گردهمایی بزرگ فرهنگیان شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت برگزار شد

نوشهر-خبرنگار حرف: مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در گردهمایی بزرگ فرهنگیان شهرستانهای نوشهر، چالوس و کلاردشت که در اردوگاه شهید رسولی نوشهر برگزار شد ، اظهار داشت : غنی سازی و کیفی سازی مدارس مهمترین وظیفه معلمان می باشد. عسگری نیکزاد با اشاره به مانور بازگشایی مدارس در ۱۹ شهریوماه در استان،غنی سازی و کیفی […]

unnamed (8)

نوشهر-خبرنگار حرف: مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در گردهمایی بزرگ فرهنگیان شهرستانهای نوشهر، چالوس و کلاردشت که در اردوگاه شهید رسولی نوشهر برگزار شد ، اظهار داشت : غنی سازی و کیفی سازی مدارس مهمترین وظیفه معلمان می باشد. عسگری نیکزاد با اشاره به مانور بازگشایی مدارس در ۱۹ شهریوماه در استان،غنی سازی و کیفی سازی مدارس را مهمترین وظیفه در مدارس برشمرد و گفت: دانش آموزان، معلمان، فضا و مکان و اولیا از ارکان مهم در امر تعلیم و تربیت به شمار می رود.وی رشد همه جانبه دانش آموزان شامل رشد عقلی و عاطفی و هنر مهارت را امری مهم برشمرد و گفت: معلمان نیز کارگزاران برنامه های درسی هستند و باید شرایط و فرصت معلم را در مدارس فراهم کنند و معلم باید مهارت و شناخت لازم را از دانش آموز داشته باشد.وی با تاکید براینکه معلم افسرده قادر به تربیت و پرورش دانش آموز نخواهد بود گفت: مهارت های فنی نیز لازمه خدمت به دانش آموزان است و باید به آن توجه ویزه شود.مدیرکل آموزش و پرورش مازندران توانایی تبدیل دانش به عمل را امری مهم دانست و گفت: معلمان نسبت به بازآموزی معلومات تعهدات لازم داشته باشد و علاوه بر فضای فیزیکی باید فضای روانی مناسب برای دانش آموزان در مدارس فراهم شود.نیکزاد یادآور شد: همچنین با کمک وزارتخانه بیش از دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تجهیزات آموزشی برای سال تحصیلی جاری در مدارس استان تهیه شده است.وی با تاکید برایجاد شادی و نشاط بین دانش آموزان تصریح کرد: ایجاد شادابی و نشاط هنر مدیریت و معلم است و ورزش و نشاط، جشن و نشاط، موسیقی و نشاط، ایمنی و نشاط از مواردی است که سبب ایجاد نشاط بین دانش آموزان خواهد شد.مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، دانایی، توانایی و خلاقیت را برای مدیران مدارس برای رسیدن به اهداف و برنامه های درس ملی الزامی دانست.

