ساخت هتل های لوکس مبتنی بر معماری سنتی،یک تیر با دو نشان
حرف آنلاین/ سارا ربیعی: ساخت امکانات رفاهی و هتل ها در نقاط بکر به همراه بازسازی و بهسازی روستاها در کناراشاعه فرهنگ غنی استان مازندران در این نقاط،عاملی اساسی در جذب گردشگر و جلوگیری از نابودی الگوهای سنتی است. درسالهای اخیر موفقیت برخی از آثار معماری بخصوص معماری هتل ها و امکانات رفاهی در جذب […]
حرف آنلاین/ سارا ربیعی: ساخت امکانات رفاهی و هتل ها در نقاط بکر به همراه بازسازی و بهسازی روستاها در کناراشاعه فرهنگ غنی استان مازندران در این نقاط،عاملی اساسی در جذب گردشگر و جلوگیری از نابودی الگوهای سنتی است. درسالهای اخیر موفقیت برخی از آثار معماری بخصوص معماری هتل ها و امکانات رفاهی در جذب گردشگران به شهرهای بعضا غیرمطرح و ناشناخته موجب توجه جهانی به نقش معماری در رونق و توسعه گردشگری شده است به طوری که مدیران شهری و بسیاری از مسئولان هتل های لوکس و معتبر در تلاشند تا با به خدمت گرفتن معماری درحوزه گردشگری،نقشه فرهنگی کره خاکی را تغییر دهند.
در حوزه گردشگری دو مبنا مطرح است،ابتدا مکان تفریحی-توریستی و دیگری نوع خدمات و امکانات رفاهی که این عامل در ماندگاری گردشگران در آن مکان،جذب سرمایه و ورود هرچه بیشتر گردشگران عنصری اساسی تلقی می گردد.استان مازندران بخصوص غرب استان،به دلیل مواهب و جاذبه های طبیعی دارای پتانسیل های گردشگری و توریستی زیادی می باشد اما نبود مکانهای سکونتگاهی و هتل های مناسب مطابق با فرهنگ و آداب و رسوم این دیار و برای همه قشرها با درآمدهای مختلف جای بسی نگرانی درحوزه صنعت گردشگری است.
بسیاری از الگوهای سنتی امروزه در زیر چرخ های تکنیک های نوین شهرسازی و ساخت بنا بخصوص در ساخت امکانات رفاهی همچون هتل ها در حال له شدن است و سبک های معماری بسیاری از اماکن تفریحی و توریستی در استان هیچ سنخیتی با فرهنگ مردمان این دیار ندارد.همین نکات ما را برآن داشت با مدرس حوزه معماری در دانشگاه،سرکارخانم مهندس مهری در این زمینه به گفت و گو بنشینیم تا این موضوع را بیشتر به زیرذره بین برده و راهکارهای جذب گردشگران بیشتر با توجه بیشتر به سبک معماری سنتی در ساخت امکانات رفاهی را بررسی کنیم.
* آیا نوع معماریی امکانات رفاهی و تفریحی می تواند در صنعت گردشگری استان مازندران تاثیرگذار باشد؟
معماری مکمل بسیاری از آیتم های دیگر چون اقتصاد،فرهنگ،سیاست و… می تواند نقشی اساسی در رشدصنعت توریسم داشته باشد.اما نکته ای که در امر معماری امکانات رفاهی و جذب گردشگر حائز اهمیت است و باید به آن توجه داشت این است که همواره صنعت هتلداری و بخش تفریحی اقامتی یکی از مهمترین زیرساختهای گردشگری ست ، در طول سالیان گذشته تا کنون این حوزه تضمین کننده رفاه گردشگران بوده است و ضعف در این سیستم می تواند موجبات کم شدن گردشگران را سبب شود.باید گفت تنها پیشینه کهن شهر،میراث های گرانبهای تاریخی و فرهنگی برای توسعه گردشگری کافی نیست بلکه تک تک شهرهای استان مازندران نیازمند زیرساخت های مناسب شهری منبطق با فرهنگ آن شهر ، آگاهی به شرایط گردشگران و تامین خواسته های آنان است.
