چه کسی پرچمدار کاروان ایران در بازیهای آسیایی می‌شود؟

پس از مصدومیت کیمیا علیزاده انتظار می رود پرچمدار بعدی کاروان ایران در باز های آسیایی براساس شایسته سالاری و بدون نگاه جنسیتی و تبلیغاتی انتخاب شود. به گزارش ایسنا، زمانی که کیمیا علیزاده به عنوان پرچمدار کاروان ایران انتخاب شد، حرف  و حدث های زیادی مطرح شد مبنی براینکه انتخاب دوباره یک زن به […]

1

پس از مصدومیت کیمیا علیزاده انتظار می رود پرچمدار بعدی کاروان ایران در باز های آسیایی براساس شایسته سالاری و بدون نگاه جنسیتی و تبلیغاتی انتخاب شود.

به گزارش ایسنا، زمانی که کیمیا علیزاده به عنوان پرچمدار کاروان ایران انتخاب شد، حرف  و حدث های زیادی مطرح شد مبنی براینکه انتخاب دوباره یک زن به عنوان پرچمدار و داشتن نگاه جنسیتی نمی‌تواند چندان جالب باشد اما با وجود این حرفها، در نهایت علیزاده به عنوان پرچم دار کاروان ایران معرفی شد و مسئولان در دفاع از انتخاب خود اعلام کردند که علیزاده تنها مدال آور بانوان ایران در تاریخ بازیهای المپیک است و شایستگی لازم را داشته است.

اما شانس با کیمیا علیزاده یار نبود و به دلیل پارگی رباط صلیبی بازی های آسیایی را از دست داد. با توجه به اینکه پزشک معالجه اش عنوان کرده او باید با عصا راه برود، بنابراین پرچم داری اش تقریبا منتفی به نظر می‌رسد.

با این شرایط، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش باید یک نفر دیگر را به عنوان پرچم دار معرفی کنند. با وجود اینکه انتخاب پرچمدار بر عهده کمیته ملی المپیک است، اما این دو نهاد در راستای نشان دادن داشتن تعامل، با همدیگر در مورد پرچمدار تصمیم گیری می کنند. اکنون انتظاری که از این دو نهاد وجود دارد این است که بدون در نظر گرفتن نگاه جنسیتی و تبلیغاتی، شایسته ترین فرد را به عنوان پرچم دار انتخاب کنند.

ایران کاروانی را به بازی ها اعزام می کند که چهره های شاخص کم  ندارد. در کاروان ایران ورزشکارانی داریم که قهرمان المپیک ریو و همچنین قهرمان حال حاضر جهان هستند مانند حسن یزدانی و سهراب مرادی که هر کدام از آنها به عنوان قهرمان المپیک و قهرمان 2017 جهان شایستگی  این را دارند که پرچم دار کاروان ایران باشند.

همچنین احسان حدادی با سه طلای بازی های آسیایی، پرافتخارترین ورزشکار کاروان اعزامی در بازی های آسیایی است که او هم می تواند این شایستگی را داشته باشد وظیفه پرچمداری کاروان ایران را برعهده بگیرد.

به نظر می رسد پس از المپیک ریو، المپیک زمستانی، بازی های کشورهای اسلامی و بازی های داخل سالن آسیا که پرچمداری آنها به بانوان سپرده شد، دیگر بهتر است این وظیفه به فردی سپرده شود که عناوینش گویای قدرت ورزشی ایران باشد و نگاه جنسیتی از انتخاب پرچمدار حذف شود.

بسیاری معتقدند به جای انتخاب یک بانو به عنوان پرچمدار که حرکتی تبلیغاتی، شعارگونه و جنسیتی است، مسئولان ورزش باید در عمل حق ورزش بانوان را بدهند و شاهد حذف سهمیه بانوان و دادن آن سهمیه به مردان نباشیم؛ مانند اتفاقی که در سه گانه و پاراگلایدینگ افتاد و سهمیه بانوان به مردان تعلق گرفت.

در حال حاضر همه منتظر تصمیم کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش هستند که چه کسی را به عنوان پرچمدار معرفی می کنند اما امید است در این انتخاب، عناوین در نظر گرفته شوند نه صرفا جنبه تبلیغات.