مازندران، ناکام از ناوگان حمل و نقل بین‌المللی

گروه اقتصادی براساس اطلاعات رسمی اتاق بازرگانی مازندران حدود نیمی از کالاهای تولیدی این خطه شمال کشور به ‏دلیل نبود شرکت حمل و نقل بین المللی فعال با برند سایر استان‌ها به خارج صادر می شود و این ‏استان‌ها از مزیت کالاهای صادراتی مربوط به مازندران برخوردار می‌شوند‎.‎ از ۱۲۳‏‎ ‎هزار تن صادرات محصولات مرکبات […]

گروه اقتصادی

براساس اطلاعات رسمی اتاق بازرگانی مازندران حدود نیمی از کالاهای تولیدی این خطه شمال کشور به ‏دلیل نبود شرکت حمل و نقل بین المللی فعال با برند سایر استان‌ها به خارج صادر می شود و این ‏استان‌ها از مزیت کالاهای صادراتی مربوط به مازندران برخوردار می‌شوند‎.‎

از ۱۲۳‏‎ ‎هزار تن صادرات محصولات مرکبات و کیوی که در سال گذشته از مازندران صادر شد، صرفاً ۵ تا ۷ ‏درصد از گمرک این استان صادر و مابقی با برند و گمرک استان های دیگر از جمله گلستان و گیلان صادر ‏شد و ارزش ارزی این صادرات نیز به نام این استان‌ها به ثبت رسید‎.‎

در سطح کشور طبق آمار حدود ۶۰۰ شرکت حمل و نقل بین المللی فعال است که صرفاً مجوز پنج شرکت ‏به نام استان مازندران صادر شده و آن ها نیز تنها به صرف دایر شدن دفتر در مازندران، نام این استان را در ‏برنامه های حمل و نقل خود قرار داده اند و هنوز هیچ شرکت حمل و نقل بین المللی به نام مازندران به ‏ثبت نرسیده است.‏

شرکت های بین المللی فعال در استان از دلایل اصلی پایین بودن میزان صادرات کالاهای تولیدی این خطه ‏شمال کشور به خارج از جمله محصولات کشاورزی می دانند و معتقدند این استان پنج شرکت دارای مجوز ‏حمل و نقل دارد، اما این شرکت ها سهمی در جابجایی کالاهای صادراتی استان ندارند.‏

‏ تمام این شرکت هایی که با امتیاز این استان مجوز دریافت کردند، ناوگان حمل و نقل بین المللی خود ‏مالک ندارند و در صورت سفارش ناوگان از سایر شرکت ها می گیرند و این کار روند تامین ناوگان را طولانی ‏می کند و برای تجاری که صادرات محصولات کشاورزی را انجام می دهند این زمان نمی تواند توجیه ‏اقتصادی داشته باشد.‏

سخت گیری در صدور مجوز برای شرکت های حمل و نقل بین المللی که همراه با آزمون انجام می شود، ‏باعث شد تا سرمایه گذاران بخش خصوصی رغبتی برای دریافت مجوز نداشته باشند.‏

این آزمون براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای صدور ‏مجوز شرکت بین المللی انجام می شود و به نظر می رسد برای رفع مشکل باید مجلس نسبت به اصلاح ‏قانون اقدام کند.‏

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران در این باره می گوید: صدور مجوز برای شرکت های حمل ‏و نقل بین المللی منوط به قبولی در آزمون است که تاکنون سرمایه گذاران زیادی از استان مایل به تاسیس ‏شرکت بودند، ولی نتوانستند در آزمون تخصصی که آشنایی با حمل و نقل سه گانه (زمینی، هوایی، ‏دریایی)، قوانین کشورهای هدف صادراتی و برخی مدارک تخصصی دیگر است، قبول شوند.‏

عباسعلی نجفی به خبرنگار ایرنا گفته: ما محدودیتی برای صدور مجوز و یا سرمایه گذاری برای تاسیس ‏شرکت حمل و نقل بین المللی در استان نداریم و منوط به قبولی متقاضیان در آزمون است.‏

پای لنگ صادرات

براساس مصوبه شورای توسعه صادرات مازندران میزان ارزش کالاهای صادراتی این استان تا پایان برنامه ‏ششم توسعه باید به سه میلیارد دلار برسد  اما نبود بستر های لازم برای افزایش صادرات شاید موجب ‏شود تا دستیابی به این امر محقق نشود.‏

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران معتقد است که شرکت‌هایی که اکنون با نام این استان ‏مجوز دارند، کم تعدادند و ما نیاز داریم تا شرکت های بیشتری در استان فعال شوند تا با ایجاد رقابت بتوانیم ‏مشکل چندین ساله حمل و نقل بین المللی را برای صادرکنندگان رفع کنیم.‏

حسن خیریانپور به ایرنا می گوید: سرمایه گذار برای تاسیس شرکت حمل و نقل بین المللی با ناوگان ‏خودمالکی داریم، ولی آزمون سد راه این کار شد و با رایزنی با وزارت راه و شهرسازی به دنبال تعدیل ‏آزمون و یا حداقل برگزاری آزمون صرفاً برای متقاضیان این خطه شمال کشوریم تا بتوانیم تعداد شرکت ها را ‏افزایش دهیم.‏

