گزارش حرف از سفر وزیر علوم به استان؛ جایگاه دانشگاه‌ در توسعه مازندران

ساری-خبرنگار حرف / مازندران بیش از ۲۰۰ مرکز دانشگاهی دارد که اکثر این مراکز غیرانتفاعی هستند.  در سفر یک روزه وزیر علوم به مازندران، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه مازندران در ۱۵ غرفه دستاوردهای این دانشگاه در زمینه های مدیریت سبز،‌ پسماند،‌ انرژی و مدیریت برق،‌صنایع غذایی،‌ داروسازی و نساجی را به نمایش گذاشته است. همچنین […]

ساری-خبرنگار حرف / مازندران بیش از ۲۰۰ مرکز دانشگاهی دارد که اکثر این مراکز غیرانتفاعی هستند.  در سفر یک روزه وزیر علوم به مازندران، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه مازندران در ۱۵ غرفه دستاوردهای این دانشگاه در زمینه های مدیریت سبز،‌ پسماند،‌ انرژی و مدیریت برق،‌صنایع غذایی،‌ داروسازی و نساجی را به نمایش گذاشته است.

همچنین وزیر علوم برای بازدید از پنج دانشگاه دولتی مازندران، نشست با مسئولان و تشکل های دانشجویی این واحدهای دانشگاهی و افتتاح طرح‌های عمرانی به مازندران سفر کرد.

نشست با اعضای شورای دانشگاه مازندران که به صورت هفتگی با حضور روسا و معاونان دانشگاههای استان برای بررسی وضعیت و مسائل واحدهای دانشگاهی برگزار می شود این بار با حضور دکتر غلامی برگزار شده است. 

ادای احترام به شهدا با حضور بر سر مزار شهدای پردیس مازندران، بازدید از پروژه های عمرانی این دانشگاه واقع در بابلسر،‌ بازدید از دانشگاه نوشیروانی بابل و نشست با نخبگان و اعضای شورای سیاستگذاری این دانشگاه و نیز حضور در جلسه تشکل های دانشجویی دانشگاه مازندران از برنامه های وزیر در مازندران بود.

سفر وزیر علوم به مازندران موجب شده است تا بخشی از عقب ماندگی های این استان بیشتر به چشم آید و آن نقش کمرنگ و بدون برجستگی دانشگاه ها در توسعه استان است.

اینکه دانشگاه های استان از مسیر توسعه مازندران عبور نمی کنند و هر کدام خط موازی را دنبال می کنند، برکسی پوشیده نیست اما برقراری نقطه اتصال این دو می تواند چشم اندازی دلپذیر از توسعه استان را رقم بزند.

رفع مشکلات استان با ارتباط دوطرفه دانشگاه و جامعه

رئیس دانشگاه مازندران در نشست وزیر علوم با مسئولان دانشگاه مازندران با اشاره به تعدد مشکلات گریبانگیر این استان تاکید کرد: برای برون رفت از این مشکلات، تعامل دستگاه‌های اجرایی و خدماتی با دانشگاه الزامی و نیاز دوطرفه دانشگاه و جامعه است.

دکتر کوروش نوذری افزود: مازندران از مشکلات متعددی همچون پسماند و زباله ، مهاجرت و رشد کند اقتصادی رنج می برد و دانشگاه مازندران هم ظرفیت شناسایی و ارائه راهکار برای آن دارد

وی نزدیکی بیشتر دستگاه های اجرایی با دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه جامع مازندران را خواستار شد و گفت: بر طرف کردن نیاز دانشگاه مازندران، ارائه نیازمندی خود به دانشگاه و همچنین همصدایی با دانشگاه برای اجرای فعالیت علمی در کارها به نوعی راه خروج از مشکلات استان خواهد بود.

نوذری گفت: سمت و سوی فعالیت های دانشگاه مازندران اکنون تقاضا محور و مبتنی بر فعالیت های اجتماعی و فناورانه است، اما متاسفانه هنوز نتوانستیم ارتباط مستمر با جامعه اطراف ایجاد کنیم.

