گزارش حرف از نخستین جلسه شورای اداری استان؛ از سدهای بیشتر تا گزارش‌های ۱۰۰ روزه به مردم

ساری- خبرنگار حرف: استاندار مازندران در جلسه شورای اداری با اشاره به اقدامات صورت گرفته و همدلی‌های لازم در بروز بحران سیل قدردانی کرد و گفت: باوجود همه محدودیت‌ها و بودجه‌های استانی و کشوری در سال گذشته سقفی از رضایتمندی ایجاد شد. احمد حسین زادگان اظهار داشت: امسال سال رونق تولید نام‌گذاری شده است و […]

ساری- خبرنگار حرف: استاندار مازندران در جلسه شورای اداری با اشاره به اقدامات صورت گرفته و همدلی‌های لازم در بروز بحران سیل قدردانی کرد و گفت: باوجود همه محدودیت‌ها و بودجه‌های استانی و کشوری در سال گذشته سقفی از رضایتمندی ایجاد شد. احمد حسین زادگان اظهار داشت: امسال سال رونق تولید نام‌گذاری شده است و به این معناست که با تحریم‌های تشدیدی صورت گرفته تکیه‌بر اقتصاد مقاومتی و تحرک در درون در فرمایشات رهبری می‌توان از این بحران‌ها گذر کرد‌. وی افزود: بخشی از مشکلات رونق تولید از بوروکراسی طویل‌المدت ناشی می‌شود اما به‌راحتی هم حل‌شدنی است‌. پنجره واحد که به نقطه خوبی رسیده که باید توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عملیاتی‌تر شود.

استاندار مازندران با اشاره به مدل محرک توسعه خاطرنشان کرد: برای رهایی از واگرایی در محور توسعه مشترک هستیم همه می‌دانیم مازندران توسعه می‌خواهد ظرفیت دارد نمایندگان قدرت دارند استاندار هم‌ظرفیتی دارد اما در انتهای این مسئله اگر به همگرایی ختم نشود مردم ضرر می‌کند‌. حسین زادگان تصریح کرد: در مدل محرکه توسعه میان دستگاه‌ها و سمن‌ها موافقت‌نامه‌هایی منعقد شود تا بتوان در مباحث مهم استان تدابیر اندیشیده شود‌. در کنار هم قرار گرفتن ظرفیت‌های توسعه را افزایش می‌دهد. وی در ادامه افزود: دستگاه‌ها و برخی نمادها در برخی حوادث و بحران‌ها و نیز نسبت به محرومیت‌زدایی باید وظایف مشخصی داشته باشند‌. استاندار مازندران با اشاره به اینکه عملکرد ۱۰۰ روزه اول دستگاه‌ها جمع‌آوری‌شده و در اختیار رسانه‌ها قرارگرفته است‌، یادآور شد: سالی ۴ گزارش ۱۰۰ روزه باید به مردم ارائه شود. در این مسیر گزارش به مردم موجب تقویت عملکردها می‌شود. استاندار مازندران اظهار داشت: بازسازی موجب شیرین شدن ذائقه مردم می‌شود، شاید یک‌شبه نشود اما باید بازسازی آغاز شود تا مردم امیدوار باشند.

*لزوم آموزش قبل از بحران

رئیس مجمع نمایندگان مازندران در این جلسه با اشاره به اینکه قبل از وقوع بحران باید مسائل مهم در کاهش خسارت‌ها مطرح باشد و باید بر روی آن کار شود، عنوان کرد: قبل از بحران بر روی مسائل مهم آموزش و مانوری که باید تدارک دیده شود زیرا حتی در سطح کشور به این دو موضوع توجه نشده است. مطمئن اگر آموزش قبل از بحران می‌بود به این میزان خسارت‌ها در استان صورت نمی‌گرفت.

ولی‌الله نانوا کناری افزود: اگر یک‌دهم میزان خسارت‌ها برای آمادگی در مقابله با بحران هزینه می‌شد مسلماً این میزان مردم دچار مشکل نمی‌شدند. نماینده مردم بابلسر در مجلس همچنین با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در رفع بحران سیل در استان بیان کرد: در کاهش خسارت‌ها به مردم همه تلاش کردند و خوب درخشیدند اما زحمت مرحله سوم یعنی بازسازی نیز باید به همین میزان دیده شود.

