گزارش حرف از آخرین وضعیت سال آبی کشاورزان؛ مازندران و بازگشت به رده پربارش‌ها

گروه اجتماعی| شرایط طبیعی دیار سبز و پرباران مازندران به‌گونه‌ای رقم خورده که همواره شاهد بارندگی هستیم، به‌دلیل تغییرات اقلیمی بارش‌ها گاهی بارش‌ها حالت سیل‌آسا به خود گرفته ولی باران همواره مهمان آسمان مازندران بوده و هست. در کنار همه مسائل شرایط خوب ذخایر آبی از جمله سدها و آب‌بندان‌های پرآب مردم مازندران را نسبت […]

گروه اجتماعی|

شرایط طبیعی دیار سبز و پرباران مازندران به‌گونه‌ای رقم خورده که همواره شاهد بارندگی هستیم، به‌دلیل تغییرات اقلیمی بارش‌ها گاهی بارش‌ها حالت سیل‌آسا به خود گرفته ولی باران همواره مهمان آسمان مازندران بوده و هست.

در کنار همه مسائل شرایط خوب ذخایر آبی از جمله سدها و آب‌بندان‌های پرآب مردم مازندران را نسبت به سال زراعی جاری و تولید دلگرم می‌کند.

تغییرات اقلیمی و جابه‌جایی فصل‌ها و همچنین شرایط جوی مشابه سال گذشته مردم را نگران کرده که نکند همانند سال گذشته برخی مناطق شاهد سیل باشند.

روزهای پایانی سال ۹۷ بود که مردم مازندران خود را برای لحظه تحویل سال آماده کرده و حتی سفره‌های هفت‌شان را چیده بودند ولی ناگهان آسمان رخ در هم کشید و شدت بارش‌ها موجب سیل شده بود.

البته از اینکه سال پربارشی داشتیم مردم را به سال زراعی جدید امیدوار کرده اما باتوجه به شرایط فصلی مشابه سال گذشته مردم مازندران چشم‌شان به تمهیدات و برنامه‌ریزی مسؤولان هستند.

10استان کشور درگیر کم بارشی

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: در حال حاضر ۱۰ استان کشور نسبت به میانگین بلند مدت با کم بارشی مواجه هستند البته با وجود این به دلیل بارش خوب در سایر استان‌ها، بارش در کل کشور نسبت به بلندمدت افزایش یافته است.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا ضمن تشریح آخرین وضعیت بارش‌ها در کشور اظهار کرد: از ابتدای مهر ماه امسال تا ۹ اسفند ۱۷۰.۱ میلیمتر بارش در کشور داشتیم که این میزان نسبت به سال گذشته ۰.۵ درصد کاهش و نسبت به میانگین بلند مدت کشور ۲۱.۷ درصد افزایش یافته است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه در سال آبی جاری بارش‌ها در نیمه غربی کشور نسبت به بلندمدت کاهش یافته است، تصریح کرد: برای مثال در استان آذربایجان شرقی بارش‌ها ۵.۷ درصد، در اردبیل ۱۰.۱ درصد، در کرمانشاه ۴.۴ درصد و و در کهگیلویه و بویر احمد ۲۴.۳ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کاهش یافته است.

به گفته وظیفه بارش همچنین در استان‌های اصفهان، چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی، کردستان و یزد نیز در سال آبی جاری نسبت به بلند مدت با کاهش روبه‌رو بوده است.

مازندران در رده پربارش ها

وظیفه در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون به ترتیب سه استان گیلان، مازندران و لرستان پر بارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند، تصریح کرد: در استان گیلان بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت ۶.۲ درصد افزایش و نسبت به سال گذشته ۵.۸ درصد کاهش یافته است. در استان مازندران نیز بارش نسبت به بلند مدت ۳۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۱.۶ درصد افزایش یافته است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: استان لرستان به عنوان سومین استان پربارش از ابتدای سال تاکنون ۴۲۳.۲ میلیمتر بارش داشته که نسبت به بلند مدت با افزایش ۲۸ درصدی مواجه بوده است.

رکوردزنی ۱۳ ایستگاه هواشناسی کشور در بارش‌های اخیر

وظیفه در ادامه با بیان اینکه در بارش‌های هفته گذشته کشور ۱۳ ایستگاه هواشناسی کشور رکورد بارش ۴۸ ساعته را زدند، تصریح کرد: برای مثال ایستگاه شمیرانات تهران طی ۴۸ ساعت ۹۶.۳ میلیمتر بارش ثبت کرده است همچنین ایستگاه شازند مرکزی با ۱۲۳.۲ میلمیتر بارش رکورد بارش ۴۸ ساعته را ثبت کرده است. رکورد قبلی این ایستگاه ۸۴ میلیمتر بارش بود.

وی در پایان گفت: ایستگاه هواشناسی بویین زهرا در استان قزوین، لواسان در تهران، کشاورزی کرج در البرز، شهریار تهران، ایوانکی در سمنان و آشتیان در مرکزی از دیگر ایستگاه‌هایی هستند که در بارش‌ اخیر رکورد ثبت کرده‌اند.

وضعیت خوب سدهای مازندران

سدها و آب‌بندان‌های استان در شرایط آبی خوبی بسر می‌برند درحالی که سل گذشته شرایط به‌گونه‌ای بود که کشاورزان نگران بودند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: تاکنون ۲۸۵ میلیون مترمکعب آب در سدهای استان مازندران ذخیره شده که در مقایسه با سال گذشته حدود ۳۰درصد افزایش داشته است.

محمدابراهیم یخکشی با بیان اینکه حجم ذخیره آب در سد شهید رجایی به ۱۳۷ و حجم ذخیره آب در سد البرز به ١٣١ میلیون مترمکعب رسید، تصریح کرد: درحال حاضر ٨۴درصد از حجم ذخیره سد شهید رجایی و ٩٣درصد از حجم سد البرز پر شده است.

وی اضافه کرد: همچنین بقیه سدهای استان مازندران بین ٩۵ تا ١٠٠درصد آبگیری شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران بیان کرد: تلاش داریم حجم ذخیره آب سدها را تا رقم ٣٠٠ میلیون مترمکعب برسانیم.

این مسؤول با اعلام اینکه ۲۵ میلیون متر مکعب از حجم ذخیره  سدهای استان برای کنترل سیلاب  خالی نگهداشته می‌شود، گفت: باقی‌مانده حجم ذخیره را برای مدیریت سیلاب نگهداریم تا در شرایط وقوع سیل از خسارات احتمالی به پایین دست جلوگیری کنیم.

یخکشی یادآور شد: حجم ذخیره در آب‌بندان‌های استان به ۲۴۵ میلیون مترمکعب رسید.