چند نکته پیرامون ثبت نام نامزدها!

حرف آنلاین: با پایان گرفتن زمان ثبت نام نامزدها ماراتن دو انتخابات حساس مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی وارد مرحله جدید و البته جدی شده است. مرحله ای که با مشخص گشتن نامزدها رنگ و لعاب ویژه ای به خود گرفته است. در استان مازندران نیز سرانجام ثبت نام نامزدها به پایان رسید […]

حرف آنلاین: با پایان گرفتن زمان ثبت نام نامزدها ماراتن دو انتخابات حساس مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی وارد مرحله جدید و البته جدی شده است. مرحله ای که با مشخص گشتن نامزدها رنگ و لعاب ویژه ای به خود گرفته است. در استان مازندران نیز سرانجام ثبت نام نامزدها به پایان رسید و مشتاقان ورود به مجلسین خبرگان و شورای اسلامی معلوم گردیدند. بنظر می رسد در همین ارتباط می توان به نکات زیر اشاره کرد:

1 _ نگاه به برخی نام ها نشان دهنده این موضوع است که افراد و اشخاص بدون در نظر گرفتن شان عضویت در خبرگان و یا مجلس شورای اسلامی پای در این عرصه گذارده اند. معنی این سخن به معنی فخرتراشی  برای این دو جایگاه هرگز نبوده و نیست چرا که در نظام اسلامی مسئولیت پذیرفتن به معنی  نوکر مردم لحاظ شدن است . مسئولیت در جمهوری اسلامی به معنی خادمی ملت است چنانچه حضرت امام و حضرت آقا  خود را خادمی بیش نمی دانند. مراد از شان در این دو نمایندگی آن است که فردی خود را نامزد نماید که بتواند از عهده انجام وظایف مربوط به مجلسین مذکور برآید. فردی شانیت حضور در این دو جایگاه را دارد که ضمن اطلاع مفید و البته دقیق از ماموریت های ذاتی آن، دوش هایش تاوان ایستادن در زیر بار آن ماموریت ها را داشته باشد. متاسفانه با نگاهی اجمالی به اسامی افراد حاضر شده در مکان های ثبت نام در استان ، این نتیجه دریافت خواهد شد که برخی افراد توان انجام آن ماموریت های سنگین را ندارند. معلوم نیست چرا این دسته از افراد، با نادیده گرفتن شان مسئولیتی مجلسین اقدام به نام نویسی کردند! به نظر می رسد اگر این افراد که خود بهتر از همه می دانند که از پس انجام چنان ماموریت حساسی برنخواهند آمد  از هم اکنون انصراف و استعفاء دهند آنگاه هم از هزینه های نظام برای رد صلاحیت ایشان کاسته خواهد شد و هم برای حیثیت آنان مفید فایده خواهد بود.

2 _  دستگاههای نظارتی و اجرائی در مسیر برگزاری انتخاباتی سالم حرکت می کنند چنانچه در طول استقرار نظام مقدس دینی در این قطعه از کره زمین ، دنیا انتخابات ایران را به عینه سالم و سلامت ملاحظه کرد اگرچه برخی از عناصر خودسر و آشوب طلب با برپائی فتنه ننگین پس از انتخابات ریاست جمهوری 88 سعی در ایجاد تردید در این باور درست و دقیق جهانی نمودند اما همه دنیا با شفافیت دیدند که انتخابات در ایران به لطف خدای متعال با نهایت شکوه و در صحت و سلامت برگزار شده و می شود. معنی این سخن این نیست که در انتخابات خطایی صورت نمی گیرد که طبیعی است هم در این میان خطائی هم اتفاق بیفتد اما اینکه خطا بگونه ای باشد که در نتیجه انتخابات اثرگذار و تعیین کننده باشد چنین چیزی نیست. دستگاه های نظارتی انتخابات در این برهه حساس از کشور، وظایف سنگین تری دارند که قطعا خود بدان واقفند اما آنچه که در این میان از دستگاه نظارتی انتظار می رود آن است که هیچ گاه تحت تاثیر جوسازی ها ی رسانه ای قرار نگرفته و به مر قانون بدون ملاحظه و مصلحت عمل نمایند. توقع مردم این است که در مرحله تایید صلاحیت ، دستگاه متولی این موضوع  بدون هرگونه اغماض بدان ورود کند و اجازه حضور به افراد فاقد شرایط لازم برای حاضر شدن در دو مجلس مذکور را هرگز ندهد. نباید تحت تاثیر نامها و نشانه ها قرار گرفت آنچه که فصل الخطاب به شمار می آید قانون است.عناوین اشخاص و افراد در جای خود بسیار هم محترم به شمار می آیند اما در این عرصه می بایست فارغ از نام و عناوین آنان، اقدام به بررسی میزان صلاحیت افراد نمود. قطعا عده ای در پی ایجاد شیطنت بر علیه دستگاه نظارتی هستند اما می بایست محکم و مصمم بر انجام دقیق وظیفه نظارتی خویش تاکید کرد.

