برگزاری ویژه برنامه سوم خرداد در مرکز فرهنگی دفاع مقدس مازندران

حرف آنلاین: ویژه برنامه سوم خرداد امروز با حضور مسئولین استانی و خانواده‌های شهدا در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران برگزار شد.

همزمان با سوم خرداد سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر قهرمان ویژه برنامه سوم خرداد امروز با حضور مسئولین استانی و خانواده‌های شهدا در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران برگزار شد.

سردار «عبدالله ملکی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و چهلمین سالگرد حماسه فتح خرمشهر اظهار داشت: رزمندگان ما با کمترین امکانات نظامی در هشت سال دفاع مقدس قهرمانانه حماسه‌ها آفریدند که باید درس ایثار را از این بزرگمردان بیاموزیم.‌

وی با اشاره به میزبانی مازندران از پیکر هشت شهدای خوشنام در استان مازندران گفت: مراسم شب وداع با این شهدا امشب در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان برگزار می‌شود.

سردار ملکی با بیان اینکه به مناسبت سوم خرداد برنامه های مختلفی از گلوگاه تا رامسر در شهرستانها برگزار می شود، افزود: فتح خرمشهر درس ایستادگی، مقاومت و استقامت به ما آموخت.

این مسئول ادامه داد: ارتشیان قهرمان و تکاوران نیروی دریایی در کنار بسیجیان، پاسداران و نیروی‌های ژاندرمری آن زمان و عشایر ایستادند تا خرمشهر آزاد شد.

وی با بیان اینکه اطاعت‌پذیری، صبوری و آزادگی درس حماسه مقاومت فتح خرمشهر بود، اضافه کرد: رزمندگان اسلام با توکل و وحدت در حماسه آزادسازی خرمشهر پیروز شدند و امام راحل نیز فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد.

سردار ملکی بیان داشت: هشت سال دفاع مقدس، با توجه به کمبود امکانات و تجهیزات نظامی و جیره غذایی درس اقتصاد مقاومتی به رزمندگان ما آموخت.

وی گفت: خرمشهر ۵۷۸ روز به اسارت دشمن درآمد و قریب به ۶ هزار شهید و حدود ۲۴ هزار جانباز تقدیم سرزمین اسلامی شد که رزمندگان ما شجاعانه خرمشهر را فتح کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند خرمشهرها در پیش داریم، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی، مبارزه فرهنگی با دشمن، قدرت و اقتدار سیاسی، آبادانی فتوحات دیگر خرمشهرهای ما هستند و باید در هر سنگری گوش به فرمان ولی فقیه باشیم.

مکتب عاشورایی در سوم خرداد تداعی می‌شود

«محمدعلی نوبخت» فرماندار ساری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا برگزاری این مراسم را تجدید بیعت با ولی‌فقپه و آرمان‌های نظام و انقلاب دانست و اظهار داشت: سوم خرداد چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر تجلی مقاومت، ایثار، شهادت، عشق، عرفان و ولایت پذیری است.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی با حکمرانی مقاومت و انتظار و جامعه آرمان‌خواه و سلطه‌ناپذیر در جهان امروزی همچون نگین درخشانی می‌درخشد.

نوبخت ادامه داد: روشنفکران برج عاج نشینی که ساختار نظام جمهوری اسلامی را مبتنی بر ادبیات و گفتمان خاص می‌دانند بدانند جامعه آرمان‌خواه و سلطه ناپذیر با همبستگی و وحدت و شجاعت و ولایت پذیری در جهان امروزی می‌درخشد و این قله آرمانی است که ما از شهدا آموختیم.

این مسئول با گرامیداشت شهادت امام جعفر صادق (ع)، به رابطه بین شهادت امام جعفر صادق (ع)، مکتب جعفری با سوم خرداد و میزبانی هشت شهید گمنام اشاره کرد و گفت: ما از مکتب جعفری قدرت علم و فقه سیاسی شیعه را می‌آموزیم.

وی با بیان اینکه ما از سوم خرداد همبستگی و وحدت و شجاعت را می‌آموزیم، بیان داشت: ما از شهدای خوشنام ولایت بی‌چون و چرا و تبعیت بی‌چون و چرا از رهبر معظم انقلاب و امام را آموختیم و این رمز پیروزی و موفقیت ماست.

نوبخت افزود: مکتب عاشورایی برای ما در سوم خرداد تداعی می‌شود و ما با شعار «ما مقاوم هستیم» و «ما می‌توانیم» در این گردنه حساس نظام اسلامی با همدلی و هماهنگی و هم‌پذیری عبور خواهیم کرد.

