۲۲۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در بابل به بهره‌برداری رسید

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران با اشاره به اینکه عملیات اجرای طرح جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر بابل از سال ۱۳۷۴ باهدف حفظ محیط‌زیست و ارتقای سلامت مشترکین آغاز شد، گفت: هم‌اکنون ۲۲۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در این شهر احداث شد و به بهره‌برداری رسید. مجید عبدالهی بابیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بابل […]

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری مازندران با اشاره به اینکه عملیات اجرای طرح جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر بابل از سال ۱۳۷۴ باهدف حفظ محیط‌زیست و ارتقای سلامت مشترکین آغاز شد، گفت: هم‌اکنون ۲۲۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در این شهر احداث شد و به بهره‌برداری رسید.

مجید عبدالهی بابیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بابل باقابلیت تصفیه  ۲۴هزار و ۵۰۰ مترمکعب فاضلاب در شبانه‌روز ، با ظرفیت پوشش ۱۰۰ هزار نفر از سال۱۳۹۰ وارد مدار فعالیت شد، افزود: تاکنون با بهره‌برداری از ۲۲۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب، ۱۵ هزار و ۵۹۷ انشعاب نصب و ۱۲هزار انشعاب جاری‌سازی شد.

وی، بابیان اینکه هم‌اکنون۹۱ هزار نفراز جمعیت این شهر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند، تصریح کرد: انتظار می‌رود سایر مشترکین نیز نسبت به وصل و جاری‌سازی انشعاب فاضلاب خود اقدام نمایند.

مدیرعامل آبفاشهری مازندران ادامه داد: تمامی تجهیزات اصلی تصفیه‌خانه شهر بابل فعال است و پساب تولیدی به‌طور مستمر از سوی کارشناسان محیط‌زیست مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌گیرد به‌طوری‌که استفاده از این پساب در بخش کشاورزی با رعایت استانداردها امکان‌پذیر است.

مهندس عبدالهی، با اشاره به جاری شدن فاضلاب در زمان بارندگی و افزایش حجم ناشی از ورود آب‌های سطحی اظهار داشت: ازآنجایی‌که فرایند تصفیه فاضلاب با روش لجن فعال ارتباط مستقیم  با میکروارگانیسم‌های زنده در حوض هوادهی دارد لذا هرگونه تغییر ناگهانی به لحاظ کمی و کیفی ازجمله هدایت مواد آلاینده با درجه آلودگی بالا مانند سپتاژها و پساب‌های صنعتی به‌طور غیرمجاز از طریق بازنمودن آدم‌روها و تخلیه به داخل شبکه جمع‌آوری سبب ایجاد شوک به باکتری‌ها و از بین رفتن آن‌ها و نهایتاً اختلال در فرایند تصفیه‌شده و تا برگشت به وضعیت عادی و تشکیل لجن مدتی به طول خواهد انجامید .

وی خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران تلاش دارد با اجرای طرح‌های جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در حفظ منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی سهم بسزایی ایفا نماید که دراین‌بین مشارکت و تعامل مردم عزیز استان در دستیابی به این امر از اهمیت بسیاری برخوردار است.