گزاش حرف از آغاز دور جدیدی از پیگیری‌ها برای رفع معضل زباله آمل؛ خانِ آخر

الناز پاک‌نیا |  بیش از چهار دهه است که مشکل زباله آمل در مرکز عمارت یا همان مرکز دفن زباله آمل، به یکی از اساسی ترین معضلات زیست محیطی شهرستان آمل و منطقه تبدیل شده است. دپوی بیش از سه دهه زباله در این مرکز، سرازیر شدن شیرابه این زباله به آب های جاری و […]

الناز پاک‌نیا |  بیش از چهار دهه است که مشکل زباله آمل در مرکز عمارت یا همان مرکز دفن زباله آمل، به یکی از اساسی ترین معضلات زیست محیطی شهرستان آمل و منطقه تبدیل شده است. دپوی بیش از سه دهه زباله در این مرکز، سرازیر شدن شیرابه این زباله به آب های جاری و رودخانه هراز، به این خبر دامن می زند که افزایش میزان سرطان در شهرستان آمل ناشی از بی توجهی به همین معضل است.

در طی ده سال اخیر، بارها مساله تعیین زمین برای زباله سوز، به مناقصه رفتن زباله سوز و تعیین زمین برای احداث مرکزی برای رفع معضل زباله این شهرستان مورد بررسی قرار گرفته و ابتر باقی مانده است.

با پیگیری های استانی برای احداث زباله سوز و نوشهر، در مدار قرار گرفتن زباله سوز نوشهر و اختصاص اعتبار ویژه برای زباله سوز ساری، آملی ها همچنان در حسرت توجه برای رفع یک مشکل اساسی باقی مانده اند.

حالا خبرهای جدیدتری از آغاز دور جدیدی از پیگیری‌ها برای رفع معضل زباله آمل به گوش می رسد. در هفته اخیر بازدید نماینده سازمان برنامه و بودجه و سازمان شهرداری های استان از مسائل پیش روی معضل پسماند در مازندران، افق های جدیدی برای رفع این معضل گشوده است که یکی از شهرهایی که از  این پیگیری ها بهره مند می شود به نظر می رسد شهر آمل باشد.

پیگیری اخبار ارسالی از معاون عمرانی استانداری، شهرداری آمل و دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران نشان از تسریع در روند رسیدگی به پروژه زباله سوز آمل دارد.

اختصاص اعتبار به طرح های پسماند

مهدی رازجویان با اشاره به پیگیری های مکرر و ویژه استاندار در خصوص حل مشکلات ناشی از دپوی زباله در شهرهای استان از اختصاص 6000 میلیارد ریال به پروژه های پسماند در مازندران خبر داد. ‎

مهدی رازجویان، معاون عمرانی استاندار و رییس کارگروه مدیریت پسماند استان با اشاره به پیگیری های مکرر و ویژه استاندار در خصوص حل مشکلات ناشی از دپوی زباله در شهرهای استان گفت: با رایزنی و تلاش حسین زادگان، نماینده عالی دولت در مازندران، طی هفته اخیر، بازدیدهای میدانی و تخصصی از پروژه های پسماند چند شهرداری استان توسط نماینده ویژه دکتر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و نمایندگانی از سوی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، صورت پذیرفت.

وی با اشاره به اعلام رضایت کارشناسان مذکور از طرح های جاری وآتی استان در زمینه پسماند گفت: بر اساس نتیجه بررسی های صورت گرفته مقرر شد از محل تبصره 12 قانون بودجه سال 99 به پروژه های مشارکتی حوزه پسماند در شهرهای بابلسر، آمل، نور، بابل و قائمشهر تا مبلغ 6000 میلیارد ریال کمک مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت کشور اختصاص یابد.

پیگیری مشکل پسماند آمل در دفتر دادستان

معضل زباله آمل با حضور مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، مدیرکل صنایع و معادن، مدیرکل آب منطقه ای، مدیرکل محیط زیست، مدیرکل منابع طبیعی، مدیرسازمان پسماند مازندران، فرماندارآمل و رئیس شورای اسلامی شهر آمل در دفتر کریمی دادستان مرکز استان، یک شنبه 23 شهریور ماه برگزار شد.

سید حمید هاشمی شهردار آمل در این نشست گفت؛ معضل زباله آمل مشکل ملی است و با اعتبارات دولت برطرف شود.

