گزارش حرف از تصمیم نسنجیده دولت در بازگشایی راه های مازندران؛ مالکان از راه رسیدند!‏

الناز پاک نیا| همه چیز خوب پیش می رفت، مازندران به بحران نرسیده بود اما تصمیم نسنجیده دولت در بازگشایی راه های استان، مازندران را به استان های در شرایط بحران از نظر ابتلا به ویروس کرونا تبدیل کرده است. کورنا در ایران طبق خبرهای رسمی وارد سومین هفته خود شده و حالا ایرانی ها […]

الناز پاک نیا| همه چیز خوب پیش می رفت، مازندران به بحران نرسیده بود اما تصمیم نسنجیده دولت در بازگشایی راه های استان، مازندران را به استان های در شرایط بحران از نظر ابتلا به ویروس کرونا تبدیل کرده است.

کورنا در ایران طبق خبرهای رسمی وارد سومین هفته خود شده و حالا ایرانی ها به جای قرنطینه و پیشگیری، راه مسافرت در پیش گرفته اند.

از مواردی که موجب انتقال پرسرعت بیماری کورنا می شود، ناقل بودن بسیاری از افراد توسط این ویروس است یعنی ممکن است شما به ویروس مبتلا باشید، هیچ علایم بیماری نداشته باشید و خودتان هم بیمار نشوید اما آن را به فرد دیگری که مستعد بیماری است انتقال دهید، از این رو جابه جایی افراد ناقل خطر بزرگی در اشاعه این ویروس به شمار می رود.

چرا باید ورود ممنوع می شد؟

 

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، مازندران روزهای خوبی در پیشگیری از ویروس کرونا داشت و این خوب بودن موجب شد تا تهرانی ها به قصد در امان ماندن از بیماری به مازندران مسافرت کنند. به گفته متولیان افزایش شمار مبتلایان به کرونا در مازندران به 606 نفر نگران کننده است و این استان بیش‌ترین شیوع در میان استان‌ها را دارد.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: مازندران با 606 مبتلا به یکی از استان‌هایی تبدیل شده که بیش‌ترین شیوع را دارند لذا به مردم توصیه می‌کنیم از سفر به شهرهای شمالی پرهیز کنند.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در تازه ترین خبرها با بیان اینکه ۶۰۶ نفر از مردم مازندران به این بیماری مبتلا شدند، افزود: مازندران با ۶۰۶ مبتلا به یکی از استان‌هایی تبدیل شده که بیشترین شیوع را دارند لذا به مردم توصیه می‌کنیم از سفر به شهرهای شمالی پرهیز کنند.

سخنان مهم جهانپور عمق فاجعه برای روزهای در پیش رو را در مازندران نشان می دهد، هجوم استانهای اطراف به مازندران این استان را در شرایط بغرنجی قرار داده است.

 

اقدام شایسته استاندار مازندران

 

شامگاه 16 اسفندماه، استاندار مازندران با تصمیمی جامع، از ورود خودروهای غیربومی به استان جلوگیری کرد و به شهروندان مازندرانی توصیه کرد برای کنترل بیماری در خانه بمانند. این امر با استقبال مازندرانی ها مواجه شد.

مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران در این باره گفته بود: تصمیم استاندار مازندران و قرارگاه پدافند زیستی استان مبنی بر جلوگیری از تردد خودروهای غیر بومی با توجه به شرایط ویژه استان لحاظ شده است و می طلبد که برای سلامت خود مسافران و مردم استان مورد احترام قرار گیرد. ماموران مستقر در مبادی ورودی استان از ورود خودروهای غیربومی جلوگیری خواهند کرد.

مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران از مسافران خواست برای حفظ سلامتی و زندگی آحاد جامعه از سفر پرهیز کنند و به درخواست ماموران انتظامی ورودی جادهای استان احترام بگذارند.

وی افزود: بهترین مکان برای حفظ سلامتی و جلوگیری از شیوع کرونا ماندن در خانه است. مدارس و دانشگاه ها با توجه به شرایط ویژه کشور تعطیل شده اند و این به مفهوم سفر کردن نیست.

زحماتی که بر باد رفت

 

تنها 24 ساعت پس از تصمیم سنجیده استاندار مازندران، دولت دستور بازگشایی راه های استان مازندران را صادر کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران شامگاه یکشنبه در واکنش به خبر لغو ممنوعیت تردد در جاده‌های مازندران گفت: ایستگاه های بازرسی سلامت به قوت خود باقی است و عملیات تب سنجی و ارزیابی بیماری کرونا در محورهای ورودی استان انجام می‌شود. ‎

حسین حسن نژاد در پی انتشار خبر لغو ممنوعیت سفر به استان مازندران، اظهار داشت: این مسئله به معنای عدم ارزیابی کرونا نمی باشد.  تمامی تیم های پزشکی، درمانی و انتظامی استان در جاده های ورودی مازندران مستقر بوده و به ارزیابی رانندگان و همراهان آنان می پردازند.