نوذری همچنین اظهار داشت که از  در صورتی که دستگاه ها و مراکز تولید نتوانند نیاز دانشگاه را رفع کنند، به طبع دانشگاه هم نمی تواند نیاز متقابل آنها را برطرف کند.

لزوم ورود مراکز دانشگاهی به طرح انتقال خزر

رئیس مجمع نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی با اعلام این‌که انتقال آب دریای خزر تکرار تجربه‌های شکست خورده از جمله تکرار سرنوشت دریاچه ارومیه است، گفت: این طرح با وجود کارهای پژوهشی متعدد، باز هم نیازمند ورود جدی دانشگاه‌ها است تا به صورت همه‌جانبه و با نگاه کاملا علمی موضوع را بررسی کنند.

ولی الله نانواکناری در نشست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با استادان، اعضای هیات علمی و پژوهشگران دانشگاه مازندران در بابلسر افزود: دانشگاه مازندران و دیگر دانشگاه های استان تاکنون عملکرد قابل دفاعی در انجام کار علمی پیرامون انتقال آب خزر انجام داده‌اند و لازم است استمرار یابد.

وی توضیح داد: تاکنون دو هزار صفحه کار پژوهشی از سوی دانشگاههای مازندران در باره تبعات و اثرات اجرای طرح انتقال آب دریای خزر انجام شده است و نتایج این پژوهش ها تاکنون برای مردم استان و پژوهشگران نگران کننده بوده است.

نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی از وزیر علوم خواست تا با تشویق دانشگاهها برای ورود به این موضوع ملی گسترده، زمینه را برای انجام کارهای پژوهشی بیشتر افزایش دهد.

نانواکناری گفت: امروز تجربه شکست خورده دریاچه ارومیه پیش روی ماست و علتش هم عدم انجام کار پژوهشی بوده است. این بی توجهی تاکنون میلیاردها تومان هزینه بر دوش دولت و کشور گذاشته است. لازم است هم دولت و هم دیگر ارکان نظام با توجه به وجود چنین تجربه هایی، از تکرار اجرای طرح های مشابه و خسارتبار جلوگیری کنند.

تاثیر دانشگاه در بخش تولید و صنعت

منصور غلامی وزیر علوم روز دوشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه مازندران در بابلسر در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بودجه دانشگاه ها مانند سایر دستگاه های دولتی مصوب مجلس است و به عنوان بودجه سالیانه ابلاغ می شود و معمولا در خود دانشگاه ها طی جلساتی، هیات امناء نحوه توزیع بودجه ها برای مصارف و هزینه های مختلف را تصویب می کنند و دانشگاه ها موظفند بر اساس مصوبه هیات امناء که به تایید سازمان برنامه و بودجه هم می رسد، عمل کنند.

وی افزود: وزارت علوم برای بیشتر دانشگاه ها ۱۵ درصد بودجه را برای فعالیت های پژوهشی در نظر گرفته، اما دانشگاه هایی هم هستند که تا ۳۰ درصد بودجه خود را صرف مسائل پژوهشی می کنند.

وزیر علوم گفت: امسال به رغم محدودیت ها تاکنون دانشگاه های ما در ۶ ماهه اول بیش از ۴۶ درصد تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه داشته اند که امیدواریم بقیه هم تا پایان سال تخصیص یابد.

وی فعالیت پژوهشی دانشگاه ها، ارتباط با صنعت و همکاری پژوهشی با دستگاه های دیگر از سوی دانشگاه ها را قابل تقدیر دانست و افزود: پروژه های خوبی از باب تاثیرگذاری در حل مشکلات صنعتی و بهبود تولید داخل از سوی دانشگاه ها انجام می شود.

غلامی تاکید کرد که این رویکرد دانشگاه ها به خاطر کمک به رونق و پیشرفت کشور و نیز به خاطر اینکه دانشگاه ها به عرضه منابع پژوهشی سایر دستگاه ها کمک می کنند مورد حمایت وزارت علوم است.