گوش شنوا برای شنیدن دغدغه‌های هنرمندان موسیقی نیست

زهرا اشکیود: در حال حاضر استعدادهای ناب و خلاق موسیقی وجود دارند که واقعیت تلخ و قابل تامل در مورد آنها، ترجیح اقتصادی و بازاریابی استعداد و خلاقیت است، چنانكه بسیاری از این استعدادها با وجود تمام هنرمندی و خلاقیت‌ها، قادر به اجرای موسیقی زنده و یا جذب هنرجو برای آموزشگاه خود نیستند و این […]

زهرا اشکیود: در حال حاضر استعدادهای ناب و خلاق موسیقی وجود دارند که واقعیت تلخ و قابل تامل در مورد آنها، ترجیح اقتصادی و بازاریابی استعداد و خلاقیت است، چنانكه بسیاری از این استعدادها با وجود تمام هنرمندی و خلاقیت‌ها، قادر به اجرای موسیقی زنده و یا جذب هنرجو برای آموزشگاه خود نیستند و این خود واقعیت تلخ و ناامید كننده‌ای از كاهش سطح سلیقه و ذائقه مخاطبان را حكایت می كند كه باعث شده موزیسین های خلاق گوشه‌گیر و خانه‌نشین شوند و افرادی سردمدار كنسرت‌ها و آموزشگاه‌هایی شوند كه دوام و ماندگاری زیادی نخواهند داشت. اما حقیقت تلخ اینجاست که این افراد با همین تجارت زودگذر به اندازه تمام عمر هنری آن هنرمندان خلاق پول به جیب می زنند .

علی رحیمی هنرمند قائمشهری است که موسیقی را از پنج سالگی با علاقه فراوان آغاز کرد و در دوره دبیرستان از سال 84 به طور جدی به طور حرفه‌ای این هنر را با تخصص انتوموزیکولژی دنبال کرد.  عضو نوازندگان کلاسیک کنسرواتوار تهران و عضو مدرسین خانه فرهنگ و هنر ایران و مسئول آموزشگاه هارمونیک با اشاره به اینکه، هنر موسیقی نوعی نوازش روح است اما این هنر متاسفانه تحقیر شده است، می‌گوید: در میان هنرهای هفتگانه که شامل نقاشی، موسیقی، سینما، تئاتر، سفالگری، صنایع دستی، می باشد ، موسیقی نیاز به امکانات زیادی دارد که در برخی موارد هنرمند قادر به تامین آن نیست. وی در ادامه می گوید: در حوزه موسیقی ابتدا باید علاقه وجود داشته باشد سپس به سراغ دانش آن رفته و در مرحله بعدی باید نحوه ارتباط برقرار کردن با مردم را یاد گرفت که در این راه با کسب تجربه می‌توان موفق بود.

موسیقی و کسب درآمد

رحیمی با اشاره به اینکه هنر برای تامین معاش زندگی در برخی موارد برای بعضی از افراد مناسب نیست، تصریح کرد: اگر کسی بخواهد برای کسب درآمد در ابتدا و برای معروف شدن در این حوزه فعالیت کند به پیشرفتی نمی‌رسد اما اگر در کنار علاقه و تلاش، فعالیت خود را ادامه دهد، در این حوزه می‌توان درآمد نیز بدست آورد.وی خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه در شهرستان آمل نیز حدود 6 سال فعالیت هنری داشتم اما برای درآمد و آینده زندگی‌ام موسیقی مناسب نبود اما به عنوان علاقه شخصی خود و رسیدن به آرامش به فعالیت هنری و هنر و نواختن نیاز دارم.

انتخاب مدرس در ایجاد علاقه و یادگیری

عضو نوازندگان کلاسیک کنسرواتوار تهران، می‌افزاید: افرادی که علاقه‌مند به موسیقی هستند پیش از آنکه در این عرصه گام بردارند باید درباره مدرس باتجربه تحقیق کنند زیرا بسیاری از افراد به مدرسان مختلف مراجعه می‌کنند اما نمی‌دانند مدرس باید چه ویژگی داشته باشد و فقط به معروف بودن آن مدرس و مراجعه کننده‌  زیاد آن توجه می‌کشود در حالی که مدرس باید دانش کافی، تکنیک و اخلاق در آن حوزه را داشته باشد. این هنرمند، یادآور شد: کل موسیقی به چهار دوره مقدماتی، متوسطه، حرفه‌ای پیشرفته تقسیم می‌شود که هنرجو باید ابتدا تحقیق کند و دریابد که آن مدرس در چه مرحله‌ای قرار دارد چراکه مدرس متوسطه هنرجو را به سطح حرفه‌ای نخواهد رساند.

