گام بلند مازندران به سوی کشاورزی ارگانیگ

 کشاورزی مازندران که استخوان بندی اصلی امنیت غذایی کشور محسوب می شود در سال های اخیر از طریق کاهش مصرف کودهای شیمایی و سموم گام بلندی به سمت سالمسازی تولیدات و حرکت به سمت کشت ارگانیک برداشته است . در حالی که تا یک دهه پیش روند افزایشی مصرف کودهای شیمایی زنگ خطر را برای […]

1 کشاورزی مازندران که استخوان بندی اصلی امنیت غذایی کشور محسوب می شود در سال های اخیر از طریق کاهش مصرف کودهای شیمایی و سموم گام بلندی به سمت سالمسازی تولیدات و حرکت به سمت کشت ارگانیک برداشته است .

در حالی که تا یک دهه پیش روند افزایشی مصرف کودهای شیمایی زنگ خطر را برای سلامت محصولات کشاورزی استان به صدا در آورده بود ، در سال های اخیر با برنامه ریزی ، آموزش کشاورزان و ایجاد محدودیت های قانونی میزان مصرف انواع کود شیمایی و سموم در استان به کمتر از نیاز استاندارد رسیده است .

بر اساس آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندان ، امسال میزان کود شیمایی که وارد استان شد یک سوم کمتر از نیاز استاندارد بوده است و سال گذشته هم بیش از 20 درصد کمتر از حد نیاز کود در زمین های کشاورزی استان مصرف شد.

با وجود داده های مشخص و مستند در باره سلامت محصولات کشاورزی مازندران ، همچنان گاه و بیگاه همزمان با به بار نشستن بخشی از محصولات استان ، گمانه زنی در باره سالم نبودن آنها در فضای مجازی و رسانه ای دستاویزی برای ضربه زدن به منافع کشاورزان استان قرار می گیرد. به گزارش ایرنا ،بسیاری از کارشناسان اقتصادی این گونه جهت گیری ها علیه تولید داخلی را باز کردن راه واردات محصولات برای عده ای می دانند ، در حالی که بازنده اصلی در این میان منافع ملی و امنیت غذایی کشور است . تازه ترین نمونه در این زمینه آن هم در آستانه به بار نشستن خوشه های شالی مطرح شده ، ادعای آلودگی خاک کشاورزی مازندران به خاطر رسوخ مواد مضر موجود در کودهای شیمایی است ، ادعایی که به لحاظ علمی نیز وجاهت ندارد .مسئول بخش خاک و آبیاری تحقیقات کشاورزی مازندران با نادرست خواندن هرگونه آلوده سازی خاک اراضی این استان با مصرف کودهای شیمیایی ، به خبرنگار ایرنا گفت : تاثیر منفی مصرف کودهای شیمیایی بر عناصر ریز مغزی خاک در حد صفر است.

دکتر علی اسدی ادعای مطرح شده به نقل از یک کارشناس خاک شناسی در این زمینه را رد کرد و افزود : وضعیت خاک زمین های زراعی و باغی و عرصه های طبیعی استان برای هر گونه فعالیت های کشاورزی و تولید پایدار در نقشه جامع استان مشخص شده است. وی با بیان این نکته که در یک دهه گذشته مصرف کودهای شیمیایی در استان بسیار منطقی شده و کاهش محسوسی داشته است ، گفت : بررسی ها نشان می دهد که مصرف بهینه کودهای شیمیایی هیچ اثر منفی بر روی ریز مغزی خاک های زراعی و باغی ندارد. اسدی توضیح داد : به لحاظ فیزیکی و شیمیایی خاک های عرصه های کشاورزی و طبیعی در غرب استان مازندران آهک کمتری دارد و هر چه به سمت شرق استان پیش می رویم خاک های استان آهکی تر و سنگین تر می شود. وی افزود : در یک دهه اخیر با گسترش و ترویج دانش کشاورزی و به کار گیری آن در بین کشاورزان ، وضعیت حاصلخیزی خاک مازندران مطلوب تر شده است ، اما به رغم این که نقشه حفاظت از حاصلخیزی خاک استان وجود دارد ، فقط جنبه بهره برداری آن انجام می شود.