حسن نژاد با اشاره به اینکه مردم استان های دیگر و مسافران و گردشگران باید نسبت به وضعیت سلامت مازندران و خود مسولیت پذیر باشند، گفت: لغو ممنوعیت به معنای اجازه ورود آزادانه و بدون نظارت به مازندران نیست.

وی از مردم خواست تا در شرایط کنونی به استان مازندران سفر نکنند و با در خانه ماندن، امنیت و سلامت خود و خانواده خود را تضمین کنند.

 

نگران نباشید مسافر نیستند مالک اند!

 

تصمیم نسنجیده دولت در بازگشایی راه های مازندران به روی خودروهایی که در ترافیک چند کیلومتری محورهای استان منتظر ورود بودند، موجب عصبانیت مازندرانی ها شد. هجوم خودروهایی که هر کدام می تواند یک ناقل بیماری به شمار بروند خطری است که مازندران را تهدید می کند.

گروه های مردمی از جوانان در محورهای مرکز استان، آمل، نور، ایزدشهر و نیز ورودی سوادکوه با مسدود کردن راه های ورودی استان، مانع ورود خودروهای غیربومی به مازندران شدند.

گفت وگوی جوانان با خودروهایی که قصد وارد شدن به استان را داشتند، نشان از حکایتی دردناک داشت، در حالی که مسئولان تلاش می کنند از حضور این افراد در قالب مسافر به مازندران جلوگیری کنند، این افراد ادعای مالکیت و ملک شخصی در استان را دارند.

ساخت و سازهای بی رویه و نیز فروش زمین های مازندران به غیربومی ها، این بار آن چهره دیگر خود را نشان داد.آری مسافر نیستند مالک اند.

شهروندانی که با خرید زمین های ارزان قیمت و ساخت و سازهای بی رویه و بدون ضابطه امروز به یک مالک تبدیل شده اند این حق را به خود می دهند که در زمان بحران در استان خودشان راه شمال را در پیش گیرند و به عنوان مالک وارد مازندران شوند.

کلید واژه صاحبخانه هایی که به خانه خود می روند، موجب چالش های مجازی در صفحات اینستاگرامی در استان شده است و هشداری را به مرز بحران رسانده که فروش زمین های مازندران به غیربومی ها، آنچنان هم خوشایند نیست و در نظر نگرفتن خوش نشین ها، ویلاداران و و خانه ییلاقی در محاسبه سرانه درمان و سلامت خود را نشان داده است.

اگرچه دادستانی استان مازندران اعلام کرده است که مراکز اقامتی استان حق اجاره دادن به مسافران را ندارند اما خبرها حاکی است ارائه خدمات به مسافران در مازندران ادامه دارد.

 

مسئولیت افزایش کورنا در مازندران بر عهده روحانی!

امروز مازندرانی ها مسئولیت افزایش بیماری کرونا در استان را بر عهده رئیس جمهور می دانند. منتخب مردم بابل در مجلس یازدهم از تصمیم برای بازگشایی جاده‌های ارتباطی مازندران به تهران انتقاد کرد.

علی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری با اشاره به  اهمیت انسداد جاده‌های ارتباطی مازندران برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا گفت: با اجرایی شدن دستور  باید در انتظار انتقال گسترده ناقلان این ویروس مهاجم به شمال کشور باشیم.

وی انسداد جاده‌های ارتباطی مازندران را در شرایط کنونی اقدامی مناسب و ضروری برای مهار این ویروس خواند و افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا باید سریعا در مقابل این تصمیم اشتباه بایستد.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران با انتقاد از برداشتن طرح انسداد محورهای مازندران نیز گفت: در صورت عدم انسداد محورهای مازندران به روی افراد غیر بومی تبعات آن بر عهده دولت و وزارت کشور است.

علی محمد شاعری در ارتباط با تصمیم برای بازگشایی محورهای مازندران پس از اعلام انسداد طی روزهای گذشته، گفته با توجه به اینکه وضعیت بیماری کرونا در مازندران قرمز اعلام شده و در حال حاضر استان در رتبه سوم قرار دارد، انتظار است که دستور داده شود نسبت به کنترل بیماری واگیردار و قرنطینه مازندران اقدام شود و از ورود مسافران غیربومی به استان جلوگیری شود.

شاعری در پایان مطالب خویش اعلام کرد: در صورت عدم انسداد محورهای مازندران به روی افراد غیر بومی تبعات آن بر عهده دولت و وزارت کشور است.