3 _ یکی از موضوعاتی که به نظر می رسد اشکال کار دستگاه نظارتی در حوزه انتخابات باشد آن است که فرد رد صلاحیت شده با وجود رد صلاحیت اما با حضور در پایتخت و انجام رایزنی با برخی افراد، اقدام به دریافت برگه صلاحیت خود می کند! اگر واقعا فردی مستحق رد صلاحیت است باید و می بایست بدون هیچگونه مماشات و مصلحت اندیشی رد صلاحیت شود  نباید اجازه داد این فرد با رایزنی به صلاحیتی که مستحق آن نیست دست یابد. به نظر می رسد دستگاه نظارتی در مرحله شهرستانی و استانی ، ضمن آنکه رد صلاحیت را به مستندات گره خواهد زد در عین حال می بایست دستگاه نظارتی در سطوح بالاتر را نیز نسبت به این رد صلاحیت کاملا توجیه کرده تا راه بر هرگونه مماشات  و رایزنی بالا دستی برای دریافت صلاحیت رد شده بسته شود. بسیاری از افراد بشدت به دنبال رد صلاحیت اولیه خود هستند تا با مظلوم نمائی و مانور بر روی این رد صلاحیت، با بهره گیری از احساسات افکار عمومی موج عاطفی ایجاد کنند. این افراد که در بالادست دارای کسان و یارانی ذی نفوذ هستند به راحتی و با یک رایزنی صلاحیت خود را دریافت خواهند نمود. خلاصه این نکته این که اگر فردی به لحاظ مستندات و محکمات دستگاه نظارتی شایسته حضور در بین نامزدها  نیست  نباید اجازه داد در روزهای نزدیک به روز انتخابات به یکباره صلاحیت خود را دریافت کند و با ایجاد موجی مظلومانه ، نگاه مردم عاطفی را به خود جلب نماید.

4_ جریانات و گروههای سیاسی و اجتماعی می بایست به لوازم اصلی انتخابات تن دردهند. این جماعت نبایست به خاطر  رد صلاحیت نامزدهای مورد نظر خود و یا احتمالا عدم رای آوردن نامزدهای مد نظر ، به انکار سلامت انتخابات روی آورند. قطعا چنین حرکتی از هر کس که باشد نوعی جفا در حق کشور و ملت خواهد بود. چنانچه در سال 88 در جریان نتیجه انتخابات ، متاسفانه به زیر قواعد بازی زدند.  اگر گروهها و جریانات به دنبال اثبات خود در انتخابات هستند بهترین راه برای اثبات خود احترام قائل شدن نسبت به روند قانونی انتخابات است اگرهم اعتراض نسبت به روند و اجرای انتخابات دارند قطعا می بایست از طریق قانونی پیگیری  اعتراضات خود شوند.

5 _ و آخرین نکنه این که این انتخابات در صورت حضور چهره های اثرگذار در دو مجلس باعث سکینه جامعه  و ان شاالله رونق همه بعدی کشور خواهد شد.

شکرالله رضازاده شرمه