‍  20 کیلو بذر شمشاد در غرب مازندران جمع آوری شد

نوشهر-خبرنگار حرف: رییس اداره جنگل‌کاری، پارکها و ذخیره گاه های جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نوشهر اظهار داشت : به منظور حفظ گونه ارزشمند و در حال انقراض شمشاد تاکنون حدود 20 کیلوگرم بذر این گونه از مناطق مختلف جنگلی جمع آوری شد . سیدرضا موسوی هدف از جمع آوری این […]

5

نوشهر-خبرنگار حرف: رییس اداره جنگل‌کاری، پارکها و ذخیره گاه های جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نوشهر اظهار داشت : به منظور حفظ گونه ارزشمند و در حال انقراض شمشاد تاکنون حدود 20 کیلوگرم بذر این گونه از مناطق مختلف جنگلی جمع آوری شد .

سیدرضا موسوی هدف از جمع آوری این بذور را کمک به حفظ و توسعه این گونه از طریق کاشت مجدد آن در عرصه های جنگلی و ذخیره‌گاه ها در آینده نزدیک عنوان کرد . به گفته وی عمده بذور جمع آوری شده از جنگلهای پایین بند تا میان بند و نیز از ذخیره گاه های شمشاد در حوزه غرب مازندران جمع آوری شده است .

8500 هکتار از رویشگاه های شمشاد در غرب مازندران براثر بیماری بلایت و آفت وارداتی شب پره شمشاد در خطر انقراض قرار دارد .

رییس اداره جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی نوشهر همچنین بیان کرد : بذور جمع آوری شده پس از نگهداری و فراوری در مرکز بذر کلوده آمل برای کشت مجدد در مناطق آسیب دیده استفاده خواهد شد .

موسوی در ادامه اظهار داشت : در حال حاضر در طرحهای جنگلداری و خارج از طرحها و در ذخیره گاه ها مشغول جمع آوری بذر این گونه هستیم .سه ذخیره گاه شمشاد در «کیسی و توسکاتوک»نوشهر و «جیسا»ی عباس آباد با مساحت 210 هکتار جزو ذخیره گاه های مهم گونه شمشاد در غرب مازندران است .