وعده های شکست خورده وزارت ورزش در جویبار

پس از بازی‌های المپیک ریو و قهرمانی حسن یزدانی در این رقابت‌ها که مدال طلای کشتی آزاد را پس از ۱۶ سال نصیب ایران کرد، مراسم تجلیل از این کشتی گیر در شهریور ماه ۱۳۹۵ در جویبار برگزار شد که محمود گودرزی وزیر وقت ورزش و جوانان در حاشیه سفر استانی دولت به استان مازندران […]

پس از بازی‌های المپیک ریو و قهرمانی حسن یزدانی در این رقابت‌ها که مدال طلای کشتی آزاد را پس از ۱۶ سال نصیب ایران کرد، مراسم تجلیل از این کشتی گیر در شهریور ماه ۱۳۹۵ در جویبار برگزار شد که محمود گودرزی وزیر وقت ورزش و جوانان در حاشیه سفر استانی دولت به استان مازندران برای تجلیل از این کشتی گیر به جویبار رفت و کلنگ ساخت وزرشگاه ۵ هزار نفری کشتی را در جویبار به زمین زد اما با گذشت حدود سه سال از کلنگ زنی این ورزشگاه که در ردیف پروژه‌های ملی قرار گرفته بود ساخت سالن کشتی جویبار رها شده و نیمه کاره مانده است.

بلاتکلیفی سالن ۵ هزار نفری جویبار چند سال بعد از کلنگ‌زنی

سالن ۵ هزار نفری کشتی شهرستان جویبار مازندران به عنوان پایتخت کشتی جهان که افتخارآفرینان بزرگی همچون مهدی‌حاجی‌زاده، رضا یزدانی، حسن یزدانی، کمیل قاسمی و مسعود اسماعیل‌پور را به ورزش ایران تقدیم کرده، به حال خود رها شده که همین امر باعث گلایه و انتقاد مسئولان کشتی استان و کشتی‌گیران بی‌شمار این خطه شده است.

سلمان قادری رئیس هیات کشتی جویبار درباره آخرین وضعیت ساخت سالن کشتی ۵ هزار نفری در شهر کشتی‌خیز جویبار مازندران که قهرمانان بزرگی را به کشتی ایران معرفی کرده است، اظهار کرد: کلنگ این مجموعه ۵ هزار متری اواخر سال ۹۳ و پس از سفر رییس جمهوری به استان مازندران زده شد. در ادامه با پیگیری‌هایی که انجام شد پی‌ریزی این مجموعه ورزشی صورت گرفت و ستون‌های آن نیز زده شد اما دیگر کار به حال خود رها شد و زمان زیادی است هیچ عملیاتی در این پروژه صورت نمی‌گیرد.

نایب رئیس هیات کشتی مازندران افزود: پیمانکار این مجموعه بسیج سازندگی است که علی رغم اینکه پولی دریافت نکرده اما تا حد توان پای کار بود ولی با بی‌توجهی مسئولان از ادامه کار خودداری کرد. آیا واقعاً شهر قهرمان پروری مثل جویبار که قهرمانان بزرگی را به ورزش ایران معرفی کرده، با حداقل امکانات شایسته این نیست که مورد توجه جدی مسئولان ورزش قرار گیرد؟ این بی‌توجهی‌ها در حالی است که رییس جمهور در سفر به جویبار این پروژه را به قهرمانان افتخارآفرین این شهر تقدیم کرد و تاکید داشت هر چه سریع‌تر این سالن به بهره‌برداری برسد، اما متاسفانه تاکنون مسئولان ارشد ورزش کشور توجهی به بلاتکلیفی این پروژه ندارند و حتی یکبار نیز به جویبار نیامده‌اند تا از پروژه بازدید کنند.

وی با بیان اینکه قهرمانان کشتی جویبار تاکنون ۱۷ یا ۱۸ مدال جهانی و المپیک برای ورزش ایران به ارمغان آورده‌اند، گفت: این شهر کشتی‌گیران بسیار زیادی دارد که هر کدام می‌توانند برای ورزش ایران افتخارآفرین باشند اما در عمل توجهی به وضعیت امکانات ورزشی این شهر نمی‌شود. امیدوارم مسئولان بیشتر توجه کنند تا با از سر گرفته شدن عملیات ساخت و اتمام آن، شاهد افتتاح این سالن تا پایان دوره ریاست جمهوری آقای روحانی باشیم.

قادری خاطرنشان کرد: جویبار کشتی‌گیران آینده دار زیادی دارد که از این وضعیت و بی‌توجهی مسئولان گلایه دارند و خواستار نگاه ویژه‌تر با توجه به افتخارات و پتانسیل بالای کشتی در این شهر دارند. پیش از این شاهد برگزاری رقابت‌های بین‌المللی مانند جام باشگاه‌های جهان در این شهر بوده‌ایم اما بدلیل نبود امکانات مناسب، بسیاری از علاقمندان به کشتی پشت درب‌های سالن قدیمی شهر ماندند و مشکلات زیادی بوجود آمد.

