1600 کارگرفولادین ذوب آمل در آستانه بیکاری/ صدای تعطیلی به گوش نماینده آمل نرسید!

بی توجهی به اشتغال حوزه صنعت و حمایت از اشتغال پایدار در حوزه تولید، 1600کارگر شرکت فولادین ذوب آمل ، از بزرگترین واحد های فولادی و قطعه سازی صنعت خودرو در استان مازندران را در آستانه تعطیلی قرار داده است. تعطیلی قریب الوقوع بزرگترین شرکت ریخته گری و تامین کننده قطعات خودرویی در کشور با […]


بی توجهی به اشتغال حوزه صنعت و حمایت از اشتغال پایدار در حوزه تولید، 1600کارگر شرکت فولادین ذوب آمل ، از بزرگترین واحد های فولادی و قطعه سازی صنعت خودرو در استان مازندران را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

تعطیلی قریب الوقوع بزرگترین شرکت ریخته گری و تامین کننده قطعات خودرویی در کشور با ۱۶۰۰ نفر جمعیت کارگری در شهرستان ویژه آمل خطر دیگری برای از دست دادن هزار فرصت شغلی در حوزه صنعت و تولید استان مازندران است.

تعطیلی قریب الوقوع شرکت فولادین ذوب آمل (فــذا) مستقر در شهرک صنعتی آمل به دلیل بی مهری وزارت صمت و ایران خودرو در تامین مواد اولیه و کاهش حجم سفارشات ، متصور است که درصورت صحت این خبر ۱۶۰۰ نفر در این حوزه بیکار می شوند.

به گفته کارگران این واحد تولیدی، این مجموعه در سال های قبل بنا به درخواست شرکت ایران خودرو اقدام به خرید تجهیرات و خطوط مدرن در راستای بالابردن تیراژ تولید و افزایش اشتغال، کرده است ولی متاسفانه در ماه های اخیر مورد
بی مهری مدیران و مسئولین وزارت صمت و ایران خودرو در تامین مواد اولیه خصوصاً قراضه و همچنین کاهش حجم سفارشات قرار گرفته است.

سرنوشت بزرگترین شرکت دانش بنیان قطعه سازی مازندران و تولیدکننده برتر که اشتغال 1600نفر را یدک می کشید به دلیل نبود مواد اولیه در هاله ای از ابهام قرار دارد.  این شرکت هم اکنون مواد اولیه برای فعالیت کوره ها ندارد.

براساس توافق فولادین ذوب آمل با شرکت ایران خودرو، این شرکت می بایست مواد اولیه را تامین کند در حالی که سه ماهی است ایران خودرو دیگر آن را تامین نمی کند.

علوی قائم مقام مدیر عامل شرکت فولادین ذوب آمل در این باره می گوید: ایران خودرو متعهد شده است به میزان حداقل 4000 هزار تن در ماه، اصلی ترین مواد اولیه یعنی قراضه را طبق قرارداد برای این کارخانه تامین نماید که متاسفانه امروز این میزان کاهش زیادی داشته است.ضمن اینکه علیرغم پیگیری های بعمل آمده نه تنها قیمت محصولات تولیدی این شرکت بروز نشده و به قیمت سال 97 عرضه می گردد بلکه چندین ماه است که پرداختی از طرف ایران خودرو صورت نمی گیرد و چک هایی هم که از قبل صادر شده فاقد موجودی می باشد و شرکت فــذا را در پرداخت امورات جاری سازمان مانند هزینه برق مصرفی، تامین اجتماعی و … دچار مشکل نموده است .

 جای بسی تاسف است که با وجود تاکیدات مکرر در خصوص داخلی سازی پروژه قالب خودرو پژو 301 و علیرغم همکاری این شرکت مبنی بر ریخته گری قالب های مورد نیاز جهت تولید این محصول ، متاسفانه نه تنها از پرداخت هزینه ریخته گری که بالغ بر12 میلیاردتومان می باشد خودداری می نمایند، بلکه از عقد قرارداد با این شرکت برای ادامه روند تولید این محصول نیز امتناع می ورزند .

پای درددل کارگران که می نشینیم هرکدام از روزهایی صحبت می کنند که در این شرکت به بهانه های مختلف بسته های رفاهی و انگیزشی دریافت می کردند  از جمله سبد مواد غذایی به مناسبت اعیاد مذهبی و ماه مبارک رمضان ، دریافت کمک هزینه سفر به عتبات عالیات و مشهد مقدس، هدیه ازدواج و تولد فرزند جدید و سوم ، وام خرید سیسمونی، جهیزیه و …

یکی از کارگران نیز در ادامه اظهار می کند: در سال و ماه های گذشته 24ساعته کار می کردیم اما امروز کوره ها خاموش است،
 سه شیفت قالب گیری فولادین ذوب آمل به یک شیفت تقلیل پیدا کرد و تناژ ذوب به یک چهارم رسید، در حالی که نیمی از قطعات بزرگترین کارخانه خودروسازی کشور در آمل تولید می شد.

31 شهریور ماه سالجاری استفاده و حمایت همه جانبه از قطعه سازان داخلی مورد تاکید وزیر صنعت قرار گرفته بود اما امروز نه تنها مواد اولیه به این شرکت قطعه سازی در مازندران با 1600 نفر نیرو نمی رسد که دپو شدن قطعاتی که قرار بود توسط
ایران خودرو خریداری شود، نیز مشکلی دیگر بر مشکلات این واحد تولیدی افزوده است.

در این کارخانه طبق قراردادها و تعهدات فی مابین این شرکت و ایرانخودرو ، شرکت فولادین ذوب آمل اقدام به تولید حدود 450 هزار قطعه شامل 250 هزار اکسل کامل و 200 هزار قطعه موتوری و صفحه ای نموده که بدلیل عدم پایبندی ایران خودرو به تعهدات مربوطه برای خرید محصولات این شرکت ، در حال حاضر این محصولات قابل عرضه ، انبار و متاسفانه هنوز از کارخانه خارج نشده است که اگر مدت زیادی این قطعات در کارخانه بمانند زنگ می زند و استفاده خود را از دست خواهند داد.

این شرکت دانش بنیان از سال ۱۳۷۸ به منظور خودکفایی و اشتغالزایی در فضایی به مساحت 70هزارمترمربع و با هدف تولید انواع قطعات چدنی و فولادی با ظرفیت ۷۷هزار و۷۰۰ تن در سال و  تولید مقاطع فولادی و آلیاژ ساختمانی شروع به فعالیت کرده است. شرکت فولادین ذوب آمل در حال حاضر از بزرگترین تامین کنندگان قطعات ایمنی و فوق ایمنی خودرو و مجموعه سازی اکسل خودرو جهت شرکت ایران خودرو است که ۱۶۰۰ نفر به صورت مستقیم در این مجموعه مشغول به کار هستند.