گزارش حرف از آئین گرامیداشت روز محیط‌بان؛عوام‌زدگی آفت محیط‌زیست

ساری- خبرنگار حرف: دغدغه حفاظت از محیط‌زیست مازندران در تمامی بخش‌ها، همواره یک پای ثابت محورهای توسعه استان قرار داشته است. نقش حافظان محیط‌زیست نیز در این میان انکارشدنی نیست. به‌خوبی مشخص است که نیروی کافی برای حفاظت از محیط‌زیست وجود ندارد و همه این‌ها از دغدغه‌های مطرح‌شده در مراسم تجلیل از محیط‌بانان استان بود. […]

ساری- خبرنگار حرف: دغدغه حفاظت از محیط‌زیست مازندران در تمامی بخش‌ها، همواره یک پای ثابت محورهای توسعه استان قرار داشته است. نقش حافظان محیط‌زیست نیز در این میان انکارشدنی نیست. به‌خوبی مشخص است که نیروی کافی برای حفاظت از محیط‌زیست وجود ندارد و همه این‌ها از دغدغه‌های مطرح‌شده در مراسم تجلیل از محیط‌بانان استان بود. کم‌توجهی بودجه نویسان استانی به محیط‌بانی، ورود افراد غیر فنی به مسائل تخصصی زیست‌محیطی و مسائل معیشتی محیط‌بانان بخشی از دغدغه‌های اساسی بود که در این مراسم مطرح شد.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست مازندران در آیین تجلیل از محیط‌بانان استان با اشاره به اینکه بر اساس ارزیابی عملکرد سازمان در سال 97 در شاخص‌های عمومی و اختصاصی رتبه اول را در کشور کسب کردیم، عنوان کرد: اگر صبر و تحمل خانواده محیط‌بانان نباشد، حفاظت به‌خوبی انجام نمی‌شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی بابیان اینکه بیشترین محیط‌بان نمونه کشوری در مازندران حضور دارند که درمجموع 9 نفر هستند، تصریح کرد: در بودجه 98 جیره غذایی برای هر محیط‌بان، روزانه 7300 تومان دیده‌شده است که به‌اندازه یک‌تن ماهی نیست، محیط‌بانان جهاد گونه کار می‌کنند، با این وضعیت نمی‌توانیم معجزه کنیم و کسی هم انتظار معجزه ندارد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در شورای برنامه‌ریزی استان حمایت رفاهی از محیط‌بانان رأی نیاورده است، گفت: این ظلم به محیط‌زیست است، محیط‌زیست به‌عنوان یک دستگاه حاکمیتی باید بودجه ملی داشته باشد، به امید بودجه استانی بودن تأسف‌آور است و سازمان باید یک گام اساسی در این خصوص بردارد.

حسینی عالمی دادستان مرکز استان نیز در سخنانی بابیان اینکه معتقدیم که حفظ و احیای محیط‌زیست تکلیف شرعی است، تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد روند تأسف‌برانگیز در خصوص پرندگان مهاجر امسال ادامه یابد زیرا این پرندگان سرمایه ملی و جهانی هستند.

اکبری رئیس‌کل دادگستری مازندران نیز در سخنانی با اشاره به اینکه پسماندها نقش مخربی برای زمین و آب‌وهوا دارند، بیان کرد: در استان با یک معضلی به نام دفن زباله مواجه هستیم، برخی سودجویان به سراغ محیط‌زیست می‌روند و نعمت جنگل را دستخوش تصرف قرار می‌دهند.

حسن نژاد معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران هم بابیان اینکه همگان از کاهش عرصه‌های جنگلی و نتایج مضر آن در محیط‌زیست مطلع هستند، بیان کرد: سهم استان در بخش کشاورزی با کاهش عرصه جنگلی کاهش می‌یابد و بر اشتغال نیز اثر می‌گذارد.

وی بیان کرد: محیط‌زیست بیش از این‌که تحت تأثیر رفتارهای متخلفانه باشد، تحت تأثیر توسعه صنعتی و شهرنشینی قرار دارد. پدیده‌های زیادی محیط‌زیست استان را تهدید می‌کند که یکی زباله است. باید به این امر توجه ویژه کنیم در غیر این صورت ضررهای غیرقابل‌جبران را خواهیم داشت.