فرماندار ساری اظهار داشت: سخن رهبر معظم انقلاب که فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد» قدرت الهی را به ما می‌آموزد که ما مغرور نشویم و به پارادایم‌های نظام اسلامی احترام بگذاریم.

این مسئول عنوان کرد: امام، انقلاب، اسلام، ولایت مطلقه فقیه و مستضعفین جزو کلید واژه‌هایی هستند که هر وقت ما به آن‌ها توجه کردیم موفقیت حاصل شد و هر وقت آن را کمرنگ دیدیم دچار چالش شدیم.

نوبخت با بیان اینکه کلمه مستضعفین مهمترین موضوع نظام اسلامی است و همه ما در قوای مختلف و نهاد‌های مختلف باید به آن بپردازیم، تصریح کرد: باید از تجملات دوری کنیم و مشی شهدا و توصیه رهبر معظم انقلاب را در خصوص ساده زیستی رعایت کنیم تا به قله‌های آرمانی برسیم که شهدا از ما راضی باشند.

وی با عنوان اینکه فرهنگ ولایت پذیری، مقاومت، ایثار، جهاد، خودباوری دینی و ملی، همبستگی، همدلی، شجاعت و توکل به خدا کلیدواژه‌هایی است که در گام دوم و دهه پنجم انقلاب ما را به موفقیت می‌رساند، اظهار داشت: ما در این مسیر ثابت قدم هستیم و درسی که از شهدای سوم خرداد درس گرفتیم که در راه خدا از هیچکس جز خدا نباید ترسید.

نوبخت با بیان اینکه شهدا به ما آموختند که نباید به دشمن لبخند زد، گفت: در برخی دولت‌ها اتکا به دشمن کردیم و لبخند پاسخگو نیست و ما از شهدا آموختیم که مقاومت کنیم چرا که ما فرهنگ انتظار و مهدویت را سرلوحه کار خودمان می‌دانیم و در دولت سیزدهم تبعیت بی‌چون و چرا از ولایت مطلقه فقیه و دفاع از آرمان‌های امام و شهدا و ایجاد رفاه و آرامش و آسایش برای مردم مد نظر است.

وی با بیان اینکه همه ما برای انقلاب کار می‌کنیم، بیان داشت: بقا و استمرار انقلاب اسلامی برای ما مهم است و در این مسیر به هیچ احدی نباید تعارف کنیم.

این مسئول با بیان اینکه نظام اسلامی برای ساعت فکر، فهم، ایمان و عاطفه و عمل و رفتار ما برنامه دارد و ساختار نظام اسلامی مبتنی بر گفتمان آزادی محور است، عنوان کرد: روشنفکران برج عاج نشین نمی‌توانند شورا و انتخابات ما را و سوم خرداد و شهدای خوشنام ما را ببینند و باید مراقب باشیم فریب دشمنان را نخوریم و منویات رهبر معظم انقلاب را پیاده کنیم.

فرماندار ساری خاطرنشان کرد: آنچه برای ما مهم است و ما را به قله‌های آرمانی می‌رساند و در حکمرانی مقاومت و انتظار و جامعه آرمان‌خواه و سلطه ناپذیر موفق می‌کند تبعیت بی‌چون و چرا از ولایت مطلقه فقیه است.

مقاومت خرمشهر موجب حفظ خوزستان شد

«احمد کوهستانی» یکی از فرماندهان دفاع مقدس اظهار داشت: با مطالعه تاریخ مشاهده می‌کنیم که خرمشهر برای حاکمان و دولتمردان اهمیت داشت بعد از انقلاب ۳۴ روز مقاومت شد تا خرمشهر بماند.

وی با بیان اینکه مقاومت خرمشهر موجب حفظ خوزستان شد، گفت: تجهیزات و تسلیحات نداشتیم با مهمات غنیمت گرفته شده از عملیات فتح المبین نیرو‌ها را مسلح و عملیات بزرگ الی بیت المقدس را آغاز کردیم.

این فرمانده دفاع مقدس با بیان اینکه ۲۴ روز عملیات در گرمای جنوب و عملیات بیت المقدس دو تیپ نور و بیت المقدس وارد عمل شدند، ادامه داد: هماهنگی نیروی هوایی ارتش، پدافند زرهی، توپخانه قوی کنار بسیجیان جواب داد تا شهر فتح شود.

کوهستانی اضافه کرد: در جبهه دفاع مقدس همه یکرنگ و یکدست بودند با ایمان کامل به فکر هم بودند و به یکدیگر روحیه می‌دادند.

وی خاطرنشان کرد: عملیات بیت المقدس تنها عملیاتی بود که هم ما و هم دشمن می‌دانست هدف و مقصدمان کجاست و در این عملیات ۱۹هزار و ۵۰۰ اسیر از ۳۴ کشور داشتیم./روابط عمومی