فعالیت در حوزه موسیقی کودک

عضو مدرسین خانه فرهنگ و هنر ایران درباره موسیقی کودک، می‌گوید: از تخصص‌هایم کار کردن موسیقی با هنرجویان کودک با بیماری‌های خاص هچون اوتیسم، بیش فعال و حتی نابینا است که فعالیت در این راستا را بسیار دوست و به آن ایمان دارم و امیدوارم بخش‌های تخصصی برای این بیماران علاقه‌مند با امکانات خاص تدارک دیده شود.

این هنرمند درباره هنرجوی اوتیسمی خود، خاطرنشان کرد: نیکا دختر 4 ساله  آملی که بیماری اوتیسم دارد و حتی دچار عارضی قلبی از دوره مادرزادی و نیز بیش فعالی و همچنین مشکل بینایی دارد اما وی بسیار در زمینه موسیقی پیانو پیشرفت کرده پس می‌توان کودکان را نیز از طریق موسیقی شاد کرد و نیز آنها را از طریق تخصصی علاقه‌مند و آموزش درست داد.

وی از دغدغه‌هایش در این حوزه اشاره کرد و گفت: خانواده‌هایی که فرزندانشان بیماری خاص دارند  باید درک و آگاهیشان از موسیقی  افزایش یابد و در ادامه فرزندانشان را محدود نکنند و نیز در انتخاب مدرس ممتاز از نظر علم، تکنیک و اخلاق دقت کنند.

رحیمی یادآور شد: کودکان با مشکلات و بیماری‌های خاص از نظر یادگیری هیچ مشکلی ندارند حتی در بسیاری از موارد از کودکان نرمال یادگیریشان بیشتر است بنابراین اگر احساس کردند فرزندشان از نظر یادگیری در حوزه موسیقی پیشرفتی ندارد باید بدانند که مشکل از فرزندشان نیست بلکه از مدرس بوده که نمی‌تواند مطالب را درست انتقال دهد و باید آموزشگاه و مدرس مناسب را انتخاب کنند.

وی افزود: در حدود شش سالی که به این کودکان آموزش می‌دهم، بزرگتری مشکل آنها این است که خانواده‌هایشان به قدرت یادگیری آنان ایمان ندارند و این موجب می‌شود تا آنان از نظر عاطفی اعتماد به نفس بسیار پایینی داشته باشند.

مشکلات موسیقی

رحیمی با اشاره به اینکه امیدواریم مسئولان اگر وعده‌ای می‌دهند به آن عمل کنند، گفت: موسیقی کلاسیک بسیار تحقیر شده است و بسیاری از افراد با تحصیلات آکادمیک بیکار هستند اما بسیاری افراد بدون تخصص و صلاحیت و فقط به دلیل ضوابطگرایی فعالیت گسترده دارند. هنرمند با احساسش کار می‌کند و باید مسئولان تا جایی که ممکن است دغدغه هنرمندان را کمتر و از همه مهمتر برخی از قوانین اضافه را حذف کنند.

این هنرمند یادآور شد: ارشاد قانونی قرار داد تا هر فردی که قصد دارد در زمینه موسیقی آموزشگاه دایر کند باید تحصیلات آکادمیک داشته باشد و بسیاری از افراد برای آنکه آموزشگاهشان پلمپ نشود وارد دانشگاه شدند و گرایش نوازندگی را انتخاب می‌کردند و حتی برخی از افراد سازهای کمیابی را برخلاف حوزه تخصصی خود ادامه دادند بنابراین این قانون به درستی اجرا نشد و حتی به خودم مجوز داده نشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اقدامات مسئولان بسیاری از هنرمند در ایران تحقیر شدند، هنرمند احساس پوچی می‌کند به طوری که بسیاری از هنرمندان واقعی بیکار در خانه‌هایشان نشستند و یا اینکه یرای امرار معاش شغلشان را عوض کردند که در این میان افرادی که هنرمند نبودند در واقع بدون داشتن هیچ علم و تکنیکی در این رشته هنری با ضابطه برای خود جایگاه و مقام بدست آوردند.