هاشمی با اشاره به اینکه ظرفیت زمین زباله فعلی آمل تکمیل شد، افزود؛ با توجه به احداث سد هزار و قرار گرفتن مرکز دفن زباله در مخزن سد، مشکلات زیست محیطی مرکز دفن زباله غیرقابل انکار است. از نظر کارشناسی منطقه دفن زباله عمارت شهرستان آمل فراتر از ظرفیت و گنجایش خود زباله جذب کرده و لازم است هر چه سریع‌تر تعطیل و زمین جایگزین آن مشخص شود.

وی ادامه داد؛ بحران زباله آمل و شهرهای مازندران یک بحران ملی است و این استان و شهرستان نباید هزینه زباله کشور را بپردازد، ما میزبان خوبی برای کشور هستیم و زباله آنان را تحمل می‌کنیم، حال عمارت اصلا خوب نیست، امیدواریم با کمک ملی و کمک مدیران استانی لکه‌های زباله استان بویژه در آمل برطرف شود.

در این جلسه کریمی دادستان مرکز استان از مدیران کل مرتبط با تایید زمین جایگزین زباله آمل خواست تا با حضور میدانی و بازدید از مکان های انتخاب شده در کنمتر از یک هفته یک مکان را برای رفع معضل زباله نهایی کنند.

زباله سوز در راه است…

پس از جلسه با دادستان مرکز استان در خصوص تعیین تکلیف زمین جایگزین زباله آمل؛ بازدید میدانی عرصه جدید با حضور مدیران استانی و شهرستانی،منابع‌طبیعی، حفاظت‌محیط‌زیست، آب‌منطقه‌ای، صنعت‌معدن‌تجارت، فرماندار و معاونین، رییس شورای‌شهر، شهردار و مدیران شهرداری آمل انجام شد.

مدیر کل دفتر امور شهری و شورا های استانداری مازندران در این بازدید گفت: پس از پیگیری ها و قول های مساعد تخصیص اعتبار از سوی سازمان شهرداری های کشور و سازمان برنامه و بودجه و بعد از جلسه استانی که با مدیران استانی و شهرستانی در رابطه با موضوع مدیریت پسماند آمل در مرکز استان داشتیم، عصر یکشنبه 23شهریورماه به اتفاق مدیران استانی و شهرستانی به عرصه مورد نظر رفتیم و پس از بازدید میدانی که تا ساعت 19 طول کشید، مقرر شد که دستگاه های مربوطه پس از کارشناسی و بررسی تخصصی نتیجه را تا پایان هفته به شهرداری اعلام کنند.

محمدی تاکامی افزود: در پی فراخوان شهرداری آمل برای جلب سرمایه گذار یا صاحب تکنولوژی، نهایتا دو شرکت به مرحله نهایی راه یافتند که با بررسی توانایی های علمی و مالی و نوع فناوری این شرکت ها در سازمان شهرداری های کشور و با حضور کارشناسان سازمان محیط زیست کشور و شهرداری آمل، نهایتا یک شرکت با تکنولوژی بیوگاز برای تبدیل زباله های آمل به گاز و برق انتخاب شد و با قول مساعدت حمایت قابل توجه مالی از طرف دولت و همدلی ایجاد شده بین دستگاه ها برای انجام این کار امید‌ می‌رود معضل زباله آمل که بیش از پنجاه سال است که مردم و محیط زیست این منطقه را آزار می‌دهد در مسیر رفع مشکل و تولید انرژی پاک قرار گیرد.

دوباره در انتظار زمین

شهردار آمل هم دراین رابطه گفت: پیگیری ها و هماهنگی های خوبی صورت گرفت؛ اعتبارات خوبی در راه آمل است. خوشبختانه همه در سطح استان و کشور پای کار هستند تا این معضل در شهرستان برطرف شود.

سید حمید هاشمی با اشاره به اینکه پیمانکار تولید و راه اندازی خط پردازش زباله به مرحله عقد قرارداد رسید، افزود: امیدواریم با اراده ای که به وجود آمده به زودی شاهد اتفاقات خوب به منظور رفع مشکل چندیدن ساله زباله در آمل باشیم.

وی تاکید کرد؛ این هماهنگی ها و بازدیدها با حضور همه مدیران کل انجام شد تا تصمیمی واحد با رعایت همه شرایط و قوانین در کمترین زمان ممکن اتفاق بیافتد و یک زمین برای ساماندهی معضل زباله آمل نهایی شده و به شهرداری آمل واگذار شود.

شهردار آمل تصریح کرد؛ زمین جدید زباله آمل به هیچ وجه برای دپوی زباله نخواهد بود و در آن از فناوری و تکنولوژی های روز دنیا برای رفع مضل زباله نظیر بیوگاز، هاضم و زباله سوز استفاده خواهد شد.