میراث عبوری برای ساری

الناز پاک نیا |  قابل پیش‌بینی بود؛ پس از رفتن عبوری مشکلات شهرداری ساری نمایان شود. مشکلاتی که همواره از گوشه و کنار شهر ساری به گوش می‌رسد در هیاهوی افتتاح برخی پروژه‌ها گم می‌شد اما امروز دیگر خبری از هیاهوهای جنجالی نیست و به‌راحتی صدای مشکلات در شهرداری ساری به گوش می‌رسد. بدهی‌ها و […]

الناز پاک نیا |  قابل پیش‌بینی بود؛ پس از رفتن عبوری مشکلات شهرداری ساری نمایان شود. مشکلاتی که همواره از گوشه و کنار شهر ساری به گوش می‌رسد در هیاهوی افتتاح برخی پروژه‌ها گم می‌شد اما امروز دیگر خبری از هیاهوهای جنجالی نیست و به‌راحتی صدای مشکلات در شهرداری ساری به گوش می‌رسد. بدهی‌ها و نیروی مازاد در شهرداری ساری حاصل مدیریت عبوری و تیم عمل‌گرایی وی در شهرداری ساری است. کاملاً مشخص بود که با انتخاب مدیری مستقل برای شهرداری ساری، وضعیت واقعی شهرداری ساری خود را نشان خواهد داد.عباس رجبی در نخستین روزهای حضور خود در شهرداری ساری، طعم مشکلات این شهر را به‌صورت واقعی چشید. گفته می‌شود همان روز معارفه با پیمانکارانی مواجه شد که مطالبات خود را می‌خواستند، تجمع مردم چهاردانگه ساری هم برای اینکه زباله ساری دیگر به روستاها نرود، دسته‌گل دیگر مدیریت سابق بود که نتوانسته بودند در طی هفت سال زباله‌سوز ساری را به بهره‌برداری برسانند.رجبی می‌دانست که شهرداری مازاد نیرو دارد؛ از نیروهایی که یک‌شبه وارد شهرداری شده‌اند و وضعیت حقوق و قراردادهایشان نیز مشخص نیست.همان روزبه دستور شهرداری سابق، نیروهایی که در سال جاری جذب‌شده بودند دیگر بر سرکار نیایند.

ماجرای 600نیروی جذب‌شده امسال

در این میان اعضای شورای اسلامی شهر ساری که تیر اتهام در جذب سفارشی نیرو به سمت آن‌ها نشانه رفته‌اند، خواستار مدیریت نیروها در این حوزه هستند. ایرنا نوشته است؛ شهرداری ساری بیش از۶ هزار نیروی رسمی،پیمانی و قراردادی و شرکتی دارد و اخراج نیروهایی که این روزها موردبحث است هم‌زمان با ورود شهردار جدید به عمارت شهرداری و در نخستین روز کاریش کلید خورد.تعدادی از این نیروها هم‌زمان با نشست شورای شهر مقابل ساختمان شورا تجمع کرده و خواستار پاسخگویی اعضای شورا شدند که نائب رئیس شورا با حضور در جمع این افراد گفت: آن دسته از نیروهای شرکتی سال ۹۷ که از شهردار وقت، دستور کتبی دارند مشکلی برای ادامه کار ندارند. علی‌اکبر زلیکانی با اشاره به اینکه بازرسی استان تأکید دارد نیروهایی که بدون ضابطه بر سرکار حاضرشده‌اند باید تعدیل شوند، افزود: در زمان سرپرستی آقای فرزانه در شهرداری ساری گروه هشت نفره از استانداری مازندران در شهرداری مستقر شد که به وضعیت این نیروها رسیدگی شود و هر چه ما تلاش کردیم این افراد به کار خود ادامه دهند این هیات قبول نکرد.رئیس شورای شهر ساری در نشست عصر شنبه این شورا خواستار بررسی پرونده کارگران اخراجی شهرداری شد و گفت: به‌هرحال این کارگران به‌صورت رسمی و روال اداری وارد شهرداری شدند و قطعاً منابع مالی نیز برای این به‌کارگیری پیش‌بینی شد.علیجان شمشیربند اضافه کرد: در شرایط،فعلی به هر دلیلی شهرداری این کارگران را اخراج کرد و باید پرونده آن‌ها به‌درستی مورد رسیدگی قرار گیرد به‌گونه‌ای که حق کسی ضایع نشود.محمد کیادهی عضو دیگر شورای اسلامی شهر ساری در واکنش به اظهارات رئیس شورای اسلامی شهر ساری در جلسه علنی این شورا افزود: شهرداری با شرکت‌هایی طرف قرارداد است و این شرکت‌ها نیروهایی دارند که کار آن‌ها را انجام می‌دهند.وی توضیح داد: شرکت دریادلان بر اساس قرارداد حجمی بر اساس سطح شهر باید ۸۰۰ هکتار شهر را نظافت انجام دهد، این شرکت باید  ۴۴۵ نیرو برای این سطح نیرو جذب کند ولی در ادامه روند، نیروهای این شرکت به بیش از ۲ برابر افزایش یافت.