وی همچنان مهمترین مشکل صادرات مازندران را نبود شرکت های حمل و نقل بین المللی قوی با ناوگان ‏خودمالکی می داند. در سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون دلار کالا از مازندران به خارج از کشور صادر شد که ‏با احتساب کالاهای تولیدی این استان که از استان های دیگر به خارج صادر شد، ارزش این صادرات به یک ‏میلیارد دلار می رسد.‏

شرکت های حمل و نقل کاغذی

احمد حسین زادگان در جلسه شورای بخش خصوصی و دولت در سال گذشته با تاکید بر رفع موانع ‏صادرات گفت: با رفع موانع صادرات حرکت به سمت توسعه پایدار را سرعت می بخشیم.‏

به نوشته ایلنا، استاندار مازندران با بیان اینکه بدون حمل و نقل بین المللی صادرات رونق نخواهد گرفت، ‏افزود: آنچه در وهله نخست برای برنامه ریزی جهت تحقق صادرات لازم است، احصای توانمندی های ‏دستگاه ها، شناسایی ظرفیت های خالی و نیازمندی ها در بخش تولید برای تقویت ظرفیت ها است.‏

حسین زادگان به ظرفیت تجاری  میان ایران و اتحادیه ارواسیا اشاره و آن را فرصتی بی‌نظیر توصیف کرد که ‏تجار و بازرگانان ایرانی باید به صورت جدی از این فرصت بی‌نظیر استفاده کنند.‏

وی برخی از شرکت های بین المللی را در شمار شرکت های کاغذی عنوان کرد و گفت: هر چه زوتر باید ‏این شرکت ها تعیین و تکلیف شوند.‏

حسین زادگان توضیح داد: در حال حاضر استان مازندران روی کاغذ پنج شرکت بین المللی کالا  دارای مجوز ‏دارد که هیچ یک از این شرکت ها به صورت عملی در استان فعالیت ندارند.‏

وی افزود: علاوه بر آن هیچ یک از این شرکت ها خودروی ملکی برای جا به جایی بار های صادراتی این ‏استان به کشورهای هدف صادراتی در اختیار ندارند و صادرکنندگان ما بناچار باید از سایر شرکت های خارج ‏استانی کامیون برای حمل کالاهای صادراتی تامین کنند.‏

نبود حمل و نقل بین المللی مانع مهم صادرات

عبدالله مهاجر در ادامه این نشست عدم فعالیت شرکت های حمل و نقل بین المللی را یکی از موانع مهم ‏فراروی صادرات غیر نفتی استان دانست و افزود: با وجود پیگیری حدود ۱۰ ساله تاکنون هیچ اقدامی برای ‏رفع این مشکل استان انجام نشده است.‏

وی ادامه داد: اگرچه حدود پنج شرکت بین المللی به نام استان مجوز فعالیت از وزارت راه و شهرسازی ‏دریافت کردند، ولی هیچ یک از این شرکت ها نه تنها فعالیت کاری در استان ندارند، بلکه به دلیل در اختیار ‏نداشتن کامیون ترانزیتی، نیازشان را در صورت درخواست صادرکنندگان باید از استان های دیگر تامین کنند.‏

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران آزمون را مانع بزرگ پیش روی سرمایه گذاران ‏مازندرانی برای راه اندازی شرکت بین المللی حمل و نقل کالا عنوان کرد و گفت: تاکنون پیگیری استانی ‏برای تجدید نظر در این رویه از وزارت راه و شهرسازی نیز کارساز نبوده است، در حالی که مازندران با ‏سالانه حدود یک میلیون تن کالای صادراتی فاقد شرکت بین المللی حمل و نقل کالا فعال است.‏

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مارندران هم در این نشست گفت: براساس ‏قانون تمام متقاضیان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل بین المللی باید در آزمون کتبی که سازمان ‏راهداری برگزار می کند، شرکت کنند و درصورت تایید مجوز برای آنها صادر می شود.‏‎ ‎وی افزود: پنج شرکت بین المللی کالا برای مازندران موفق به دریافت مجوز شدند و دفاتر خود را در مرکز ‏استان راه اندازی کردند ولی صادرکنندگان برای تهیه خودروی حمل بارهای صادراتی حداقل باید حدود دو ‏هفته قبل با این شرکت ها هماهنگ کنند.‏

استاندار مازندران اما هفته گذشته در دیدار با معاون وزیر راه و رئیس سازمان حمل و نقل جاده ‏ای، مساله حمل و نقل بین المللی را پیش کشید و گفت: مازندران از جمله استان‌های مهم در ‏زمینه تردد مسافران و جابجایی کالا از طریق بنادر بوده، از این رو می‌بایست علاوه بر اقدامات ‏راهداری فعالیت‌های حوزه حمل‌و‌نقل نیز با جدیت و نظارت دقیق تر انجام پذیرد.‏

استاندار مازندران در ادامه؛ استقرار شرکت های حمل و نقل بین المللی را در مازندران ضروری ‏دانست و گفت: با توجه به بنادر مهم وحجم بالای جابجایی کالا از استان به سایر نقاط کشور ‏می طلبد نگاه ویژه ای به تسهیل و راه اندازی شرکت های بین المللی حمل و نقل بار و مسافر ‏در این خطه شود.‏