گزارش حرف از نشست خبری جشنواره فیلم وارش در بابل؛ عیب و هنر وارش

ساری –الناز پاک نیا// نهمین جشنواره بین المللی “فیلم وارش” همان که دغدغه بسیاری از هنردوستان مازندرانی است در بابل آغاز به کار کرده است؛ سه هزار فیلم به دبیرخانه جشنواره فیلم وارش ارسال شده و بابل به مدد این حضور و هماهنگی روزهای فرهنگی و هنری را در اردیبهشت بهاری طی می کند. بابل […]

ساری –الناز پاک نیا//

نهمین جشنواره بین المللی “فیلم وارش” همان که دغدغه بسیاری از هنردوستان مازندرانی است در بابل آغاز به کار کرده است؛ سه هزار فیلم به دبیرخانه جشنواره فیلم وارش ارسال شده و بابل به مدد این حضور و هماهنگی روزهای فرهنگی و هنری را در اردیبهشت بهاری طی می کند. بابل دومین شهر پرجمعیت مازندران و شاید نخستین شهر پرجمعیت در کشاکش دعواهای منطقه ای و محلی، از نهم تا 11 اردیبهشت ماه در ماهی که ماه بهارنارنج نامیده می شود، میزبان فیلمسازان، هنرمندان و کارگردانان و منتقدین حوزه فیلم و سینمای مستند از ایران و کشورهای دیگر است.

جشنواره فیلم وارش و هر آنچه به عنوان رویداد بزرگ فرهنگی و هنری در مازندران به اجرا در آید به مثابه کاشتن و رویاندن درختی و بوته ای در کویر خشک و بی روح حوزه فرهنگ و هنر استان است. بی روح از آن جهت که مازندران دارای کمترین امکانات زیرساختی به جهت برخوردار بودن از بناها و اماکن مجهز و حتی اندک در حوزه فرهنگ و هنر است. وارش با عاریه گرفتن تمام امکانات و ظرفیت های فرهنگی شهرستان بابل و نیز شهرهای ساری و رامسر همان تک درختی است که قرار است به باغی بزرگ در این حوزه منتهی شود.

به مدد جشنواره فیلم وارش، دبیرخانه فرهنگی اکو در بابل مستقر شده، به مدد جشنواره فیلم وارش، 6 گالری هنری در این شهرستان افتتاح می شود و نیز ساختمان فرهنگی وارش متعلق به جشنواره فیلم وارش نیز در این شهرستان استقرار یافته است، اینها همان دستاوردهایی است که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در نشست رسانه ای “نهمین جشنواره وارش در بابل” بیان کرده و نیز اضافه کرد که دیگر این امکانات و زیرساخت ها از بابل نخواهد رفت؛ دیگر این ظرفیت ها از آن وارش خواهد بود و برای شهرستان بابل تا این جشنواره دیگر متوقف نشود.

محمود شالویی اما گفت که به بهانه برگزاری جشنواره فیلم وارش در بابل، به سرمایه گذاران حوزه سینما به ازای راه اندازی هر پرده سینما 160میلیون تومان کمک هزینه پرداخت می کنیم تا همه شهرهای استان دارای سینما شوند و یا سینماهای موجود بازسازی شده و در خور شان هنردوستان و سینماروها شود. فرسوده بودن سینماهای مازندران به مدد جشنواره فیلم وارش در این نشست مطرح شد که  مدیرکل نیز آن را برای شهروندان حاضر در سینما خطرناک توصیف کرد و خواست رسانه ها کمک کنند پرده ها و ساختمان های جدید سینمایی در مازندران شکل بگیرد.

اما مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به این موضوع نیز اشاره کرد که جشنواره فیلم وارش چهار سال بود متوقف شده بود و از سال گذشته دوباره رونق گرفته است؛ به گفته وی در طول برگزاری جشنواره فیلم وارش باید حق این جشنواره ادا شده و به خوبی به آن پرداخته شود و در طول برگزاری تمامی نقطه نظرها برای برگزاری بهتر در دوره های بعدی جمع آوری شود. به اعتقاد وی جشنواره بین المللی فیلم وارش مانند فجر، مروج جریان دیپلماسی فرهنگی است که می توان به موازات آن از حضور فیلم سازان خارجی بهره گرفت و توانمندی های مازندران را به جهان نشان داد و این جریان دیپلماسی تنها به مدد برگزاری جشنواره های اینچنینی صورت می گیرد.