* در حوزه آموزش و پرورش به انقلاب نیاز داریم

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز، با عنوان اینکه در حوزه آموزش و پرورش به انقلاب نیاز داریم گفت: نگاه به آموزش و پرورش باید مثبت تر از گذشته شود. قاسم احمدی با عنوان اینکه آموزش و پرورش خانواده بسیار بزرگی است و ۱۴ میلیون و ۲۶ هزار نفر سال تحصیلی را آغاز می کنند گفت: یک میلیون نفر در امر تعلیم و تربیت فعالیت دارند و باید همه بپذیریم که آموزش و پرورش متفاوت از سایر بخش ها است.وی با تاکید براینکه معلم کارمند نیست گفت: اشکال ما این است که معلم را با کارمند اشتباه می گیرند و این نگاه سبب می شود تا به نتیجه نرسیم زیرا اگر به آموزش و پرورش توجه کافی شود شاهد ورود پرونده های زیاد به محاکم قضایی نخواهیم نشد.نماینده مردم نوشهر،چالوس و کلاردشت در مجلس تصریح کرد: اگر به معلم و آموزش و پرورش توجه کنیم و معلم با تمام وجود به کلاس درس برود، هیچ مشکلی کشور را تهدید نخواهد کرد ولی اشکال کار در این است که معلم را کارمند می دانیم.نماینده مردم نوشهر، چالوس، کلاردشت درمجلس، وضعیت معشیتی بازنشستگان فرهنگی را نامناسب دانست و گفت: تازمانیکه آموزش و پرورش را در اولویت توجه قرار ندهیم، راه به جایی نخواهیم برد.وی با اظهار اینکه معلم نباید هیچ دغدغه ای به جز کلاس درس داشته باشد ادامه داد: سال قبل از مجموع بودجه، ۱۲.۵ درصد به آموزش و پرورش تخصیص یافت که بیش از ۹۸ درصد آن صرفه بودجه جاری این وزارتخانه شده است.احمدی میزان پاداش خدمت فرهنگیان و بازنشستگان را سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اگر قرار است مشکل کشور حل شود باید نگاه به آموزش و پرورش تغییر یابد.وی به شعار سال جاری و حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: سمپوزیوم و کنفرانس برای کاربردی شدن این شعار نتیجه نمی دهد و باید یک درس اضافه در کتابهای دانش آموزان برای شعار سال درنظر گرفت.

*حمایت از دانش آموزان بازمانده از تحصیل 30 روستای کجور

امام جمعه نوشهر نیز در این مراسم از وجود دانش آموزان بازمانده از تحصیل در ۲۵ تا ۳۰ روستای بخش کجور خبر داد. حجت الاسلام محمود مشایخ خواستار بهره مندی از حمایت های سازمان جهانی یونسکو در این بخش شد و گفت: یونسکو برای بازگشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل حمایت هایی دارد وامیدواریم روستاهای منطقه از این حمایت ها برخوردار شوند.وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان غرب استان در نوشهر دایر است خواستار راه اندازی دانشگاه فرهنگیان ویژه دختران در شهرستان نوشهر شد و از وزیر آموزش و پرورش خواست تا نسبت به راه اندازی آن برنامه ریزی کنند.وی خواستار پرداخت سرانه آموزشی مدارس شد و توجه دولت را به این بخش ضروری دانست و گفت: سال های سال روی مقوله نماز در مدارس کار شد و باید به نماز توجه اساسی شود و بهترین پرورش آن است که دانش آموزان را با نماز و خداوند آشنا کنیم