** کود شیمیایی مازاد بر مصرف در مازندران وجود ندارد

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم آلودگی خاک زمین های کشاورزی این استان را تکذیب کرد و به خبرنگار ایرنا گفت : تحقیقات کشاورزی استان نقشه جامع حاصلخیزی خاک استان را در اختیار دارد .عزیزالله شهیدی فر با بیان این که از 6 سال پیش تا کنون مصرف انواع کودهای شیمیایی در مازندران بهینه و حتی کمتر از نیاز مصرف وارد می شود ، توضیح داد : سهمیه انواع کودهای شیمیایی برای 72 نوع محصول کشاورزی استان 175هزار تن است که سال گذشته فقط 129 هزار تن تامین شد.وی با بیان اینکه امسال نیز از سهمیه 175هزار تن فقط 115 هزار تن وارد استان شده است، ادامه داد : یعنی کود های شیمیایی مازاد بر مصرفی وجود ندارد و از طرفی به این معنا نیست کود در مازندران پیدا نمی شود.شهیدی فر با اشاره به این نکته که اقبال کشاورزان به انجام آزمایش خاک در سال های اخیر دوچندان شده است ، گفت : در حال حاضر بیشتر شهرهای استان داری آزمایش خاک هستند و مدیریت های جهاد کشاورزی تکلیف انجام آزمایش خاک از سوی کشاورزان را در دستور کار دارند.

معاون جهاد کشاورزی مازندران به گسترش آگاهی کشاورزان به کشاورزی فنی و مهندسی اشاره کرد و بیان داشت : جهاد کشاورزی نیز نیمی از بهای آزمایش خاک را متقبل می شود.وی از محققان و کارشناسان مختلف خواست تا اظهارات خود را بر اساس معیارهای تحقیقات علمی و عملی شده مطرح کنند و تاکید کرد : مازندران به لحاظ ظرفیت های تولیدات کشاورزی ، محور امنیت ملی غذایی است و شانتاژ بی مبنای رسانه ای سبب تشویش اذهان عمومی و آسیب زدن به توان و ظرفیت تولیدی استان می شود .شهیدی فر گفت : اگر چنانچه محققان و کارشناسان مدارکی دال بر آلودگی خاک کشاورزی و باغی مازندران دارند ، یا نگران موضوعی هستند ، جهاد کشاورزی به عنوان متولی این بخش آمادگی دارد تا مدارک و نتایج تحقیقات و حتی اظهارات کارشناسی و علمی آنان را دریافت و بررسی کند .

** نسخه عمومی مصرف کودهای شیمیایی در مازندران

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران نیز در این خصوص گفت : در حال حاضر هر چند اندک اما آزمایش خاک برای مصرف فنی انواع کود های شیمیایی در زمین های زراعی و باغی استان انجام می شود .

مجید سلطانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر این نکته که انجام آزمون خاک موجب ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات کشاورزی می‌شود ، افزود : این شرکت با هدف ساماندهی توزیع و مصرف کودهای شیمیایی ، در 10 نقطه از زمین های کشاورزی استان آزمون خاک انجام داده است. وی به عنوان مثال توضیح داد : نسخه عمومی از نتایج آزمایش های خاک کشاورزی مازندران این است که برای هر هکتار 100کیلو گرم کود اوره ،50کیلو گرم فسفات و 100کیلو گرم کود پتاس نیاز است.مازندران با 460هزار هکتار زمین زراعی باغی سالانه حدود حدود هفت میلیون تان انواع محصولات کشاورزی تولید می کند.مازندران در تولید 15 نوع از 72 نوع محصولات کشاورزی استان از جمله برنج، مرکبات، کیوی ، گل و گیاه ، مرغ و آبزیان رتبه اول تا سوم کشور را دارد.