کیادهی با اعلام این‌که پرسنل رسمی شهرداری که ۹۵۰ نفر هستند پول لباس، سنوات، کارانه، تعطیل کاری طلبکار هستند، گفت: کارگری که نظافت در سطح شهر انجام می‌دهد اکنون بیمه ندارد، پنج نفر نیرو در شرایط نامناسب جسمی و بیماری داریم که بیمه این‌ها با مشکل مواجه است. انباشت مطالبات در آتش‌نشانی فقط ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.وی افزود: اگر امروز تعدیل نیرو انجام‌شده نباید از جانب شهرداری تلقی شود، شهرداری میزان نیروهای موردنیاز را به شرکت‌ها اعلام می‌کند و نیروهای مازاد را خودشان باید پاسخگو باشند. این شرکت‌ها خود را با قانون واقعی تطبیق داده و نسبت به تعدیل نیروهای مازاد اقدام کردند. کیادهی گفت: نیروهای رسمی و قراردادی و کارگران شهرداری از این اقدام خرسند هستند، این تصمیم باعث می‌شود همه ما دیگر به فکر این نباشیم نیروی جدید بر سرکار آوریم.وی با اظهار این‌که درگذشته همه انتقاد می‌کردند چرا شهرداری این اندازه نیرو جذب کرده است ، افزود: ماده ۷۴ قانون صراحت دارد که هیچ‌یک از اعضای شورا حق ندارند در عزل و نصب نیروها دخالت کنند.

عباس رجبی از مشکلات شهر ساری می‌گوید

رجبی شهردار جدید ساری در جمع شورای کارگری این شهرداری با اشاره به اینکه کارهای بسیاری با تخلف انجام می‌شد و من درزمانی که مسئول شهرداری بودم نامه‌ای امضا کردم که جلوی تخلفات گرفته شود، اظهار کرد: امروز باید همه ما از کار کردن در شهرداری احساس سربلندی ‌کنیم و نباید نسبت به مسائل مختلف بی‌تفاوت بود. وی تصریح کرد: امروز چرا باید مجموعه شهرداری را به خیلی از مسائل بشناسند درحالی‌که بیش از ۹۰ درصد کارکنان ما افراد شریفی هستند.