حسن نژاد بیان کرد: پساب‌ها، حمل‌ونقل و ساختمان‌سازی نیز باید موردتوجه قرار بگیرند، اگر بخواهیم محیط‌زیستی بهتر از امروز داشته باشیم نیازمند به حساسیت افکار عمومی هستیم، باید از سازمان‌های مردم‌نهاد در این حوزه به‌خوبی استفاده شود.

* پوپولیسم محیط‌زیستی

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، نیز عوام‌زدگی و پوپولیسم محیط‌زیستی را ازجمله آفت‌های فراروی محیط‌زیست در کشور بیان کرد.

حمید ظهرابی با اظهار اینکه از همه ظرفیت‌های قانونی برای افزایش حقوق و معیشت محیط‌بانان باید بهره‌گیری کرد، افزود: سال قبل ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از محیط‌بانان و تأمین تجهیزات توزیع‌شده است.

وی با تأکید برتامین تجهیزات و امکانات موردنیاز محیط‌بانان یادآور شد: در حال حاضر در بسیاری از استان‌های کشور برای تأمین تجهیزات و امکانات با مشکل مواجه هستیم و نیازمند توجه و نگاه حمایتی در این بخش هستیم.

ظهرابی کمبود منابع را از مهم‌ترین مشکلات فراروی محیط‌زیست بیان کرد و لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی و مشارکت همه مردم با محیط‌بانان برای صیانت از طبیعت و حیات‌وحش را ضروری دانست و از رسانه‌ها خواست تا بیشتر به موضوع محیط‌زیست بپردازند.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، عوام‌زدگی و پوپولیسم محیط‌زیستی را ازجمله آفت‌ها برشمرد و گفت: برخی مواقع مسائل فنی محیط‌زیست دستخوش عوام‌زدگی و پوپولیسم می‌شود و پرداختن به موضوعات محیط‌زیست بدون تخصص فنی می‌تواند منجر به حساسیت و مشکلات شود.

ظهرابی افزود: مدیریت محیط‌زیست مسائل فنی و ابعاد مختلفی دارد که باید توجه شود هرچند مسائل کلی حفاظت محیط‌زیست باید عمومی و مردمی و درواقع اجتماعی شود.

وی به اعلام آمار شکار غیرقانونی یک‌میلیون قطعه پرنده در فریدون‌کنار، ادعای کاهش شدید سطح زمین و عرصه حفاظت محیط‌زیست و کاهش جمعیت جانوری محیط‌زیست به‌عنوان نمونه‌هایی از تبعات نگام عوام‌زده به مسائل محیط‌زیست یادکرد و توضیح داد: کل جمعیت پرنده‌ای که به ایران می‌آیند سالانه ۹۰۰ هزارتا نزدیک به ۲ میلیون قطعه است و متوسط آمار پرندگان مهاجری که طی ۳۰ سال اخیر به مازندران می‌آیند سالانه ۶۰۰ هزار قطعه بوده است، اما اینکه ادعا می‌شود بیش از یک‌میلیون قطعه پرنده در یک نقطه از کشور مثلاً فریدون‌کنار قتل‌عام شد و بازتاب بین‌المللی نیز یافت، بی‌انصافی است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: عرصه مناطق چهارگانه زیرپوشش محیط‌زیست ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار است که پس از انقلاب تنها ۷۰ هزار هکتار تغییر کاربری یافته است و این میزان کمتر از چهاردهم درصد کل عرصه را شامل می‌شود و نباید با عوام‌زدگی به‌گونه‌ای از تغییر کاربری این عرصه صحبت شود که برخی از دشمنان داخلی و خارجی خریدار آن باشند.

وی با تأکید بر اینکه نباید فضای حفاظت محیط‌زیست با ارائه اطلاعات نادرست علیه محیط‌زیست دچار خدشه شود، افزود: هجمه علیه محیط‌زیست با واقعیت آمارها جمعیت حیات‌وحش و سطح عرصه‌ها مغایر است و همه باید بدانند که امروز محیط‌زیست به‌درستی در حال انجام مأموریت خودش است و حتی از کشورهای همسایه درخواست همکاری در زادوولد بعضی از گونه‌های جانوری داشته‌ایم.

در پایان این مراسم از محیط‌بانان نمونه استان و برگزیدگان جشنواره عکس و فیلم محیط‌بان با تقدیم هدایایی قدردانی شد.