارزاز خارج است که ترازبازرگانی را مثبت می نماید ) نه اینکه زائر آماده راکه می بایستی برابر مقرارات نظام اعزام گردند بدون مدیر راهنما وروحانی گزینش شده اعزام نموده ومبالغ بی حد وحصری نیز از آنها اخذ وهیچ مقرراتی نیز بر آنها حاکم نمی باشدکه ذیلا” خواهد آمد. بنابرین نویسنده محترم باید بداند وقتی صادرات ارز داریم کمکی به حل مشکل تحریم نخواهد کرد .
نکته : گرچه اعزام بیش از حد زائران از طریق حج وزیارت نیز با توجه به صادرات ارز از کشور به صلاح نبوده( باعث منفی شدن تراز بازرگانی در کشور خواهد شد) حج وزیارت نیز باید متعادل عمل نماید .مگر در شرایط خاص مانند اربعین سرور وسالار شهیدان.
4- نویسنده اشاره داشته درآینده ونوروزگردشگر به استان مسافرت خواهد کرد، چگونه میتوان با توجه به اعزام زائر از استان بصورت فول وبرگشت آنان با همین پرواز و هواپیما گردشگر وارد استان نمود.پس باید ابتدا گردشگر وارد کنند تا این چرخه کامل گردد نه اعزام زائر از استان ، شاهد این مدعا خود زائران میباشند.
5- دفتر یاد شده بعلت پرداخت پورسانت بالا از محل وجوه بی حد وحصر اخذ شده از زائر ان تعدادی ازکارگزاران ما را در دام خود گرفتار نموده وزائران را با مکر وحیله واینکه حج وزیارتی هستیم اغفال نموده وزائر وقتی متوجه این موضوع میشود که پای پلکان هواپیما قرار میگیرد بعنوان نمونه زائری که خواست نامش فاش نشود عنوان می نمود پدر ومادرم از طریق همین دفتر ثبت نام وعنوان نمودند دفتر دارای مجوز زیارتی از حج وزیارت میباشد زمانی متوجه غیر مجاز بودن این سفر شدم که پای پلکان هواپیما قرار گرفتم . مشخصات این فرد وافراد دیگر درسازمان موجود است.
6- در خصوص پلمپ دفتر نیز باید اعلام نماییم بر اساس ماده 3 تصویبنامه فوق الاشاره مبنی بر اینکه : کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به فعالیتهای مسافرتی ، سیاحتی ، جهانگردی و زیارتی می نمایند ، موظفند حسب مورد مجوزهای لازم را مطابق مواد این آئین نامه از مرجع مربوط ، اخذ نمایند . در غیر اینصورت نیروی انتظامی با معرفی مرجع مربوط از فعالیت آنان ممانعت بعمل آورده و متخلفان را به محاکم دادگستری دلالت می نماید . بنابرین این موضوع فقط مختص دفتر فوق نبوده بلکه هردفتری که قوانین ومقررات مربوطه را رعایت ننماید را مشمول خواهد شدوما همه تابع قانون واحکام محاکم قضایی خواهیم بود، حکمهای فراوانی در سالهای گذشته صادر ودر سوابق محکومین موجود میباشد.
7- سازمان حج وزیارت نیز بعنوان یک نهاد فرهنگی تابع محض فرمایش مقام عظمای ولایت بوده ودقیقا” از بخش خصوصی حمایت می نماید ولی خود معظم له وقتی متوجه دخالت بعضی دستگاهها در امور حج وزیارت میشود فرمان حکومتی خود را بشرح ذیل صادر می نماید
” چون گفته شد بنیاد مستضعفان در صدد راه اندازی کاروان زیارتی است به آن بنیاد وسایر دستگاههای غیر مربوط به این امر اکیدا” سفارش شود که دخالتی در امر حج وزیارت نکنند ” ( امریه حاکمیتی مقام معظم رهبری ثبت شده در بعثه مقام معظم رهبری به شماره 31718 مورخه 12/5/77 ) بنابرین این فرمان رهبری مشمول هردستگاه یا هرشرکتی که بخواهند بدون مجوز دخالتی در امور حج وزیارت نمایند خواهد شد. یادر بحث ادغام حج وزیارت با جهانگردی مقام معظم رهبری صراحتا” مخالفت خود را با ادغام اعلام نموده اند.