* نبود اختیارات لازم در مدیران شهرستانی

نماینده مردم بابل نیز در این جلسه در سخنانی با اشاره به اینکه مدیریت منطقی سیل در مازندران زبانزد در کشور است اظهار داشت: با هماهنگی نیروها و کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری سیل مدیریت شد.

حسین نیاز آذری با اشاره به کاهش اختیارات مدیران شهرستان‌ها تصریح کرد: در شهرستان‌ها مدیران اختیاری ندارند و در شهرستان‌ها تصمیم‌گیری نمی‌شود در این زمینه لازم است واگذاری اختیار صورت گیرد. اگر مدیران شهرستانی به این میزان کم اختیار نبودند حجم بسیاری از مراجعات مردم به دیدارهای مردمی کم می‌شد‌.

نماینده مردم بابل همچنان درخواست افزایش اختیارات فرمانداری‌های ویژه را کرد و بر تأمین معیشت فرهنگیان در آستانه روز معلم تأکید کرد.

علی‌اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری نیز در سخنانی با اشاره به اینکه اقدامات صورت گرفته در بودجه سال گذشته و آینده باید در جلسه‌ای بررسی شود، عنوان کرد: در عمل به شعار سال و رونق تولید نباید شعاری به مسئله نگاه شود. وی همچنین از عملکرد جزیره‌ای برخی دستگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: همکاری و همسویی دستگاه‌ها امروز موردنیاز مردم است.

رضیان نماینده قائم‌شهر و سوادکوه نیز گفت: به‌صرف شعار در حل مشکلات بسنده نکنیم و نیاز به جلسات مستمر وجود دارد تا مشکلات سیل بررسی شود. وی بیان کرد: نیاز به جدیت و توجه بیشتر در موضوع سیل هنوز وجود دارد در بحث سیل در حوزه قائم‌شهر هر ۵ شهر درگیر بودند و زیرساخت‌ها آسیب‌دیده است اما در حوزه مدیریت بحران از مسئولان استان قدردانی می‌کنم و امیدوارم برای جبران خسارت‌ها به‌ویژه در بخش مسکونی کمک‌های خوبی دیده شود.

*مازندران در انتظار سدهای بیشتر

علی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر، جویبار و سوادکوه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سدهای جدید مازندران مصوب در هیئت‌وزیران معطل است و هنوز مصوبات لازم را دولت به این سدها ارائه نداده است، تصریح کرد: اگر سدها نبودند بخشی از مازندران در سیل اخیر توسط آب از بین می‌رفت بنابراین نیاز است به سدهای مازندران توجه ویژه شود. البته سد کسلیان در بودجه ۹۸ قرارگرفته است که امیدواریم مابقی سدها نیز در دستور ساخت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه سیل اخیر حلقه مفقوده را به همه نشان داد و آن صنعت بیمه ساختمان‌ها در شهرها و روستاها است، عنوان کرد: همچنین سهم دستگاه‌های اجرایی از بودجه استان باید بررسی و تعیین شود و میزان سهم مازندران از بودجه تکلیفی استان در نشست هایی برای بررسی مورد نظارت قرار گیرد.

*لزوم ادامه‌دار بودن کمک‌رسانی به سیل‌زدگان

آیت‌الله طبرسی نماینده ولی‌فقیه در مازندران با اشاره به اینکه باید به نیازهای مردم و درخواست‌های آنان توجه شود، تصریح کرد: در آستانه ماه مبارک رمضان ارزاق و کالاهای موردنیاز مردم باید دیده شود‌.

وی همچنین به سعه‌صدر و بزرگ‌منشی مردم مازندران در سیل اخیر و رفتارهای صحیح با مسئولان بازدیدکننده اشاره کرد گفت: این ادب و بزرگواری مردم لازم می‌دارد که مسئولان در تمام مسائل مربوط به سیل همچنان در کنار مردم باشند.

طبرسی همچنین از نمایندگان مجلس خواست در تأمین اعتبارات موردنیاز برای رفع مشکلات سیل‌زدگان و نیز به اتمام رسیدن پروژه‌های نیمه‌تمام تأکید کرد.