* با توجه به اینکه استان مازندران یکی از قطب های گردشگری کشور است، چطور می توان معماری هتل ها و خدمات رفاهی مازندران را که جز زیرساختهای مهم گردشگریست در خدمت جذب گردشگربکار گرفت؟
ابتدا باید میزان پتانسیل جذب گردشگر را با توجه به بسترآن سنجید.به عنوان مثال اگر بادیدی همه جانبه به موضوع نگاه کنیم پتانسیل های گردشگری در شرق و غرب استان مازندران باهم متفاوت است ،در غرب مازندران به دلیل ورود بیشتر مسافرین ظرفیت ها و قدرت مانور بیشتری در بخش امکانات رفاهی و تفریحی می طلبد.باید این را هم اذعان داشت که در مازندران یک سری گردشگرخاص با درآمدهای اقتصادی مشخص وجود ندارد،اگر بخواهیم توجه تمامی اقشارچه گردشگران داخلی و چه خارجی را به مازندران جلب کنیم باید از اسکان های موقت،هتل هایی با درجات متوسط و بالا و متل ها با سبک و معماری لوکس و درعین حال مطابق با سنت و فرهنگ مازندران بهره بگیریم.همچنین می توان اسکان هایی موقت با توجه به نوع طبیعت هر شهر و با هزینه های اندک برای گردشگران تعبیه نمود تا گردشگران ضمن بهره بردن از طبیعت بکر از لحاظ اسکان وامانات رفاهی به مشکلی برنخورند.
* برای احداث هتل ها به عنوان یک معمار کدام سبک را ترجیح میدهید،سنتی یا مدرن و تکنیکال؟
اگر بخواهیم از دید معمارانه و یک معمار به این موضوع نگاه کنیم باید گفت آمیزش معماری مدرن با معماری سنتی می تواند بنایی را خلق کند که هم فرهنگ یک ملت را در خود دارد هم مطابق با نیاز روز است.ساخت هتل هایی که در بطن معماری نوین به معماری بومگرا و زمینه گرا متناسب با منطقه مورد نظر می پردازند قطعا نه تنها گردشگران داخلی که گردشگران خارجی را نیز برای اقامت بیشتر در آن منطقه وسوسه می کند. همچنین زیرساختهای ما باید آمادگی جذب گردشگرانی را دارا باشد که ارزآوری دارندپس باید فضایی خلق کنیم که جدا از بحث آسایش، تمامی نیازهای گردشگران را پاسخگو باشد درعین حال که طراحی این بناها باید طوری باشد که بتواند منطقه خود را نیز تعریف کند و درواقع شاخص منطقه خود باشد.
* چطورمیتوان میراث های کهن معماری ، که جز میراث های ارزشمند فرهنگ طبرستان است را به گردشگران داخلی و خارجی شناساند؟
در این عصر،شاید تبلیغات و رسانه ها مهمترین راهکار برای شناساندن میراث های کهن و جذب گردشگران به یک منطقه باشد.اگربتوانیم فضاهای معماری،جاذبه ها و بناها را از طریق وسایل ارتباط جمعی به طور درست و جذاب معرفی کنیم قطعا گامی اساسی در جهت رشد و شکوفایی صنعت گردشگری برداشته ایم.
* چه کنیم که در عین حال که از لحاظ زیرساختی و امکانات تفریحی-توریستی خود را مهیای توسعه صنعت گردشگری می کنیم به طبیعتمان لطمه ای وارد نشود؟
باید گفت بسیاری از فضاهای تفریحی-توریستی و پروژه های در حال اجرا در استان مازندران در حال حاضر با این هدف کلید خورده اند.از آنجا که طراحی فضای توریستی-تفریحی و موافقت اصولی آن زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است باید این ارگان با دقت مکانهایی را برای ساخت این فضاها تعبیه کند که به محیط زیست لطمه ای وارد نشود و باید ساخت بناها با تکیه برالگوهای سنتی منطقه صورت بگیرد.فضاهای تفریحی نباید به فضای شهری بسنده کند بلکه در جهت احیای فرهنگ روستاو بهسازی آن نیز اقدامات اصولی انجام شود.جلوی تخریب جنگلها نیز هرچند برای ساخت زیرساختها باشد، باید گرفت و نباید چیزی را فدای چیز دیگری کرد باید تعامل بین طبیعت و زیرساختها برقرار شود.
* این گفت و گو در صفحه گردشگری شماره چهارشنبه 28 آبان روزنامه حرف مازندران چاپ شده است.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0