به گزارش ایسنا، سالن کشتی پنج هزار نفری جویبار از مصوبات دولت دهم در سفرهای استانی بود که با تخصیص اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی مصوب سفر دولت به مازندران در سال ۹۴ همراه شد اما ساخت سالن مدت زیادی است که متوقف شده است.

بنا بر اظهارات مهندس ناظر پروژه، اعتباری که در ابتدا برای این سالن در نظر گرفته بودند ۳۲ میلیارد تومان بود ولی با شرایط امروز و افزایش چند برابری قیمت‌ها باید ۶۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن تخصیص داده شود.

در آن زمان سید مناف هاشمی معاون وزیر سابق ورزش و جوانان گفته بود حدود ۳۰ میلیارد تومان برای احداث ورزشگاه ۵ هزار نفری جویبار در نظر گرفته شده و مبلغ اولیه آن برای تجهیز کارگاه تأمین اعتبار شده است و این پروژه تا پایان دو سال تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد، اما تا به امروز کمتر از ۱۵ درصد کار انجام شده است!

رسول خادم رئیس سابق فدراسیون کشتی در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با مسکوت ماندن این پروژه ورزشی که برای کشتی مازندران و ایران بسیار اهمیت دارد گفت: زمانی که مسابقات جام باشگاه‌های جهان در جویبار برگزار شد، تلاش گردید تا هم به مردم علاقمندان به کشتی در ایران، هم به اتحادیه جهانی کشتی و جامعه جهانی کشتی و همچنین به مسؤولان داخلی کشور نشان داده شود که شهرستانی به نام جویبار که با روستاهای اطرافش حدود ۷۰ هزار جمعیت نفر دارد و قهرمانان زیادی از این شهرستان سربلند کرده‌اند، دارای این پتانسیل اجتماعی است که میزبان مسابقات بین المللی باشد از اینرو بنا به خواست مردم، به یک سالن ۵ هزار نفری نیاز است تا شهرستان جویبار به عنوان پایتخت کشتی ایران و جهان، شرایط برگزاری مسابقات بزرگ داخلی و بین‌المللی کشتی را پیدا کند.

خادم ادامه داد: بعد از برگزاری مسابقات باشگاه‌های جهان در جویبار که با سختی فراوانی به دلیل کوچک بودن سالن و محدودیت‌های اجرایی انجام شد، با رئیس جمهور و وزیر ورزش و جوانان وقت، از سوی فدراسیون مکاتبه شد تا سالنی بزرگ‌تر در جویبار ساخته شود. پس از پیگیری‌های مکرر، در یکی از بازدیدهای استانی دولت، از سوی دولت هم به مردم مازندران قول داده شد که سالن کشتی جویبار، از ردیف بودجه پروژه‌های ملی ساخته می‌شود. در این زمینه اقدامات اولیه نیز آغاز شد و حدود پنج شش میلیارد تومان نیز هزینه صورت گرفت، اما در حالی که ستونهای این سالن به آسمان رفته، پروژه، پس از چند سال، بلاتکلیف مانده است.

خادم هم‌چنین گفت: سال قبل که با جمعی از پیشکسوتان کشتی به جویبار رفته بودیم، پس از بازگشت با رئیس دولت و استاندار مازندران مکاتبه شد که اجازه ندهند ساخت این سالن متوقف شود اما در دیداری که هفته قبل از جویبار داشتم مشاهده کردم، که ساخت سالن نیمه کاره رها شده و هیچ کاری صورت نمی‌گیرد.

خادم با تاکید بر اینکه، نیمه کاره گذاشته شدن این پروژه، هزینه‌های انجام شده را نیز به هدر می‌دهد، تاکید کرد: ناتمام ماندن ساخت این ورزشگاه، که تخریب آن را نیز به تدریج به دنبال خواهد داشت، یک فرصت بزرگ را از کشتی مازندران و حتی کشتی کشور می‌گیرد و اگر ساخت ورزشگاه جویبار امسال پیگیری نشود، با توجه به وضعیت و مسیر بودجه فعلی کشور، بعید است در سالهای آتی هم در اولویت قرار گیرد. انتظار می‌رود در حال حاضر که فصل تخصیص بودجه است و مدیر کل و استاندار مازندران هم ورزشی و پیگیر موضوع هستند، تقاضای جامعه کشتی کشور که تخصیص ردیف بودجه، هم در بخش ملی و هم از طریق ردیف بودجه استانی است در انجام این پروژه بزرگ و مهم به سرانجام برسد. در واقع ساخت سالن جویبار به هر دو ردیف بودجه ملی و استانی نیاز دارد تا به بهره برداری برسد و اقدامی ماندگار در قطبی از کشتی کشور و جهان ثبت گردد.