8- درخصوص جلسه مدیریت حج استان با معاونین محترم استانداری نیز به اطلاع میرساند 2جلسه با دومعاون محترم برگزار ومستندات لازم به آنان واستاندار محترم جناب آقای دکتر فلاح ارائه گردید که ان شااله با همدلی وهمفکری رهنمودهای لازم را ارائه خواهند فرمود .
در پایان مشکلاتی که دفاتر غیر مجاز برای زائران ایجاد می نمایند ومصادیق آن ازسوی مدیر کل محترم عتبات مقدسه کشور به این مدیریت ابلاغ شده جهت آگاهی شما و عموم مشتاقان زیارت عتبات عالیات ذیلا” اورده میشود.
1-عدم قرار داد امنیت : اکثر زائرین اعزامی به عتبات عالیات توسط کاروانهای غیر مجاز از پوشش امنیتی داخل خاک عراق بهره مند نمی باشند و با توجه به موقعیت و شرایط حساس کشور عراق وجود نیروی امنیتی یکی از راهکارهای کاهش خطرات احتمالی و حفاظت از جان و مال زائرین می باشد که این مهم فقط از طریق کاروانهای زیارتی تحت پوشش سازمان حج و زیارت میسر می باشد.
2-عدم وجود بیمه ویا کامل نبودن آن: اکثر دفاتر زیارتی غیر مجاز به منظور کاهش هزینه های زائرین اقدام به پوشش بیمه ای زائرین ننموده ویا با حداقل قیمت نموده و در صورت بروز حوادث غیر قابل پیش بینی شرکتهای بیمه ای پاسخگو نمی باشند به همین دلیل بیشترین خسارت به زائرین وارد می شود ،درحالی که کلیه زائرین اعزامی از طریق سازمان حج و زیارت با حداکثر سقف بیمه و خدمات بیمه ای در کشور عراق و ادامه طول درمان در صورت نیاز در ایران اقدام می نمایند.
3-عدم قرارداد با مرکز پزشکی :اعزام زائرین با دفاتر غیر مجاز به دلیل عدم برخورداری از خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت موجب مشکلاتی برای زایرین می گردند این درحالی است که کلیه زائرین اعزام شده از طریق سازمان حج و زیارت با توجه به قرارداد منعقد شده با مرکز پزشکی حج تحت پوشش می باشند .
4-تحویل ارز همراه زائرین:دفاتر زیارتی غیر مجاز امکان تهیه ارز همراه برای زائرین را نداشته درحالی که باتوجه به مرتبط بودن سیستم ثبت نام زائرین عتبات با سیستم بانک مرکزی در صورت وارکردن کد ملی زائر در سیستم بانک ملی و وجود مشخصات زائر ،امکان پرداخت ارز همراه به زائرین امکان پذیر است.
5-تعداد ایام سفر 6 روز یا 5 روز : بعضاً مشاهده گردیده که دفاترغیر مجاز با اعلام طول سفر 6 یا 5 روز از زمان حرکت تا بازگشت به ایران را محاسبه کرده و مسیر رفت و برگشت را نیز جزء اقامت زائرین محسوب می نمایند.
6-باتوجه به گزارشات واصله دربرخی از کاروانهای هوائی شب آخر به بهانه زیارت مرقد مطهر حرعلیه الرحمه پس از خروج از هتل و زیارت به سمت فرودگاه حرکت مینمایند که موجب کسر پرداخت یک شب اسکان هتل می گردد.
7-در پروازهای هوائی دفاتر غیر مجاز معمولاً یک وعده صبحانه را به بهانه سرو در هواپیما حذف می کنند .
8-در اعزام زائرین از طریق دفاتر غیر مجاز معمولاً به بهانه اینکه یک شب بیشتر در کربلا اسکان داشته باشند بصورت عبوری زیارت کاظمین را انجام می دهند و غذا نیز از طریق عتبه حرم سرو می گردد .
9- برخی دفاتر غیر مجاز با اسکان بیشتر در نجف اشرف وبردن زائرین به صورت عبوری به کربلا باعث نارضایتی زائرین را فراهم می آورند و پس از بازگشت نیز به دلیل اینکه زائر با دفاتر غیر مجاز اعزام شده است جهت رسیدگی به حقوق پایمال شده خویش متحمل سختی فروانی می گردد.
