۱۰ مشکل جسمی روزه داران

حرف آنلاین: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: امکان دارد روزه داران در زمان به دلیل بد غذا خوردن و مصرف ترکیبات غذایی نامناسب درگیر۱۰مشکل جسمی شوند که باید مواظب خود باشند. غلامحسین صدری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پرخوری، مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ شده، غذاهای تند و ادویه دار،‌ […]

ماه رمضانحرف آنلاین: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: امکان دارد روزه داران در زمان به دلیل بد غذا خوردن و مصرف ترکیبات غذایی نامناسب درگیر۱۰مشکل جسمی شوند که باید مواظب خود باشند.

غلامحسین صدری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پرخوری، مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ شده، غذاهای تند و ادویه دار،‌ غذاهایی که ایجاد نفخ می‌کنـد مثل تخـم مرغ، کلـم، ‌لوبیـا،‌ عدس و نوشابـه‌های گاز دار علل بروز سوءهاضمه و نفخ در روزه‌داران می‌شود که لازم است روزه‌داران پرخوری نکنند، آب میوه یا آب بنوشید، از غذاهای سرخ کردنی اجتناب کنند.

وی مصرف کم مایعات و تعریق زیاد را دلیل ضعف و افت فشار خون معرفی کرد و بیان داشت: این افراد باید حتی الامکان به مکان‌های گرم نروند،‌ مصرف مایعات و میوه‌ها را افزایش دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بروز سردرد را در روزه‌داران را ناشی از انجام کار زیاد در طول روز، کم خوابی، گرسنگی که معمولاَ در طول روز بیشتر شده و در انتهای روز بدتر می‌شود دانست و گفت: سردرد وقتی با افت فشار خون همراه شود، می تواند منجر به سردرد شدید و حالت تهوع قبل از افطار شود.

وی کاهش قند خون در روزه‌داران را مصرف زیاد قند مثل کربوهیدرات های تصفیه شده مخصوصاَ در هنگام سحر دانست که باعث می‌شود بدن مقدار زیادی انسولین تولید کرده و باعث افت قند خون شود و اعلام کرد: خوردن غذای مناسب در هنگام سحـر و کاهش مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهـای حاوی قند سـاده راه درمان آن است.

صدری مصرف کم غذاهای حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیم را انقباضات عضلانی دانست و اشاره کرد: خوردن غذاهای غنی از املاح بالا مثل سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت و خرما راه درمان آن است.

وی اعلام کرد: افراد دارای فشار خون بالا که تحت درمان هستنـد و افراد دچار سنگ کلیه، باید با پزشک خود مشورت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه افزایش سطح اسید در معده خالی در ماه رمضان باعث تشدید زخم و التهاب معده می شود که به صورت احساس سوزش در ناحیه معده و زیر دنده ها ظاهر می‌شود، افزود: اسید معده ممکن است به مری برگشت کرده و باعث سوزش زیر جناغ و ترش کردن شود که غذاهای چرب، قهوه و نوشابه‌های سیاه این حالت را بدتر می‌کنند.

وی گفت: درمان‌های پزشکی برای کنترل سطح اسید معده وجود دارند و افراد مبتلا قبل از روزه گرفتن باید با پزشک خود مشورت کنند.

صدری بیان داشت: سنگ کلیه ممکن است در افرادی که به مقدار کم آب می نوشند ایجاد شود. بنابراین مصرف زیاد مایعات برای جلوگیری از تشکیل سنگ ضروری است.