برگزاری از محفل این شانزده رفیق با رونمایی از هشت کتاب

حرف آنلاین: محفل "این شانزده رفیق " درخصوص زندگینامه شهدای خانطومان به‌مناسبت گرامیداشت روز قلم در سالن آمفی تئاتر شهید باغبانی حوزه هنری مازندران با رونمایی از هشت کتاب درباره این برگزار شد.

مسئول دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری کشور در مراسم رونمایی از کتاب این شانزده رفیق با بیان اینکه آینده ادبیات مقاومت آینده روشنی است، اظهار کرد: این ادبیات در دنیا با عنوان ادبیات امید شناخته می‌شود برای خودش قیمت دارد.

نوشتن بعد از جنگ سنت است

مرتضی سرهنگی با بیان اینکه نوشتن بعد از جنگ سنت است، عنوان کرد: در تمام دنیا هر چقدر هم که از جنگ‌ها بگذرد باز هم نویسندگان قلم به‌دست هستند.

این شانزده رفیق + مازندران

وی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس توسط نویسندگان مختلف جهان دنبال میشد، افزود: در ادبیات جنگ پای انسان در میان است، همدمی هم جز انسان ندارد، در بوسنی کسانی که درباره جنگ مینویسند زندانی می‌شوند، اینها به این قیمت به این ادبیات احترام می‌گذارند.

سرهنگی با اشاره به خاطراتی از سردار سلیمانی در دوران دفاع از حرم، تاکید کرد: اقدامات این شهدا قیمت دارد، داعشی ها دولت بودند برای خودشان، بچه‌های جبهه مقاومت دمار از روزگار اینها درآوردند، اینها نیامده بودند که بروند، این ادبیات در دنیا ادبیات امید است، اگر بتوانیم خاطرات اسرای جنگی را جمع‌آوری و چاپ کنیم خوب است.

تدوین ۳۸ کتاب در حوزه شهدای مدافع حرم مازندرانی

دبیر ستاد مردمی پژوهش و تدوین آثار شهدای مدافع حرم در مازندران ضمن گرامیداشت ایام آزادسازی عملیات مهران و روز قلم، اظهار کرد: کسانی که به عشق شهدا مینویسند باید بدانند که مجموعه این کتب، کشتی نجات نسل جوان خواهد بود.

این شانزده رفیق + مازندران

سردار حمیدرضا رستمیان همچنین عنوان کرد: در تاریخ اسلام حوادث زیادی توسط کاملترین و بهترین انسان‌ها رقم خورده است، نمونه بارز آن عاشورای سال ۶۱ هجری است که الگوی همه ماست.

وی افزود: در دوران انقلاب اسلامی عاشوراها و کربلاهای زیادی را دیدیم که دفاع مقدس قله بروز آن است، کربلای خانطومان یکی از نتایج حماسه‌های دوران دفاع مقدس است، اینکه عده‌ای به عشق اهل بیت (ع) کاروانی را برای دفاع از حرم در حقیقت دفاع از امنیت حریم جمهوری اسلامی تشکیل میدهند نتیجه اش این است که کربلای خانطومان رقم بخورد.

رستمیان با بیان اینکه امروز “لبیک یا زینب (س)” همان “لبیک یا خامنه‌ای” است، گفت: خدا را شاکریم که در مازندران قهرمان حضور داریم، که در دفاع مقدس و دفاع حرم خوش درخشیده است، ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید دفاع مقدس و ۴۴ شهید دفاع از حرم دارد.

دبیر ستاد مردمی پژوهش و تدوین آثار شهدای مدافع حرم در مازندران وی از تدوین ۳۸ کتاب در حوزه شهدای مدافع حرم در مازندران و تدوین ۲۰ کتاب دیگر خبر داد و تاکید کرد: این نشان از حرکت جهادی نویسندگان این خطه دارد.

شجاعت؛ ارثی از امام راحل به شهدا رسید

معاون عملیاتی لشکر ۲۵ کربلا ویژگی بارز امام راحل را شجاعت عنوان کرد و گفت: هر کدام از شهدای ما شجاعت را به معنای واقعی در حوزه ولایت معنا کردند.

سرهنگ برادران با بیان اینکه در حوزه شهدا کار انجام شده اما کم است، خاطرنشان کرد: المان‌های شهری ما چقدر به شهدای معروف شهر ارتباط دارد؟ بنرهای موقت نیز از بین میرود، اگر ما در حوزه ظاهری و رفتاری همچون شهدا رفتار کنیم هیچ کس و هیچ چیز نمیتواند بر ما غلبه کند.

وی افزود: ما آثار خوب در حوزه شهدا کم نداریم، در این حوزه بیش از اینها میتوان کار فرهنگی انجام داد، نیاز به شجاعت در این مسیر به شدت احساس میشود.

تدوین ۱۹ کتاب نتیجه زحمات چهارساله

همچنین دبیر پژوهش و تدوین هشت کتاب شهدای خانطومان گفت: از ۱۹ اثری که از چهار سال گذشته برعهده گرفتیم ۱۰ اثر چاپ شد ۸ اثر هم آماده شده و یک اثر هم که سرگل همه کارها کارنامه عملیاتی لشکر ۲۵ کربلا در بحث عملیات خانطومان است که بسیار پرکار است.

سمیه اسلامی با بیان اینکه تیم به افتخار بچه‌های لشکر کربلا کار کردند و قرار است خروجی تقدیم بچه‌ها شود، گفت: اثر لبخندی که گم شد(خاطرات شهید سید جواد اسدی)، چهار اثر در حوزه کودک (شهیدان رادمهر، کابلی، اسدی و بلباسی) و اثرات دیگر به چاپ رسید و کتاب “این شانزده رفیق” زندگینامه ۱۶ شهید خانطومان امروز رونمایی شد.

گفتنی است؛ این محفل با تکریم از خانواده شهدای حماسه خانطومان به همراه رونمایی و تجلیل از پژوهشگران و نویسندگان هشت کتاب حماسه خانطومان همراه بود.

همچنین مرتضی سرهنگی پژوهشگر و نویسنده برجسته دفاع مقدس کشور، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران، مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران، مهدی، مدیر کل حوزه هنری مازندران، فرماندار نکا، رئیس بسیج رسانه مازندران، فرماندهان سپاه کربلا استان و شهرستان ساری و نیز خانواده‌های معزز شهدای خانطومان در این محفل حضور داشتند.

 

بیشتر بخوانید …

کتاب «این شانزده رفیق» درباره شهیدان مدافع حرم مازندران منتشر شد

کتاب «این شانزده رفیق» منتشر شد