10-نداشتن ستاد عملیاتی در عراق: دفاتر غیر مجاز به دلیل نداشتن توان اجرائی و تحت حمایت نبودن به سازمان حج و زیارت هیچگونه ستادی در کشور عراق به منظور پیگیری امور زائرین نداشته و در صورت هرگونه حادثه و پیشامد احتمالی بیشترین آسیب به زائرین خسارت دیده وارد می شود.
11-عدم اسکان در مهمانسرای مرزی: سازمان حج و زیارت به منظور رفاه حال زائرین عتبات عالیات در شهر های مرزی منتهی به کشور عراق اقدام به ایجاد مهمانسرا نموده است که علاوه بر رفع خستگی زائرین ،ایجاد برنامه های فرهنگی از قبیل برگزاری مراسم زیارت عاشور،نوحه خوانی نسبت به تقویت فضای معنوی کاروان اقدام می نماید ،درحالی که دفاتر غیر مجازسعی می کنند به نحوی برنامه ریزی کنند که زایرین شب تا صبح را مسیرطی نموده و نیز در شهرهای مرزی بامنتظر نگه داشتن زائر در اتوبوس ویا در نقطه صفر مرزی موجب خستگی بیش از حد زائر می گرددند و در نتیجه میزان صبر و شکیبائی زائر کاهش یافته و موجب بروز برخوردهایی نیز می گردد.
12-پرداخت هزینه غذای بین راهی توسط زائر:در سفرهای زیارتی که از طریق دفاتر غیر مجاز صورت می گیرد زائر هزینه غذای بین راهی خود را می بایست پرداخت نماید ،درحالی که اعزام زائرین از طریق سازمان حج و زیارت پس از پرداخت هزینه سفر ،در طول سفر هیچگونه وجهی پرداخت نمی گردد.
13-پرداخت هزینه کاظمین توسط خود زائر:یکی دیگر از هزینه هائی است که توسط خود زائرین پرداخت می شود هزینه تشرف به کاظمین و زیارت ضریح متبرک امام جواد(ع) وامام موسی کاظم (ع) می باشد .
14-پرداخت ورودیه فرودگاه نجف توسط خود زائر: اعزام زائرین با پروازهای هوائی به کشور عراق توسط دفاتر غیر مجاز و پرداخت ورودیه فرودگاه شهر نجف اشرف از دیگر هزینه هائی است که زائرین خودشان پرداخت می نمایند ،درصورتی که در اعزام های هوائی از طریق سازمان حج و زیارت و پس از ورود به فرودگاه نجف اشرف از زائرین هیچگونه وجهی دریافت نمی گردد.
15-استفاده از گوشت بوفالو به جای گوشت گوسفند:در تهیه و سرو غذا در هتل هائی که کاروانهای غیر مجاز اسکان دارند مشاهده گردیده است که از گوشت بوفالو 5000دیناری بجای گوشت گوسفند16500ایرانی دیناری استفاده می گردد.
16-خدمات هتل: به منظور کاهش قیمت،کاروانهای غیر مجاز در هنگام اسکان زائرین در هتل ،خدمات از هتل نمی گیرند و خدمات را خودشان انجام می دهند که باعث کاهش کیفیت خدمات و اعتراض زائرین می گردد.
17-تعداد اطاق و تخت در هتل :دفاتر زیارتی غیر مجاز به منظور افزایش سود دهی و کاهش هزینه ها معمولا از اطاقای 3 و یا 4 تخته ومجموع 11 یا 12 اطاق استفاده می کنند ،درحالی که زائرین اعزامی از طریق سازمان حج و زیارت در اطاقهای 2 و 3 تخته اسکان داده می شوند و تعداد اطاقها نیز 17 باب می باشد.
18-معمولاً دیده شده است که قیمتهای ارائه شده دفاتر غیر مجاز از قیمتهای سازمان نیز پائین تر بوده ولی در کنار آنها قیمتهائی بالاتر از نرخ سازمان نیز مشاهده گردیده است.
19-به منظور حمل بار در کشور عراق ، دفاتر غیر مجاز مجددا هزینه گاری دستی را از زائرین دریافت می گردد.
روابط عمومی مدیریت حج وزیارت مازندران