شهردار ساری بابیان اینکه زمانی من هم نیرو بر سرکار آوردم و آن زمانی بود که نیرو لازم داشتیم، ادامه داد: اما امروز می‌بینیم برخی از افراد در شهرداری ساری مشغول به کار هستند که بدون ضابطه و تنها بر اساس روابط با مدرک تحصیلی غیر مرتبط وارد مجموعه شده‌اند و به همین دلیل امروز به‌سختی می‌توانیم مطالبات تأمین اجتماعی را بپردازیم.این مسئول خاطرنشان کرد: بیکاری، نداشتن برنامه کاری، حضور انبوه نیروها بدون برنامه‌ریزی امروز مشکل بزرگ شهرداری است، به‌عنوان‌مثال سازمان عمران با ۸۵۰ نیرو هیچ فعالیت چشمگیری ندارد؛ درحالی‌که با این حجم از نیروی انسانی با مدیریت صحیح می‌توان اقدامات مؤثری انجام داد.وی یادآور شد: امروز مشکل زباله، اشتغال، پروژه‌ها و مسائل مالی، شهرداری را غرق در خودش کرده و باز به دنبال آوردن نیروهای جدید هستند. رجبی اظهار کرد: ۱۴ روز است هنوز نتوانستند به من اعلام کنند شهرداری چند نیرو دارد؛ شهرداری بالغ‌بر هزار و یک‌صد میلیارد تومان بدهی دارد.

قول دادم با فساد مبارزه کنم

رجبی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در چند سال آینده مدیران سالم و کاربلد درشهرستان و استان از این مجموعه انتخاب می‌شوند، گفت: من با رفاقت مدیر انتخاب نمی‌کنم، من به اعضا شورای شهر و مردم شهر قول دادم سلامت اداری را برگردانم و با فساد مبارزه کنم و با تمام توان بر سر حرف خود ایستاده‌ام.وی با اشاره به اینکه انتقادها را گوش می‌کنم و  پیشنهاد و انتقاد از سوی موافق و مخالف را می‌پذیرم، تصریح کرد: دست دوستی را به سمت همه دراز کردیم و باکسی دشمنی نداریم؛ از اعضای شورا تشکر می‌کنم حتی با انتقاد به ما کمک می‌کنند.رجبی بابیان اینکه مسئولیت قبول نکردیم که به دنبال عنوان و جایگاه باشم، ادامه داد: مسئولیت قبول کردم برای مردم کارکنم.وی با اشاره به اینکه از تمام مدیران باتجربه شهرداری برای پیشبرد امور استفاده خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: این‌ها ذخیره‌های این سیستم هستند و حتی اگر فقط کنار من بنشینند غنیمت است. این مسئول یادآور شد: برنامه‌ریزی در حال انجام است تا تمام سیستم به حرکت درآید، با بی‌اخلاقی و فساد در تمام مراحل برخورد می‌کنیم، نظارت را در سازمان‌ها و مناطق شدت می‌دهیم، کسانی که به‌خوبی کار می‌کنند تکریم می‌شوند.وی ادامه داد: صرفه‌جویی در هزینه‌های اضافی از کارهای ‌مهم ما خواهد بود.رجبی در پایان بابیان اینکه شرکت‌ها اگر به آنچه حقوق کارگران است عمل نکنند برخورد می‌کنیم، گفت: شرکت حق ندارد وقتی ظرفیتش پرشده با سفارش، نیرو قبول کند، شرکت‌ها موظف هستند همه امکانات مربوط به کارگران را بپردازند در صورت تخلف خلع ید می‌کنیم.

اقدامات رجبی در اعلام میزان بدهی و تعدیل برخی نیروها، به مذاق برخی اعضای شورای شهر خوش نیامده است؛ مسعود پیری عضو شورای شهر ساری، از شهردار جدید برای اعلام میزان بدهی شهرداری ساری انتقاد کرده است. به نظر می‌رسد رجبی در ابتدای مدیریت خود دست پیش‌گرفته است تا روزی که شهرداری ساری را ترک می‌کند مشکلاتی که میراث دوران گذشته است را به نام او ننویسند. او در ابتدای مدیریت خود میزان بدهی و نیروی مازاد شهرداری را اعلام کرد تا بگویید با چه مشکلاتی مدیریت شهرداری مرکز استان مازندران را تحویل گرفته است، تا اگر موفق شد آن‌ها را حل کند کارنامه‌ای درخشان از خود باقی بگذارد و اگر هم نشد همه بدانند که مشکلات ساری عمیق‌تر از آن است که بتوان آن را جراحی کرد.