همچنین به گفته شالویی با راه اندازی دفتر اکو در حاشیه جشنواره فیلم وارش در بابل، مازندران می تواند از طریق فیلم و سینما به مبادلات تجاری و اقتصادی رونق داده و حوزه اقتصادی نیز از آن بهره مند شود.

دفاعیه شالویی در متن وارش…

اما نخستین و مطلع سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این نشست دفاع از خود به عنوان مدیرکل غیربومی بود. اینکه همه رسانه ها شالویی را به عنوان فردی کم حرف می دانستند در این نشست خلاف آن ثابت شد تا نشان دهد شالویی به چم و خم مازندرانی ها آشنا شده است. سخنان شالویی نشان داد که وی از گارد دفاعی خارج شده و امروز حالت پاسخگویی به خود گرفته است.

شالویی معتقد بود که در حق وی و اداره کل اش جفا شده است، به گفته وی از روزی که وارد این اداره کل شده است بودجه ای برای هزینه کرد در حوزه فرهنگ و هنر نداشته اما با دست خالی بسیاری از کارهای فرهنگی و هنری مازندران را پیش برده است. شالویی به احیای جشنواره فیلم وارش در همین ماه های مسدود بودن حساب این اداره کل اشاره داشته و گفت که تا اسفندماه هیچ پولی به جشنواره وارش پرداخت نشده است تنها رقم 300میلیون تومان آن هم از سوی استاندار مازندران تکلیف شده که پرداخت شود و مابقی نیز رقم بسیار اندکی از سوی استانداری به این جشنواره پرداخت شده اما نمی دانیم چرا هر کجا پا می گذاریم خبر از میلیاردها تومان پولی است که به وارش داده شده است.

وی ادامه داد تا چند ماه نخست حضورم در ارشاد اجازه استفاده از فصل 5 که فصل بودجه ای کمک به حوزه فرهنگ و هنر است را نداشتم اما جشنواره بومی لیلم را به عنوان جشنواره موسیقیایی بومی برگزار کردیم، جشنواره نامه ای به امام رضا(ع) هم به خوبی برگزار شد که حتی معتقدم که حق رسانه ای خوبی برای این جشنواره ادا نشده است، جشنواره تاتر استانی با همین بی پولی برگزار شد، تمام این برنامه ها از غرب تا شرق با بی پولی برگزار شد و تنها یک ماه است که پرداختی به دلیل رفع مشکلات مالی اداره کل اغاز شده است.

وی با انتقاد از اینکه می گویند شالویی در مازندران نیست و در خوزستان کاندیدا خواهد شد، تصریح کرد: راننده ام و همه کارکنان اداره کل می دانند که طی چند ماهی که مدیرکل شدم تنها دو روز در ایذه و اهواز بوده ام، اگر کار کرده نبودم زمانی که از اصفهان آمدم هنرمندان آن استان مانند استاد فرشچیان طوماری در حمایت از من ننوشته بودند اما نمی دانم چرا در مازندران هر موضوعی به شدت بزرگ می شود. تلاش می کنیم برای نیما کاری انجام دهیم، افشین اعلا شاعر ارزشمند مازندرانی در تلاش است موسسه ای به نام ثبت کند اما به ازای هر قدم کاری که انجام دهیم ده بار درباره چرایی آن باید پاسخ دهیم. وی رسانه ها را به نقد منصفانه فراخواند و گفت: روزی در محمودآباد جنجالی برای رئیس اداره این شهرستان برپا شد، هر فردی گزینه خود را داشت، در این شهرستان دمکراتیک ترین انتخاب رئیس اداره را برگزار کردیم این حساسیت ها و تنش ها را با حضور در تمام شهرستان های استان رفع کردیم اما باز می گویند شالویی در مازندران نیست.