*آمادگی مدارس برای میزبانی از 14 میلیون دانش‌آموز

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه قطار تعلیم و تربیت در مسیر حرکت با موانع پیچیده و مزمن مواجه است گفت:متأسفانه مدارس را شبیه آدم‌های کور و گنگ پرورش داده ایم.سید محمد بطحایی با اشاره به خانواده یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری آموزش و پرورش در کشور و گرامیداشت فرارسیدن سال تحصیلی جدید گفت: مدارس برای میزبانی از بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز مهیا شده است و وقت آن رسیده تا عصا را از زیربغل مدیریت مدارس برداریم.وی با بیان اینکه ایران جزو معدود کشورهایی است که باید به پیشینه کهن تمدنی خود ببالد و سابقه آموزش و پرورش رسمی آن به بیش ۱۰۰ سال می رسد گفت: بعد از انقلاب اسلامی شتاب کیفی و کیفی آموزش و پرورش بیشتر شد و میزان دانش آموزان واجب التعلیم مقطع ابتدایی به مرز ۱۰۰ درصد رسیده است و در بسیاری از مناطق کلاس درس را با یک دانش آموز تشکیل داده ایم.بطحایی یادآور شد: میزان دسترسی دانش آموزان دختر به آموزش همانند پسران شده است و بیش از دو سوم نیروی انسانی در آموزش و پرورش مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر دارند.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: علیرغم دستاوردهای کمی و کیفی، قطار آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت در مسیر حرکت با موانع و پیچیدگی های مزمن مواجه است.وی معیشت معلمان، مشکلات فضای آموزشی، فضاهای پرورشی و تربیت بدنی و غیره را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: حقوق و مزایای آموزش و پرورش شامل ۹۹ درصد بودجه های استانی است و این بخش از جمله دغدغه ها است.وزیر آموزش و پرورش با اظهار اینکه آموزش و پرورش دارای ظرفیت ها و استعدادهای زیادی برای عبور از مشکلات پیچیده است گفت: تازمانیکه مدرسه و مدیریت آن،در اولویت قرار نگیرد شاهد تحول نخواهیم بود، از این رو موضوع مدرسه محوری باید جایگاه خود را پیدا کند و این امر یکی از مهمترین سیاست های آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است.وی از اجرای چهار برنامه به صورت سراسری در مدارس خبر داد و گفت: سنجش صلاحیت ها و شایستگی مدیران مدارس و اعطای گواهینامه های رتبه های بالاتر، وسعت دامنه انتخاب مدیران، پایش و سنجش مدارس نسبت به موقعیت های قبلی در متغییرهای گوناگون طی بازه های زمانی سه ماهه و یکساله و تفویض اختیار به مدارس چهاربرنامه ای است که امسال اجرا می شود.بطحایی با بیان اینکه مدارس را همانند آدم های کور و گنگ پرورش داده ایم گفت: مدارس ما مملو از کارشناسان خبره و برجسته هستند و باید اجازه دهیم تا مدارس روی پای خود بایستند و به تدریج باید عصا را از زیر بغل مدیریت مدارس خارج کنیم.

وی تغییر در مسیر برای حل مسئله را مهمترین برنامه وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم بیان کرد و گفت: این درحالی که باید مقاومت برابر تغییر را از بین ببریم و بشکنیم.وزیر آموزش و پرورش گفت: از مهرماه سال جاری دو ساعت از برنامه درسی در اختیار مدارس و معلم گذاشته می شود و مدیران، شورای مدرسه و معلم باید متناسب با نیازهای منطقه محتوای آموزشی تهیه کند.همچنین در این مراسم از دانش آموزان برتر و نخبه مازندران، شامل برترین های کنکور سراسری ریاضی جهان،مسابقات استارتاپ و قرآنی با حضور وزیر آموزش و پرورش تقدیر شدند.

در این مراسم، از سه دانش آموز مازندرانی تیم المپیاد علمی ریاضی جهان در رومانی که موفق به کسب مدال طلا شدند، تقدیر به عمل آمل همچنین از علیرضا شاطری رتبه اول کنکور سراسری در رشته ریاضی، نونا یگانگی رتبه ۸ رشته هنر، علیرضا فتحی رتبه ۱۰ علوم انسانی، محمد قمی رتبه ۲۰ کنکور سراسری، آزاده تقوی رتبه ۳۶ رشته تجربی، حسین شریف کاظمی رتبه ۶۳ رشته تجربی تقدیر شد.

علاوه بر این از سارینا ناصح رتبه اول طراحی و گرافیک، نادر جعفری رتبه برتر در استارتاپ کشوری، حنانه پولادی رتبه برتر در رشته نگارگری، ابوالفضل نوروزی رتبه چهارم مسابقات ترتیل قرآنی، دلفان آذری رتبه سوم مفاهیم قرآنی، سیده ریحانه موسوی رتبه اول مسابقات احساس گل واژه و نازنین جهاندار نماینده دانش آموزان مازندران در مجلس شورای دانش آموزی تقدیر شد.

همچنین بعد از این مراسم سالن ورزشی الزهرا در دبیرستان فرزانگان نوشهر با حضورسید محمد بطحایی،وزیرآموزش وپرورش به بهره برداری رسید.لازم به ذکر است وزیر آموزش و پرورش در ابتدای حضور خود در نوشهر از دانشگاه فرهنگیان این شهرستان نیز بازدید کرد.