اخبار ویژه روزنامه حرف مازندران / بسته 26مهرماه /

*نماینده مردم آمل به دنبال نظام پارلمانی   این نخستین‌باری نیست که ایده تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی مطرح می‌شود. نخستین بار سال 90 و در پی فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر‌شان به کرمانشاه این بحث در سطح رسانه‌ها میان صاحب‌نظران سیاسی مطرح شد، ایشان فرمودند: «ما یک روزی در قانون اساسی نخست‌وزیر […]

1953281_141

*نماینده مردم آمل به دنبال نظام پارلمانی

 

این نخستین‌باری نیست که ایده تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی مطرح می‌شود. نخستین بار سال 90 و در پی فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر‌شان به کرمانشاه این بحث در سطح رسانه‌ها میان صاحب‌نظران سیاسی مطرح شد، ایشان فرمودند: «ما یک روزی در قانون اساسی نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور داشتیم، با یک شکل خاصی. بعد تجربه به ما نشان داد که این درست نیست.

بعد از آن اما در پاییز سال‌96بود که برخی از نمایندگان وابسته به جناح راست در مجلس چون عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی دست به‌کار شده و ذیل نامه‌ای مشغول جمع‌آوری امضا برای تغییر نظام ریاستی به پارلمانی شدند.  اما طرح پیشنهادی مجلس برای تغییر نظام ریاست‌جمهوری به پارلمانی به صحن مجلس نرسید و خیلی زود و بعد از جنجال رسانه‌ای که به‌راه انداخت، متوقف شد. اواسط مهرماه گذشته بود که عزت‌الله یوسفیان‌ملا از طراحان اصلی نامه‌ای که خواهان به جریان افتادن طرح مذکور بود در مصاحبه کوتاهی با همشهری درباره سرانجام این نامه و تعداد امضاهای آن گفت: «من دیگر مسئول جمع‌آوری امضا‌ها نیستم و کار را آقایان دیگری پیگیری می‌کنند.» او در پاسخ به اینکه چه شد که از پیگیری طرح منصرف شدید، گفت: «هیچ توضیحی نمی توانم بدهم فقط برخی آقایان کار را از دستم گرفتند.»نماینده آمل در پاسخ به اینکه چه کسانی بعد از شما پیگیر جمع‌آوری امضاها هستند، تأکید کرد: نمی‌دانم از آقایان بپرسید. عدم‌استقبال عقلا و نخبگان جامعه، مجلس و چهره‌های سیاسی از ایده تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی و مهیا نبودن شرایط سیاسی – اجتماعی کشور برای چنین تغییری 2فاکتور اصلی بود که سبب ناکامی و توقف این ایده شد.

 

رتبه دوم گلستان در خیانت زناشویی!

 

ﻣﺪﻳﺮﻛﻞ اﻣﻮﺭ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ استانداری گلستان گفت: ۱۸ ﺩﺭﺻﺪ ﻣﺮﺩﻡ اﺳﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺣﺎﺷﻴﻪ‌ای ﺯﻧﺪگی می ﻛﻨﻨﺪ و ﺑﻴﻜﺎﺭی ﻋﺎﻣﻞ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﻃﻼﻕ و ﺧﻴﺎﻧﺖ اﺯ ﺭﺗﺒﻪ ﻫﻔﺘﻢ ﺑﻪ ﺭﺗﺒﻪ ﺩﻭﻡ ﺭﺳﻴﺪه اﺳﺖ.

به گزارش حرف، وی در این خصوص افزود: ۵ ﻧﻮﻉ ﺁﺳﻴﺐ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭاﺱ اﺳﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﻋﺘﻴﺎﺩ، ﻃﻼﻕ، ﻣﻔﺎﺳﺪ اﺧﻼقی و اﺟﺘﻤﺎعی و ﺧﻮﺩﻛشی که اﻓﺰاﻳﺶ ﭼﺸﻤﮕﻴﺮی ﺩﺭ ﺳﻂﺢ ﻛﺸﻮﺭ ﺩاﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﻭی ﮔﻔﺖ: ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﺑﺎﺯﻣﺎﻧﺪه اﺯ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﺗﺮاﮊﺩی اﺳﺘﺎﻥ ﮔﻠﺴﺘﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﭼﺮاﻏﻌﻠی ﮔﻔﺖ: ﺩﺭ ۱۰ ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺣﺎﺷﻴﻪ ﻧﺸﻴنی ﺩﺭ اﺳﺘﺎﻥ ۴ ﺑﺮاﺑﺮ ﺷده اﺳﺖ و ﺳﻜﻮﻧﺖ ﻫﺎی ﻏﻴﺮ ﺭﺳمی ﺑﻪ ۱۸ ﻫﺰاﺭ ﻫﻜﺘﺎﺭ ﺭﺳﻴﺪه اﺳﺖ.ﻭی اﻓﺰﻭﺩ: ۱۸ ﺩﺭﺻﺪ ﻣﺮﺩﻡ اﺳﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺣﺎﺷﻴﻪ‌ای ﺯﻧﺪگی می ﻛﻨﻨﺪ و ﺑﻴﻜﺎﺭی ﻋﺎﻣﻞ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﻃﻼﻕ و ﺧﻴﺎﻧﺖ اﺯ ﺭﺗﺒﻪ ﻫﻔﺘﻢ ﺑﻪ ﺭﺗﺒﻪ ﺩﻭﻡ ﺭﺳﻴﺪه اﺳﺖ.ﻭی ﮔﻔﺖ: ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻭﺯاﺭﺕ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﺎ ﭘﻴﮕﻴﺮی ﻫﺎی ﻛﻪ اﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪ ﺑﻮﺩﺟﻪ‌ای ﺭا ﺩﺭ اﺧﺘﻴﺎﺭ اﺳﺘﺎﻧﺪاﺭی ﻗﺮاﺭ ﺩاﺩ ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﺩﺳﺘﮕﺎه ﻫﺎ ﺑﺮای ﻛﺎﻫﺶ اﻳﻦ ﺁﺳﻴﺐ ﺗﻮﺯﻳﻊ ﺷﺪ.

 

*کوچولوهای ایتالیایی در ایران می مانند!

آئوگوستو دی جاچینتو’ مدیرتوسعه بازرگانی سفارت ایتالیا در ایران روز چهارشنبه در نشست رئیس اتاق بازرگانی و بازرگانان مازندران در ساری افزود: با این وجود همچنان درخواست های زیادی از سوی شرکت های ایتالیایی برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارد و ما در سفارت نیز به دنبال فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری برای این متقاضیان در ایران هستیم.

به نوشته ایرنا، وی گفت: حدود 90 درصد از شرکت های تولیدی و صنعتی در ایتالیا را شرکت های کوچک خانوادگی تشکیل می دهند که در شرایط خروج آمریکا از برجام و تحریم یکجانبه نیز می توانند در ایران فعالیت داشته باشند.