۴۵میلیارد تومان؛ مالیات ۸ ساله فوتبال!

مسئولان مالیاتی برای سازمان لیگ فوتبال ایران ۴۵ میلیارد تومان مالیات برای ۸ سال در نظر گرفته‌اند. در تعریف مالیات آمده «یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره‌وری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن را پرداخت کنند تا توانائی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.» جوامع مختلف […]

مسئولان مالیاتی برای سازمان لیگ فوتبال ایران ۴۵ میلیارد تومان مالیات برای ۸ سال در نظر گرفته‌اند.

در تعریف مالیات آمده «یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره‌وری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن را پرداخت کنند تا توانائی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود.»

جوامع مختلف در جهان با پرداخت مالیات زمینه ساز رشد و ارتقای اقتصادی کشورشان را فراهم می‌کنند بنابراین اکثریت قریب به اتفاق مردم و کارشناسان با پرداخت مالیات به طور دقیق و منصفانه موافقند زیرا با سیستم دریافت مالیات افرادی که ثروت بیشتری دارند باید مالیات بیشتری بدهند تا این پول در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و کمک به افراد ضعیف جامعه هزینه شود اما همواره نهادها و سازمان‌هایی در کشورهای مختلف مثل انجمن‌های خیریه، اتحادیه‌هایی که فعالیت اقتصادی و در آمدزایی ندارند و فقط خدمات مفید اجتماعی تولید می‌کنند از پرداخت مالیات معاف هستند. شاید به همین دلیل است که در کشور ما نیز فعالیت‌های موسسه‌های فرهنگی، مطبوعاتی و ورزشی از پرداخت مالیات معافند. زیرا فعالیت این نهادها سودآور به معنای تجاری‌اش نیست.

در ایران اگرچه فوتبال‌ لقب حرفه‌ای را یدک می‌کشد اما واقعیت آن است که با فوتبال حرفه‌ای به معنای واقعی‌اش در دنیا فرسنگ‌ها فاصله دارد. فوتبال ایران اگر حرفه‌ای بود به پول دولت و بیت‌المال وابسته نبود. فوتبال ایران اگر حرفه‌ای بود باید باشگاه‌هایش از حق پخش تلویزیونی درآمد داشتند و بیشتر هزینه‌هایشان را از حق پخش تلویزیونی تامین می‌کردند. حق کپی رایت برای تولید البسه ورزشی‌شان را داشتند و…

در چنین فضایی که همه تصور می‌کنند ورزش و فوتبال ایران از پرداخت مالیات معاف است ناگهان مسئولان مالیاتی کشور در نامه‌ای به سازمان لیگ خواهان دریافت مالیات 45 میلیارد تومانی برای 8 سال می‌شوند!؟ مالیاتی که می‌تواند فوتبال ایران را فلج کند و از مرز ورشکستگی هم بگذراند. مالیات 45 میلیارد تومانی برای سازمان لیگ و باشگاه‌هایی که زیر نظر فدراسیون فوتبال هستند.

وظیفه اصلی‌ سازمان لیگ برگزاری مسابقات است و تعیین چنین مالیات سنگینی حیرت انگیز به نظر می‌رسد. ضمن اینکه تمامی باشگاه‌ها درآمدزا نیستند و درآمد اندک حاصل از تبلیغات محیطی در سازمان لیگ نیز فقط پاسخگوی 30 درصد از هزینه‌های این باشگاه‌ها است.

استدلال مسئولان مالیاتی این است که سازمان لیگ در 8 سال گذشته درآمدزایی کرده و باید مالیاتش را هم پرداخت کند این در حالی است که سازمان لیگ فقط 5 درصد مبلغ درآمدهای حاصله از تبلیغات محیطی و بلیت فروشی را برای خودش برمی‌دارد و 95 درصد پول‌های دریافتی این سازمان بین باشگاه‌ها، هیات‌های فوتبال و فدراسیون فوتبال توزیع می‌شود. در واقع سازمان لیگ این پول را برای هزینه‌های برگزاری رقابت‌ها برمی‌دارد. هزینه‌هایی مثل دستمزد داوران، نهادهای برگزار کننده و… همگی به دوش سازمان لیگ است. این سازمان درآمدزا نیست و یک نهاد ورزشی است که زیر نظر فدراسیون فوتبال فعالیت می‌کند.

با این حال متاسفانه شاهد آن هستیم که در این روزها دولت تدبیر و امید نگاهی تجارتخانه‌ای به مقوله ورزش پیدا کرده و برای سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال مالیات‌های سنگین و کمر شکن در نظر می‌گیرد. مالیات 45  میلیارد تومانی در حالی برای سازمان لیگ تعیین شده که میزان دارایی‌های سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و حتی 16 باشگاه لیگ برتری به این رقم نمی‌رسد! بر فرض اگر سازمان لیگ بخواهد این پول را بدهد باید ساختمان سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و سایر دارایی‌هایش را به حراج بگذارد شاید بتواند کمتر از نیمی از این پول را تامین کند!

گفته می‌شود قرار است مسئولان مالیاتی بعد از حضور در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتبال به سراغ سایر فدراسیون‌های ورزشی از جمله والیبال، بسکتبال، کشتی و… بروند و از آنها نیز مالیات بر ارزش افزوده طلب کنند!