کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران در مازندران

رييس دانشگاه علوم پزشكي مازندران  همزمان با چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ، در جمع خبرنگاران پیشرفت های صورت گرفته در دوران انقلاب اسلامي در حوزه سلامت استان مازندران را تشريح كرد. رييس دانشگاه علوم پزشكي مازندران  همزمان با چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ، در جمع خبرنگاران تلاش هاي صورت گرفته در دوران انقلاب […]

photo_2019-02-14_13-24-47

رييس دانشگاه علوم پزشكي مازندران  همزمان با چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ، در جمع خبرنگاران پیشرفت های صورت گرفته در دوران انقلاب اسلامي در حوزه سلامت استان مازندران را تشريح كرد.
رييس دانشگاه علوم پزشكي مازندران  همزمان با چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ، در جمع خبرنگاران تلاش هاي صورت گرفته در دوران انقلاب اسلامي براي توسعه شاخصهاي حوزه سلامت  در استان مازندران را تشريح كرد.
به گزارش حرف، دكتر سيد عباس موسوي در نشست خبري كه به مناسبت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي برگزار شد  با بيان اينكه پس از انقلاب در حوزه بهداشت و درمان اقدامات خوبي انجام شده است، گفت:براساس آمار سازمان جهاني بهداشت سرعت رشد كشور در حوزه بهداشت نسبت به ساير كشورهاي دنيا زياد و قابل تقدير است.
وي با بيان اينكه ايجاد شبكه بهداشت و درمان را از دستاورد انقلاب اسلامي دانست و افزود: 30 مركز جامع خدمات سلامت در سال 1357 وجود داشت كه در سال 97 به 315 مركز رسيده است و 35 مركز خانه بهداشت در سال 57 وجود داشته كه اين رقم به هزار و 110 مركز افزايش پيدا كرد.
دكتر موسوي با بيان اينكه شاخص هاي استان مازندران از كشور بهتر است، گفت: مرگ و مير نوزادان از 32 در هزار تولد به 5.2 درصد رسيده و مرگ و مير مادران باردار از 255 در صد هزار به 13.8 درصد هزار رسيده است.
وي با بيان اينكه تعداد مرگ و مير كودكان زير يك سال را 93 در هر هزار تولد به 7.1 در هر هزار تولد رسيده است، گفت: در دولت تدبير و اميد با اجراي طرح تحول سلامت اقدامات خوبي در حوزه سلامت اتفاق افتاده است و زيرساخت هاي مناسب در حوزه بهداشت و درمان به وجود آمد.
دكتر موسوي با بيان اينكه تعداد بيمارستان از 15 مورد به 40 بيمارستان رسيده است، افزود: تعداد تخت هاي بيمارستاني از 700 تخت در سال 57 به چهار هزار و 143 تخت رسيده است كه كمك كرده به وضعيت استاندارد برسيم.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي مازندران با بيان اينكه تعداد تخت دياليز از 8 تخت به 252 تخت رسيده است، ادامه داد:در سال هاي گذشته تعداد تخت دياليز افزايش پيدا كرده است ولي جوابگوي بيماران دياليزي نيست و بايد تخت دياليزي در اين حوزه توسعه پيدا كند.
وي با بيان اينكه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي پزشك با كمبود پزشك مواجه بوديم، گفت: 409 پزشك عمومي و متخصص در سال 58 فعاليت مي كردند كه در سال جاري به 3003 نفر رسيده است.
دكتر موسوي با بيان اينكه تعداد فوق تخصص از صفر به 110 پزشك رسيده است، افزود: در بخش هاي پاراكلينيكي اتفاقات خوبي افتاد و در حال حاضر در استان 20 دستگاه سي تي اسكن، 10 ام آر اي، 6 آنژيوگرافي، 5 سنگ شكن برون اندامي و 7 دستگاه گاما كمرا وجود دارد.
وي با بيان اينكه دانشگاه علوم پزشكي مازندران نسبت به ساير دانشگاه ها جوان است، گفت: در سال جاري دانشگاه علوم پزشكي مازندران از تيپ دو به تيپ يك ارتقا پيدا كرد و با دانشگاه هاي رده اول استان مقايسته مي شود.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي مازندران تعداد طرح تحقيقاتي از سال 71 تا كنون را 4186 دانست و افزود: مراكز تحقيقاتي در سال هاي اخير افزايش خوبي پيدا كرده است و درحال حاضر 18 مركز تحقيقاتي مصوب و 2 واحد توسعه تحقيقاتي وجود دارد.
دكتر موسوي كسب رتبه 9 در پايگاه استنادي علوم جهان اسلام و پيوستن سه نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاه به جمع محققين يك درصد پر ارجاع دنيا را از جمله دستاوردهاي دانشگاه علوم پزشكي در حوزه تحقيقاتي دانست.
وي با تاكيد بر افزايش سواد سلامت در جامعه، گفت: 441 كانون سلامت محله در استان وجود دارد كه رتبه نخست را در كشور داريم.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي مازندران با بيان اينكه 196 سمن حوزه سلامت در استان وجود دارد، افزود: تاكنون 21 مجمع شهرستاني و دو مجمع استاني برگزار شده است.
دكتر موسوي با اعلام اينكه 252 هزار متر مربع به زيرساخت هاي مختلف افزايش پيدا كرده است، ادامه داد: در استان مازندران 3 مركز اورژانس شهري، 53 مركز اورژانس جاده اي و 1 مركز هوايي وجود دارد.