شالویی که زمان یک ساعته از دو ساعت نشست رسانه ای جشنواره فیلم وارش را به خود اختصاص داده بود تاکید کرد که فضا برای فعالیت های بیشتر در عرصه فرهنگ و هنر مازندران فراهم شده است اما باید این بزرگ نمایی ها و نقدهای غیرمنصفانه پایان داده شود.

در وارش…

مهدی قربانپور دبیر جشنواره نهم فیلم وارش نیز سخنران دیگر این نشست بود؛ این جشنواره را اتفاق مبارکی برای مازندران قلمداد کرد و اذعان کرد که فضای فرهنگی ایجاد شده در این جشنواره به نفع تمام شهرستان های مازندران خواهد بود. از غرب تا شرق استان مازندران همه میزبان فیلم های وارش خواهند بود زیرا این جشنواره به دنبال پایگاه های مردمی است. به گفته قربانپور با توقف چهارساله فیلم وارش تمام زیر ساخت های این جشنواره از بین رفته بود و حتی آرشیوی از فیلم ها گذشته وجود نداشت.

وی به راه اندازی پرتال جامع جشنواره فیلم وارش به یاری برگزاری نهمین دوره آن اشاره کرد و گفت که از این پس این پرتال جامع می تواند آرشیوی غنی از آثار وارد شده به این جشنواره باشد.

به گفته دبیر جشنواره وارش، این جشنواره نسل جدیدی از ظرفیت های فرهنگی و هنری را به این عرصه معرفی کرده است که در سال های آینده می تواند خود به عنوان پایگاه های انسانی این جشنواره مورد استفاده قرار گیرد. همچنین وی با اشاره به اینکه 330 فیلم به این جشنواره ارسال شده که 1600 عنوان ان ملی و 1700 فیلم نیز بین المللی است، گفت: معتقدیم وارش استعدادساز بوده است، بسیاری از کارگردانان و فیلم سازان جوانی که نخستین جوایز خود را از وارش دریافت کرده اند امروز در زمره بهترین فیلم سازان کشور هستند.

قربانپور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار حرف درباره محتوای فیلم های این جشنواره نیز عنوان کرد: در بخش ترنوای جشنواره 27 فیلم با عنوان مازندران و موضوع جغرافیای مازندران نمایش داده می شود و نیز 128 فیلم درباره مازندران به جشنواره ارسال شده که نشان می دهد دغدغه بومی و منطقه ای در این جشنواره رعایت شده است.

دفاع قربانپور به سبک شالویی

سخنان آزاد و فارغ از جشنواره شالویی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران موجب شد قربانپور هم به دفاع از خود و وارش و حاشیه ها بپردازد.

وی اذعان کرد: امروز جشنواره فیلم وارش را در حالی برگزار می کنیم که برخی افراد در فضای مجازی به زندگی خصوصی فیلم سازان حاضر در جشنواره می پردازند و آن را دستاویز تخریب وارش قرار می دهند، این بداخلاقی برای این سطح از جشنواره سم است و برای فرهنگ و هنر وضعیت نسنجیده ای است.

قربانپور با بیان اینکه به عنوان یک بابلی که در عرصه های ملی حضور داشتم، 14 سال از این استان دور بوده ام، کسی هم نپرسید چرا و کجایی اما امروز که هستم بازهم حاشیه سازی می شود، امروز مشکل بزرگ مازندران سهم خواهی است من از نبودن خودم ناراضی نبودم اما این استان و شهرستان ظرفیت هایی دارد که سطح ملی حضور دارند اما چون شرایط مهیا نیست مازندران از آنها بی بهره است.

وی ادامه داد: امروز آنچه در وارش به آن پرداخته می شود سرمایه های فرهنگی این استان است. چرا باید خودزنی کنیم و این سرمایه های فرهنگی را نابود کنیم.تصوری اگر درباره آینده وارش وجود دارد را باید مردم بگویند. همان طور که بعد از چهار سال با خواست مردم این جشنواره دوباره پا گرفت در آینده هم مردم باید درباره ماندگاری وارش سخن بگویند.